Rökgastermometer

Skriv svar
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Rökgastermometer

Inlägg av saabstefan »

Har ännu ingen rökgastermometer. Ska självklart montera en sådan. Men när jag tittar på dem på
www.rinkabyror.se produkt 3038, eller http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... id=1129346
så står det på Rinkabys att den ej är för fast installation. På Classes står det ingenting sådant, men den ser identisk ut. Hur tänker du kring detta?

Vidare så är Classes 25cm lång, och Rinkabys ser ut att vara motsvarande. Kapar man av dem så de kommer mitt i rökröret, eller hur gör man?

Tack för att du hjälper mig!

//
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Orchard
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 18 dec, 2004 00:58
Ort: Älvkarleby i Norra Uppland

Inlägg av Orchard »

KAPA INTE! för då får du köpa en ny. :)
Termometern på clasO brukar funka bra.
Försök att montera den så du får in så mycket av termometerkroppen i rökröret. Helst före dragavbrottet annars får du rejält missvisande temp.

Jag har en liknande termometer som den i clasO med grövre känselkropp än den i rinkarby och den håller bra för fast installation

Mvh orchard
Iwabo Villa S 02a
Nibe city vx 96a
Rökgas temp ca 170 garder
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Orchard; Är hela röret en del av känselkroppen? Om det alltså är viktigt att få in hela? Går den att böja?

Om det vore lördagkväll och ett antal promille in på kvällen så skulle dessa frågor kunna misstolkas ser jag nu.... :D

//
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Orchard
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 18 dec, 2004 00:58
Ort: Älvkarleby i Norra Uppland

Inlägg av Orchard »

Oj tur att det inte är lördag phu! :)
Allt är ju en tolknings fråga !

Det brukat duga att få in hälften av känsel kroppen för att få en skapligt korrekt av läsning .
Jag har alldrig provar att böja någon tror inte att det är någon bra ide.

Jag intallerar brännarer som en del i mitt yrke och det märket som vi säljer skickar med en termometer som liknar den hos rinkarby rör
6mm känsel kropp dom brukar oavsett placering visa 20-30c för lite jämfört med vårat rökgas instrument. men det ger ju en vink när det är dags att sota.

MVH orchard
Iwabo Villa S 02a
Nibe city vx 96a
Rökgas temp ca 170 garder
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jag har tre st rökgastermometer men de verkar inte exakt samma, och de jag har är från varje av värmebaronen, min vvs-butik och Clas Ohlsson. mendan jag har två stekugntermometer med tråd.

Så jag testade alla fem (ej samtiden pga har bara en hål för en rökgastermometer på rökkanal. men jag kokade vatten på spisen och de termometer stoppade jag allihop på gång och visade att digitaltermometer var 100ºC, resp 101ºC medan de tre rökgastermometer visade värmebaronen 105ºC, vvs-butik 95ºC, Clasohlsson visade 80ºC :shock: .

Fråga är hur vet man exakt grader 100% riktig. de verkar ej har kalibreras innan de leveran till butik???
Bara digital är 99,9% rätt eller hur???

Alla här medlemmar som har notera och talat om deras rökgastermometer grader fast man vet inte om den är rätt temperatur. Kan va 20 ºC för mycket eller för lite.

Någon att kommentar?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar