Hur ska jag värma 400kvm?
Hur ska jag värma 400kvm?
Jag går i tankarna att köpa en mindre hyresfastighet som värms med olja/el.
Fastigheten består av 5 lägenheter med en total boarea på ca 400kvm.
Pannan som värmer fastigheten i nuläget är en Nibe City 100VX med en oljebrännare Bentone BEO10. Personligen tycker jag att detta verkar rätt klent dimensionerat med tanke på fastighetens storlek. Men de hade även en fristående varmvattenberedare (el) som troligtvis används året om.
Om ett köp blir aktuellt så kommer jag iaf att installera en pelletsbrännare med bulkförråd, jag vet om att man i så fall måste man aska ur den nuvarande pannan ofta.
Men jag är lite tveksam till att installera en ny panna då fjärrvärme är på gång någon gång nästa år...
Så, vad tycker ni? Räcker pannans kapacitet så det bara är att tuta och köra, eller ska man installera en större panna och inte ansluta fjärrvärme?
Fastigheten består av 5 lägenheter med en total boarea på ca 400kvm.
Pannan som värmer fastigheten i nuläget är en Nibe City 100VX med en oljebrännare Bentone BEO10. Personligen tycker jag att detta verkar rätt klent dimensionerat med tanke på fastighetens storlek. Men de hade även en fristående varmvattenberedare (el) som troligtvis används året om.
Om ett köp blir aktuellt så kommer jag iaf att installera en pelletsbrännare med bulkförråd, jag vet om att man i så fall måste man aska ur den nuvarande pannan ofta.
Men jag är lite tveksam till att installera en ny panna då fjärrvärme är på gång någon gång nästa år...
Så, vad tycker ni? Räcker pannans kapacitet så det bara är att tuta och köra, eller ska man installera en större panna och inte ansluta fjärrvärme?
-
- Pannrumstomte!
Pannans kapacitet räcker utmärkt med olja men inte med pellets.
Tror den pannan är på 25 kw med olja.
Har du tur kan du lyckas köra någorlunda med 14 kw med pellets, så det räcker nog ej.
Vi har några hyreshus i släkten och jag har bara en kommentar.
Fjärrvärme !
De stackars kronorna du sparar på att köra pellets är en p*ss i Nilen.
Då du drar av utgift mot inkomst i deklarationen så blir slutsumman jäkligt dåligt betalt för all den tiden du lägger på pelletsen.
Sen ska du ha bulkförråd som kostar, sotning, skorsten i ordning, utrymme försvinner i källaren, brännaren kan krångla - du får mekka osv osv.
Glöm pellets, det är inte värt mödan i ett hyreshus om det finns alternativ.
Fjärrvärme eller bergvärme, men låt för guds skull den gamla pannan stå kvar vid bergvärme då den är närapå ny. Trevlig backup om nåt krånglar nån gång, tänk på redundans, du har ju hyresgäster.
Kör på olja eller el tills fjärrvärmen kommer, det är inte många kronor det kostar dig i slutändan efter skatteeffekterna. (såvida du inte kör bergvärme redan i år förstås)
Mvh
Har du tur kan du lyckas köra någorlunda med 14 kw med pellets, så det räcker nog ej.
Vi har några hyreshus i släkten och jag har bara en kommentar.
Fjärrvärme !
De stackars kronorna du sparar på att köra pellets är en p*ss i Nilen.
Då du drar av utgift mot inkomst i deklarationen så blir slutsumman jäkligt dåligt betalt för all den tiden du lägger på pelletsen.
Sen ska du ha bulkförråd som kostar, sotning, skorsten i ordning, utrymme försvinner i källaren, brännaren kan krångla - du får mekka osv osv.
Glöm pellets, det är inte värt mödan i ett hyreshus om det finns alternativ.
Fjärrvärme eller bergvärme, men låt för guds skull den gamla pannan stå kvar vid bergvärme då den är närapå ny. Trevlig backup om nåt krånglar nån gång, tänk på redundans, du har ju hyresgäster.
Kör på olja eller el tills fjärrvärmen kommer, det är inte många kronor det kostar dig i slutändan efter skatteeffekterna. (såvida du inte kör bergvärme redan i år förstås)
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Tack för svaren!
Tanken var ju att köra pellets iaf tills fjärrvärmen kommer (1-2år) då man sparar en hel del pengar på att köra pellets jmf med olja (sparar ca 40000kr/år om man endast räknar pelletsåtgången).
Jag visste inte att oljebrännaren hade 25kW effekt, men hur mycket kan tänkas behövas för att värma huset?
Huset består av två delar en del är byggd -46 ej tilläggsisolerad och har två våningar á 90kvm och källare samt en nyare tillbyggnad från -93 med tre våningar á 70 kvm.
Pannan har ju även en elpatron på 13kW så man kan spetsa med men det kanske inte räcker ändå om man kör med pellets?
Janfire skriver att deras brännare (Flex-a) har en effekt på max 18kW och att max 23kW finns som tillval, är detta bara glädjesiffror som är helt omöjligt att komma upp till i verkligheten?
Tanken var ju att köra pellets iaf tills fjärrvärmen kommer (1-2år) då man sparar en hel del pengar på att köra pellets jmf med olja (sparar ca 40000kr/år om man endast räknar pelletsåtgången).
Jag visste inte att oljebrännaren hade 25kW effekt, men hur mycket kan tänkas behövas för att värma huset?
Huset består av två delar en del är byggd -46 ej tilläggsisolerad och har två våningar á 90kvm och källare samt en nyare tillbyggnad från -93 med tre våningar á 70 kvm.
Pannan har ju även en elpatron på 13kW så man kan spetsa med men det kanske inte räcker ändå om man kör med pellets?
Janfire skriver att deras brännare (Flex-a) har en effekt på max 18kW och att max 23kW finns som tillval, är detta bara glädjesiffror som är helt omöjligt att komma upp till i verkligheten?
-
- Pannrumstomte!
Det är inte glädjesiffror att brännaren har 18 eller 23 som max.
Det är alldeles korrekt.
Däremot måste pannan ha en märkeffekt som kan ta hand om energin.
En nibe city funkar med typ 12-14kw som max om man kör pellets.
Hur baserar du att sparar 40 000 kr på att köra med olja ? Oljan kostar 9200kr/m3och el ca 88 öre/kwh vid treårsavtal (+ överföring ca 15 öre)
Pellets är inte helgratis direkt idag, det har gått upp ordentligt.
Du skulle behöva ha en förbrukning på nåt i storeksordningen 110 000 kwh för att spara 40 000 om året.
Idag har du 0 kr i kapitalkostnad om du kör på befintlig anläggning.
Om du köper pelletsbrännare och bygger bulkförrådet själv har du minst 35 000 kr i kapitalkostnad.
Sedan kn du ju lugnt räkna med att du får aska ur pannan varannan dag när det är x antal minusgrader. Jag lovar dig att det finns bättre sysslor för en nybliven hyresfastighetsägare.......
Det är alldeles korrekt.
Däremot måste pannan ha en märkeffekt som kan ta hand om energin.
En nibe city funkar med typ 12-14kw som max om man kör pellets.
Hur baserar du att sparar 40 000 kr på att köra med olja ? Oljan kostar 9200kr/m3och el ca 88 öre/kwh vid treårsavtal (+ överföring ca 15 öre)
Pellets är inte helgratis direkt idag, det har gått upp ordentligt.
Du skulle behöva ha en förbrukning på nåt i storeksordningen 110 000 kwh för att spara 40 000 om året.
Idag har du 0 kr i kapitalkostnad om du kör på befintlig anläggning.
Om du köper pelletsbrännare och bygger bulkförrådet själv har du minst 35 000 kr i kapitalkostnad.
Sedan kn du ju lugnt räkna med att du får aska ur pannan varannan dag när det är x antal minusgrader. Jag lovar dig att det finns bättre sysslor för en nybliven hyresfastighetsägare.......
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ok, men nu är jag som du förmodligen märker inte så hemma på pannor och uppvärmning överlag, men jag förstår inte riktigt varför pannan inte kan tillgodogöra sig 18kW från pellets om den kan tillgodogöra sig 25kW från olja...
Jag baserade att jag kunde spara 40'kr/år på att det idag förbrukas 8m3 olja per år, oljan kostar 9550kr/m3 och att pellets kostar 2250kr/ton, dessa priser är utan avtal så visst kan man säkert få ner dem. Att man dessutom måste investera en del för att konvertera till pellets förstår jag helt klart och det kostar väl ca 30'-35'kr för brännare och ett bulkförråd som man bygger själv...
Jag är medveten om att man måste aska ur ofta men nu ville jag snarare veta om effekten är tillräcklig för att värma huset.
Jag baserade att jag kunde spara 40'kr/år på att det idag förbrukas 8m3 olja per år, oljan kostar 9550kr/m3 och att pellets kostar 2250kr/ton, dessa priser är utan avtal så visst kan man säkert få ner dem. Att man dessutom måste investera en del för att konvertera till pellets förstår jag helt klart och det kostar väl ca 30'-35'kr för brännare och ett bulkförråd som man bygger själv...
Jag är medveten om att man måste aska ur ofta men nu ville jag snarare veta om effekten är tillräcklig för att värma huset.
Det handlar i "korthet" om rökgasvolym, mer rök från pellets än olja. I korthet alltså....MobbA skrev:Ok, men nu är jag som du förmodligen märker inte så hemma på pannor och uppvärmning överlag, men jag förstår inte riktigt varför pannan inte kan tillgodogöra sig 18kW från pellets om den kan tillgodogöra sig 25kW från olja...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Ahaa, då förstår jag...så ni tror inte man får ut mer än ca 14kW om man kör pellets i den pannan då?snillet skrev:Det handlar i "korthet" om rökgasvolym, mer rök från pellets än olja. I korthet alltså....MobbA skrev:Ok, men nu är jag som du förmodligen märker inte så hemma på pannor och uppvärmning överlag, men jag förstår inte riktigt varför pannan inte kan tillgodogöra sig 18kW från pellets om den kan tillgodogöra sig 25kW från olja...
Går säkert om du har bra drag i pipan, men du kommer att få riktigt heta rökgaser och stora förluster skulle jag tro. Om det ens GÅR.MobbA skrev:Ahaa, då förstår jag...så ni tror inte man får ut mer än ca 14kW om man kör pellets i den pannan då?snillet skrev:Det handlar i "korthet" om rökgasvolym, mer rök från pellets än olja. I korthet alltså....MobbA skrev:Ok, men nu är jag som du förmodligen märker inte så hemma på pannor och uppvärmning överlag, men jag förstår inte riktigt varför pannan inte kan tillgodogöra sig 18kW från pellets om den kan tillgodogöra sig 25kW från olja...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Blir det så mycket sämre i en nibe city 100 vx mot nibe city..elvis skrev:Pannans kapacitet räcker utmärkt med olja men inte med pellets.
Mvh

I nibe sity så är max effekten med olja 19 kW o med pellets 18 kW, Man brukar ju räkna med att man kan köra med en pellets effekt på 75% av max olje effekt o då skulle det gå köra med ca 19 kW i en nibe city 100..

Tror inte det ska vara några problem att klara värmen i huset på 400 m2 utan det är vv behovet som kan bli problem i ett flerfamiljs/hyreshus o det är väl därför en elberedare finns inkopplad..
Men helt klart så bör ni ta fjärrvärme när det kommer..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Okej, om det blir köp av fastigheten så kan man ju installera pelletsbrännare utan att ta bort oljetank mm (plats finns för bulkförråd ändå) så att man har möjlighet att gå tillbaka till olja om det skulle visa sig vara helt omöjligt att hålla värmen...André skrev:Blir det så mycket sämre i en nibe city 100 vx mot nibe city..elvis skrev:Pannans kapacitet räcker utmärkt med olja men inte med pellets.
Mvh![]()
I nibe sity så är max effekten med olja 19 kW o med pellets 18 kW, Man brukar ju räkna med att man kan köra med en pellets effekt på 75% av max olje effekt o då skulle det gå köra med ca 19 kW i en nibe city 100..![]()
Tror inte det ska vara några problem att klara värmen i huset på 400 m2 utan det är vv behovet som kan bli problem i ett flerfamiljs/hyreshus o det är väl därför en elberedare finns inkopplad..
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja det är ju bara att peta in oljebrännaren om det blir kallt..MobbA skrev:Okej, om det blir köp av fastigheten så kan man ju installera pelletsbrännare utan att ta bort oljetank mm (plats finns för bulkförråd ändå) så att man har möjlighet att gå tillbaka till olja om det skulle visa sig vara helt omöjligt att hålla värmen...André skrev:Blir det så mycket sämre i en nibe city 100 vx mot nibe city..elvis skrev:Pannans kapacitet räcker utmärkt med olja men inte med pellets.
Mvh![]()
I nibe sity så är max effekten med olja 19 kW o med pellets 18 kW, Man brukar ju räkna med att man kan köra med en pellets effekt på 75% av max olje effekt o då skulle det gå köra med ca 19 kW i en nibe city 100..![]()

Finns ju rätt många begagnade brännare ts http://www.blocket.se/li?q=pelletsbr%E4 ... _s&c=0&w=3
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det är ett bulkförråd jag ska bygga och det räcker nog ett tag, däremot så är det väl askningen som kommer att ta mycket tid...fast å andra sidan verkar vi inte få någon riktig vinter så det kanske inte kommer att gå så mycket pellets...Erik skrev:Risken är stor att du får bo i pannrummet om du ska elda pellets med den pannan.
Ett mini föråd varar inte många dagar på vintern, och ask utrymmet i den pannan är väl rätt snålt.

Pelletsvärme i en hyresfastighet
Det går aldrig att utgå ifrån en villa vid beräkningar av energi och vattenförbrukning i flerfamiljshus.Har god erfarenhet av flera olika mindre flerfamiljshus som jag köpte på mig i min ungdom då priserna var extremt låga, även i sydvenska kuststäder(-70 - 80 talet).Jag med familj bor nu i en vanlig 1 fam villa och jag är ständigt överraskad hur snålt huset är med både värme och vatten.Fastigheter med 5 - 10 lgh är förbluffande oekonomiska.De förbrukar för mycket för att man ska klara sig med standard prylar från villamarknaden och ändå är det såpass annonymt för den enskilde hyresgästen att slöseriet är lika groteskt som alltid i hyreshus.Antingen en 2 famvilla och helst bo i en våning själv (ett underskattat alternativ ) eller ett flerfamiljshus på ca 1000 kvm eller mera.Mitt sämsta köp var ett hus på 567 kvm fördelat på 12 små 2:or,trots att jag fick det jättebilligt och att det låg i centrala delarna i en attraktiv stad, var det en urkass fastighet att förvalta.Har aldrig ångrat att jag sålde.