Larm: för hög omgivningstemperatur
Larm: för hög omgivningstemperatur
Har letat igenom för att hitta tråd om detta larm, men inte hittat nåt. Har kört utan ett stopp sedan jag fyllde bulkförrådet i början av november. Imorgon ska hela familjen åka på semester, och vad tror ni hände igår kväll? Jodå, larm om för hög omgivningstemperatur!! Jag askade ur, det var dags ändå, men int' f-n hjälpte det inte!
Är det nån som haft detta problem, eller varit i kontakt med VB om det? För mig ser det ut som om det är tempgivaren som är kass med kretskortsbyte som enda alternativ. Så står det i dokumentationen som medföljde brännaren.
Är det nån som haft detta problem, eller varit i kontakt med VB om det? För mig ser det ut som om det är tempgivaren som är kass med kretskortsbyte som enda alternativ. Så står det i dokumentationen som medföljde brännaren.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Vad händer när du gör en reset?
Går startfasen igång alls, eller?
Går startfasen igång alls, eller?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Re: Larm: för hög omgivningstemperatur
Jag hade ett liknande fel efter 6 problemfria veckor. Jag fick "Hög temperatur i fallrör". Efter att ha kollat elschemat och mätt och testat så tog jag en noggrann titt på kretskortet och följde ledningsbanan där signalen från givaren gick in på kretskortet och hittat några missfärgade komponenter.alm skrev:Har letat igenom för att hitta tråd om detta larm, men inte hittat nåt. Har kört utan ett stopp sedan jag fyllde bulkförrådet i början av november. Imorgon ska hela familjen åka på semester, och vad tror ni hände igår kväll? Jodå, larm om för hög omgivningstemperatur!! Jag askade ur, det var dags ändå, men int' f-n hjälpte det inte!
Kretskortsbyte löste problemet.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Den startar om glatt, men efter c:a 15 -20 graders temp.höjning stannar den óch larmar.
Har precis pratat med VB, de skickar ett nytt kretskort i eftermiddag, trolien är det temp.givaren som är kass. Han rådde mig att köra brännaren utan kåpan på plats, det kan funka temporärt.
Men jag vill tillägga att jag blev mycket korrekt och väl bemött av Håkan på VB, det var aldrig frågan om var jag hade köpt brännaren, hos installatör eller detaljist. Självklart tror jag deras bemötande avspeglas av hur man själv bemöter dem, samt om man har en aning om vad man pratar om eller inte. Köper man som jag av detaljist och själv installerar måste man kunna redogöra för felen själv, klarar man inte det ska man anlita installatör. Detta om tidigare inlägg om bemötande hos VB.
Har precis pratat med VB, de skickar ett nytt kretskort i eftermiddag, trolien är det temp.givaren som är kass. Han rådde mig att köra brännaren utan kåpan på plats, det kan funka temporärt.
Men jag vill tillägga att jag blev mycket korrekt och väl bemött av Håkan på VB, det var aldrig frågan om var jag hade köpt brännaren, hos installatör eller detaljist. Självklart tror jag deras bemötande avspeglas av hur man själv bemöter dem, samt om man har en aning om vad man pratar om eller inte. Köper man som jag av detaljist och själv installerar måste man kunna redogöra för felen själv, klarar man inte det ska man anlita installatör. Detta om tidigare inlägg om bemötande hos VB.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
Jag misstänker att du tänker det bemötande jag fick och som jag skrev om här: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5515alm skrev:Men jag vill tillägga att jag blev mycket korrekt och väl bemött av Håkan på VB, det var aldrig frågan om var jag hade köpt brännaren, hos installatör eller detaljist. Självklart tror jag deras bemötande avspeglas av hur man själv bemöter dem, samt om man har en aning om vad man pratar om eller inte. Köper man som jag av detaljist och själv installerar måste man kunna redogöra för felen själv, klarar man inte det ska man anlita installatör. Detta om tidigare inlägg om bemötande hos VB.
Jag var definitivt inte otrevlig mot dem, jag visste vad jag pratade om och hade redan lokaliserat felet. Jag fick rådet att vända mig till min installatör, berättade att jag installerat själv och blev då hänvisad till återförsäljaren (dinvvsbutik). Jag blev också upplyst om att att jag skulle få betala kretskortet om de ansåg att jag orsakat felet.
Hos dinvvsbutik fick jag däremot ett mycket bra bemötande, och återkoppling samma dag när de hade pratat med Värmebaronen. Detta var på måndagen efter haveriet (som upptäcktes av att det var rätt kallt i huset på lördag morgon). På onsdagen ringde jag åter till Dinvvsbutik som åter ringde till VB som sade att kortet var skickat. Nästa tisdag ringde jag igen till dinvvsbutik som åter igen ringde till VB och fick då beskedet att inget kort hade skickats. På onsdagen hade jag kortet.
Jag fick naturligtvis tips av VB när jag ringde som att koppla förbi tempgivaren på fallröret men jag hade ju haft lördag och söndag på mig att felsöka och manualen innehåller ett hyffsat elschema så jag hade redan testat allt han bad mig prova samt mätt upp att spänning gick fram till kretskortet. Efter noggrann inspektion hade jag också konstaterat att en ytmonterad komponent var missfärgad.
Jag har precis som du, köpt av en detaljist, men jag hade felsökt noga innan jag ringde till VB och redogjorde för felet själv.
Kanske hade han jag pratade med en dålig dag, inte vet jag, men jag blev klart besviken över det bemötande jag fick och att jag fick elda med ved i 8 dagar längre än nödvändigt gör inte saken bättre.
Mailade f.ö. in en bild på mitt trasiga roster till dem för 1 och halv vecka sedan med lite frågor om hur ofta det är normalt att byta, vad det kan bero på osv... Fortfarande inget svar.
Men du kanske menade någon annan med "...klarar man inte det ska man anlita installatör"?
Men jag är nöjd med brännaren, förutom kretskortshaveriet så har jag inte haft ett enda stopp sedan jag installerade brännaren. Men jag drar mig definitivt för att ringa till VB om jag skulle få problem igen.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Det låter inte normalt. När jag har mailat (under dagtid) har jag fått svar inom några minuter.Krister skrev:.. Mailade f.ö. in en bild på mitt trasiga roster till dem för 1 och halv vecka sedan med lite frågor om hur ofta det är normalt att byta, vad det kan bero på osv... Fortfarande inget svar.
Det tycker jag inte du skall göra. Det var nog vederbörande som hade en dålig dag (och inte borde tagit emot kundsamtal alls..). Har du någon kontakt med VB Distriktschef?Krister skrev:.. Men jag drar mig definitivt för att ringa till VB om jag skulle få problem igen
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
-
- Prima virke
Ja detta felmedelande känner jag igen, får det ibland brännaren gått länge.
Har mätt upp temperaturen innan för kåpan när felet kommer och min larmar korrekt tempraturen innan för kåpan är hög ca 40C.
Det hjälper att sota pannan verkar som om det är mycket sot och aska i pannan så blir det mottryck när brännnaren går och den löser ut för hög omgivingstemp av värmen från luckan och brännaren.
Nu är min brännarkåpa modiferad med en tempstyrd Pc-fläkt efter montage av den får jag ej detta fel.
Mitt pannrum håller ca 28 grader under vintersäsongen, max pannrumstemp enligt VB är 30 C så jag ligger på gränsen hela tiden.
Fredrik
Har mätt upp temperaturen innan för kåpan när felet kommer och min larmar korrekt tempraturen innan för kåpan är hög ca 40C.
Det hjälper att sota pannan verkar som om det är mycket sot och aska i pannan så blir det mottryck när brännnaren går och den löser ut för hög omgivingstemp av värmen från luckan och brännaren.
Nu är min brännarkåpa modiferad med en tempstyrd Pc-fläkt efter montage av den får jag ej detta fel.
Mitt pannrum håller ca 28 grader under vintersäsongen, max pannrumstemp enligt VB är 30 C så jag ligger på gränsen hela tiden.
Fredrik
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
-
- Ungskog
Instämmer i FW:s slutsats.
VikingBio är känslig för moderna trånga pannor där mottrycket ökat pga
sotbeläggning.
Snål som man är så kör man gärna med maximalt antal turbulatorer,
men när dessa fångar upp lite sot och flygaska så börjar temperaturen i
pannans eldstad eskalera och temperaturlarmet löser ut.
Min kombination, med alla 6 turbulatorerna något avkortade och högeffektdrift, klarar ungefär 250-300 kg pellets innan pannan ovillkorligen
måste sotas.
Uthålligheten ökar med modulerande drift, vilket jag för övrigt varmt rekommenderar i en trång panna.
VikingBio är känslig för moderna trånga pannor där mottrycket ökat pga
sotbeläggning.
Snål som man är så kör man gärna med maximalt antal turbulatorer,
men när dessa fångar upp lite sot och flygaska så börjar temperaturen i
pannans eldstad eskalera och temperaturlarmet löser ut.
Min kombination, med alla 6 turbulatorerna något avkortade och högeffektdrift, klarar ungefär 250-300 kg pellets innan pannan ovillkorligen
måste sotas.
Uthålligheten ökar med modulerande drift, vilket jag för övrigt varmt rekommenderar i en trång panna.
Nibe PB20 i nibe city vx 04
Apropå detta, hur mycket isolering har på insidan av luckan?
Med tanke på att elektroniken sitter i brännaren så har det stor betydelse hur mycket man isolerat innanför plåten. Jag har aldrig upplevt att min brännare blir speciellt varm men jag har ganska tjockt med isolering innanför plåten.
Å andra sidan har jag en gammal panna utan turbulator och andra moderniteter. Har bara en baffel i veddelen som rökgaserna måste ta sig förbi. Men vid lågeffekt har jag en uttemperatur på rökggaserna på ca: 140-145 grader så baffeln bromsar nog en del trots allt.
Med tanke på att elektroniken sitter i brännaren så har det stor betydelse hur mycket man isolerat innanför plåten. Jag har aldrig upplevt att min brännare blir speciellt varm men jag har ganska tjockt med isolering innanför plåten.
Å andra sidan har jag en gammal panna utan turbulator och andra moderniteter. Har bara en baffel i veddelen som rökgaserna måste ta sig förbi. Men vid lågeffekt har jag en uttemperatur på rökggaserna på ca: 140-145 grader så baffeln bromsar nog en del trots allt.
Har du fått kortet och bytt det? Löste det problemet?alm skrev:Har precis pratat med VB, de skickar ett nytt kretskort i eftermiddag, trolien är det temp.givaren som är kass. Han rådde mig att köra brännaren utan kåpan på plats, det kan funka temporärt.
Återigen... hur gick det?alm skrev:Har precis pratat med VB, de skickar ett nytt kretskort i eftermiddag, trolien är det temp.givaren som är kass.
Hur lång tid tog det att få kretskortet?
Gick det bra att byta?
Löste det problemet?
Det är jättebra med ett forum fullt med frågor, men ännu bättre när man även skriver ner hur problemet löstes och erfarenheterna från det.
Precis som flera här skrivit, jag har också CTC1100 med VB BIO.
Gör man inte rent turbolatorerna ifrån aska och drar tuberna en eller två gånger i månaden så händer detta. Känn på fallröret och matarslangen.
När det börjar kännas ljummet så är det dags för sotning.
I annat fall så har du driftstopp inom en vecka, så är det hos mig.
Jag sotar ur och rengör ungefär var 14'de dag, och det verkar funka.
Glöm inte heller den relativt trånga passagen i pannans topp mellan tuberna och pannans rökrör i toppen på pannan.
Gör man inte rent turbolatorerna ifrån aska och drar tuberna en eller två gånger i månaden så händer detta. Känn på fallröret och matarslangen.
När det börjar kännas ljummet så är det dags för sotning.
I annat fall så har du driftstopp inom en vecka, så är det hos mig.
Jag sotar ur och rengör ungefär var 14'de dag, och det verkar funka.
Glöm inte heller den relativt trånga passagen i pannans topp mellan tuberna och pannans rökrör i toppen på pannan.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Sorry Krister m.fl.
men som jag skrev i början har vi precis kommit hem från veckors semester varför jag inte kunnat följa detta forum på ett tag.
Jodå, det kom en bios (den lilla c:a 35-40 mm långa grejen med ett 10-tal anslutningsdon på varje långsida) med posten. Fick tyvärr matningsproblem under semestern varför farsan kört pannan på el till mig. Men så fort den stannat nu på förmiddagen ska jag sätta i den nya biosen. Kör dock utan kåpan nu, och det funkar utan problem.
Återkommer med resultat efter byte.
men som jag skrev i början har vi precis kommit hem från veckors semester varför jag inte kunnat följa detta forum på ett tag.
Jodå, det kom en bios (den lilla c:a 35-40 mm långa grejen med ett 10-tal anslutningsdon på varje långsida) med posten. Fick tyvärr matningsproblem under semestern varför farsan kört pannan på el till mig. Men så fort den stannat nu på förmiddagen ska jag sätta i den nya biosen. Kör dock utan kåpan nu, och det funkar utan problem.
Kan efter att ha testat hela dan konstatera att det verkar funka även med kåpan på. Tyvärr verkar jag ha fått matningsproblem, det verkar som jag inte får fram tillräckligt mycket/alt. för mycket spån som behövs för att få riktig fart i brasan. Kan ju oxå göra att övertemp. ligger långt borta.alm skrev:Sorry Krister m.fl.
Nu, Krister har brännaren kört ett antal cykler utan anmärkning, verkar alltså som om bytet av bios gjorde nytta.alm skrev:Kan efter att ha testat hela dan konstatera att det verkar funka även med kåpan på. Tyvärr verkar jag ha fått matningsproblem, det verkar som jag inte får fram tillräckligt mycket/alt. för mycket spån som behövs för att få riktig fart i brasan. Kan ju oxå göra att övertemp. ligger långt borta.alm skrev:Sorry Krister m.fl.
Kan oxå nämna, även om det inte har med denna tråd att göra, att matningsproblemet bestod av att skruvens plaströr vridit sig 180 grader samt skjutits in 60 mm i stålmuffen, vid skruvens övre del, varför det inte blev nåt hål kvar där pelletsen kunde rinna ner samt att det blev svårt att mata in då öppningen vridits neråt.
Lite probbs att få tillbaka skruven i bulkförrådet, så det får bli ett litet förråd utanför tills nivån sjunkit i bulken.