Har ni några idéer/tankar kring den startdos som ställs in på brännaren ?
Är det något som laborerat på egen hand med olika doser ?
Påverkar den tiden det tar att få låga ?
Påverkar det inställningarna i övrigt (bränsle/luft) ?
Just nu går min skruv drygt 2 varv enl grundinställningen. I instr pratas det om en lämplig startdos på 3,5 varv ?!? Någon som har ett eget recept...?
Detta är bara lite funderingar som dykt efter min första Viking Bio-vecka
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Jag kollade precis, och vår skruv gick bara drygt två varv också.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Har ni några idéer/tankar kring den startdos som ställs in på brännaren ?
Många brännaresorter kräver en exakt rätt startdos.
Viking Bio är ej så känslig med 1,5-2 DC är nog lagom.
Om brännaren tar lång tid på sig att tända ( ofta efter rengörning ) kan startsatsen vara lite liten.
Räkna inte varv på skruven utan ta bort slangen och mät i ett DC mått.
För stor startsats kan resultera i gengaständning i pannan ( ej trevligt ).
Det finns ett talesätt att man inte skall ändra på vinnande lag. Så varför ändra om brännaren fungerar bra och tänder på första försöket.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Min BIO gör alltid en omstart de första två dagarna efter rengörning, sedan funkar allt som det skall i ca 2 veckor tills jag rengör nästa gång.
Är det då ett tecken på för liten startdos eller för mycket fläkt i lågfart?
Högeffektläget har gått klockrent alltid.
Förresten, min skruv går nästan exakt 2 varv vid startdos också. Jag har aldrig pillat på den inställningen.
OPEC skrev:Min BIO gör alltid en omstart de första två dagarna efter rengörning, sedan funkar allt som det skall i ca 2 veckor tills jag rengör nästa gång.
Förresten, min skruv går nästan exakt 2 varv vid startdos också. Jag har aldrig pillat på den inställningen.
Högt drag?
Har du testat den inställningen på brännaren?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
OPEC skrev:Min BIO gör alltid en omstart de första två dagarna efter rengörning, sedan funkar allt som det skall i ca 2 veckor tills jag rengör nästa gång.
Prova att öka din startsats och se om det blir bättre.
2 varv borde inte ge 1 dl i startsats.
Det du beskriver tyder på en för liten startsats.
När den har gått ett par dagar så finns lite aska i röret som håller kvar startsatsen på rostret.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Jag svarar er båda, Högt drag inställningen har jag kört med hela tiden eftersom jag mätte upp drag över -10 redan vid installation och med kall skorsten.
Startdosen har jag som sagt inte pillat på eftersom jag inte märkt denna
omstartshistoria ifrån början. Men förmodligen så behöver den ökas precis som du föreslår. Jag har inte brytt mig speciellt om lågeffektsläget eftersom min skorsten och rökgastemp inte medger snåleldning.
Det skall också sägas att omstarten oftast sker i samband eller ganska nära det läget att den just skall växla upp till full effekt.
Den tänder alltså, går till synes helt OK några minuter för att sedan starta om.
Några gånger har jag lurat ljussensorn med en ficklampa och då tuffar den på som inget hänt. Verkar som om lågan ligger utanför synfältet alltså, när ingen askhög finns i brännarröret
Tack för era svar!
hej har varit i kontakt med värmebaronen det står fel i manualen det skall stå 2,5 varv inte 3.5 kör själv på 2 funkar fint för mig det siter ju en plåt i översidan av bränar röret åvanför rostret som skall gjöra så att pelletsen inte ramlar för långt in sitter detta rätt det skall kunna gunga på sin fastordning
triumph246 skrev:hej har varit i kontakt med värmebaronen det står fel i manualen det skall stå 2,5 varv inte 3.5 kör själv på 2 funkar fint för mig det siter ju en plåt i översidan av bränar röret åvanför rostret som skall gjöra så att pelletsen inte ramlar för långt in sitter detta rätt det skall kunna gunga på sin fastordning
Okej, det verkar ju stämma bättre. Då "ligger man ju med" hyfsat...
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
går till synes helt OK några minuter för att sedan starta om
jag hade likadant härromdan och det berodde på att isoleringen täppte för hålet, lite grann, som ljussensorn skall se låga igenom. Ljussensorn uppfattar som att det inte finns låga och börjar en uppstart.
Ursäkta ett litet sidospår men farsan har en viking bio och många
pratar om långa gångtider. Vikingen måste ju vara suverän på långa gångtider ,den matar ju så lite och jämnt med pellets små doser alltså
Den går ju dubbelt min px21 i alla fall..
Ursäkta sidospåret igen
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
pratar om långa gångtider. Vikingen måste ju vara suverän på långa gångtider ,den matar ju så lite och jämnt med pellets små doser alltså
Ursäkta sidospåret igen
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ursäkta sidospåret igen
Ursäkta sidospåret igen