För det får slita ungefär en gång i timmen nu. Jag kör på 9kw utan underhåll. Senaste veckan har pannan eldat en gång i timmen, så det blir många tändningar. Provade att köra med underhåll, men det blir tokigt det med. Då pyr underhållet de 45 minuterna, och slocknar sedan. Och sedan startar pannan igen efter en halvtimme eller så. Jag kör 73-80grader.
Som jag ser det finns tre lösningar:
1. Minskad hysteres, och slå på underhållet igen. Då torde ju brännaren starta igen innan 45 minuter har gått.
2. Ökad hysteres för att få lite längre gångtider och längre stillestånd
3. Gå ner till 6kw-läge och köra med underhåll. Ev. minska hysteres ifall det skulle bli mer än 45 minuters underhåll.
Vilket skulle du föredra? Något alternativ som är direkt dåligt?
mvh
Stefan
Jag lider med mitt tändelement
-
- Stor entusiast!
Jag lider med mitt tändelement
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Hej.
Har kört brännaren 9kW-UH, 65-80 grader, shuntar ut 32 retur 29 grader.
Det har gått ca 1,5 säck/dygn.
Jag har nu kollat hur snabbt panntempen sjunker & det är 1 grad ungefär var 6:e minut. Då startar den efter ca. 1,5 timmar (6minx15grader=90min).
Detta är utan VV-uttag vid +grader utomhus.
Skall prova att köra med UH nu då den startar ofta med kallstarter när hysteresen ändå är 15 grader. Sänker också hysteresen 75-80.
Det kanske är bättre att spara elementet lite, speciellt nu vid -grader.
Hälsningar
Toned
Har kört brännaren 9kW-UH, 65-80 grader, shuntar ut 32 retur 29 grader.
Det har gått ca 1,5 säck/dygn.
Jag har nu kollat hur snabbt panntempen sjunker & det är 1 grad ungefär var 6:e minut. Då startar den efter ca. 1,5 timmar (6minx15grader=90min).
Detta är utan VV-uttag vid +grader utomhus.
Skall prova att köra med UH nu då den startar ofta med kallstarter när hysteresen ändå är 15 grader. Sänker också hysteresen 75-80.
Det kanske är bättre att spara elementet lite, speciellt nu vid -grader.

Hälsningar
Toned
Janfire NH Integral
acktank 500L, shuntstyrning
10m² solfångare
200m² betong från 1956.
acktank 500L, shuntstyrning
10m² solfångare
200m² betong från 1956.