Luftfuktighet löser upp pellets?
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Luftfuktighet löser upp pellets?
(Jag hämtar inspirartion från en annan tråd (som drivit bort från ämnet) och startar en ny tråd.)
Under vintern har jag haft pellets i olika former.
Dels i plastsäckar som bara är vikta och tejpade (Nima) dessa ser ut att sönderdelas inne i påsarna. Förekommer kondens i dessa vid tempsänkning.
Från en lokal producent har jag haft pellets i fabriksstängda säckar (de verkar klara sig bäst) samt en del från en storsäck i öppna platstunnor (dessa blir märkbart mjukare efter några månader i fria luften). Hos producenterna ligger de väl inte så länge att det hinner påverka.
Jag har även roat mig med att ha koll på luftfuktigheten. Loggar på tre olika ställen.
I pannrummet är det ca 27 C och 30 % luftfuktighet
I huset 20 C och 40-50 %
Ute vid 0-5 C ca 80-90 %
Det är väl rimligt att se att en hög luftfuktighet lägg kan suga upp av pellets om de ligger öppet en länge tid.
Under vintern har jag haft pellets i olika former.
Dels i plastsäckar som bara är vikta och tejpade (Nima) dessa ser ut att sönderdelas inne i påsarna. Förekommer kondens i dessa vid tempsänkning.
Från en lokal producent har jag haft pellets i fabriksstängda säckar (de verkar klara sig bäst) samt en del från en storsäck i öppna platstunnor (dessa blir märkbart mjukare efter några månader i fria luften). Hos producenterna ligger de väl inte så länge att det hinner påverka.
Jag har även roat mig med att ha koll på luftfuktigheten. Loggar på tre olika ställen.
I pannrummet är det ca 27 C och 30 % luftfuktighet
I huset 20 C och 40-50 %
Ute vid 0-5 C ca 80-90 %
Det är väl rimligt att se att en hög luftfuktighet lägg kan suga upp av pellets om de ligger öppet en länge tid.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Iaktagelsen stämmer rätt bra med det jag iaktagit med laxåpellets.
(Småsäck på pall.)
Hårda när de var ny levererade, men nu har de mjuknat.
Lagras i garaget, som är halv varmt. En radiator, men inte rumstemp.
Det blev väl inte bättre av att det trängt in lite vatten under embalageplasten, men jag har inte märkt några problem med mycket spån.
(Småsäck på pall.)
Hårda när de var ny levererade, men nu har de mjuknat.
Lagras i garaget, som är halv varmt. En radiator, men inte rumstemp.
Det blev väl inte bättre av att det trängt in lite vatten under embalageplasten, men jag har inte märkt några problem med mycket spån.
Pellets innehåller efter pressning 8-10 % fukt.
Färsk ved innehållet 50-60 % fukt och efter 1 år torkning kanske som bäst 20-30 % fukt.
Om luftfuktigheten där pelletsen förvaras under lång tid och då framförallt sommartid är hög 60 - 80 % är det naturligt att pelletsen tar upp fukt från luften. Det är därför viktigt att pelletsen ligger i täta plastsäckar om de skall förvaras längre tid.
Om man har löspellets i ett förråd över sommaren bör man nog se till att hålla nere luftfuktigheten i detta utrymme. Används inte brännaren över sommaren töm åtminstone skruven från pellets.
Färsk ved innehållet 50-60 % fukt och efter 1 år torkning kanske som bäst 20-30 % fukt.
Om luftfuktigheten där pelletsen förvaras under lång tid och då framförallt sommartid är hög 60 - 80 % är det naturligt att pelletsen tar upp fukt från luften. Det är därför viktigt att pelletsen ligger i täta plastsäckar om de skall förvaras längre tid.
Om man har löspellets i ett förråd över sommaren bör man nog se till att hålla nere luftfuktigheten i detta utrymme. Används inte brännaren över sommaren töm åtminstone skruven från pellets.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Jag har haft säckar i källaren i nästan tre år (ouppvärmt utrymme under altanen) och ute i ett fristående ouppvärmt garage i två år utan att notera någon som helst påverkan på pelletsen, inte för att jag vet hur fuktigt där är men inte är det torrt i alla fall, dom har dessutom legat staplade mot ytterväggen och direkt på golvet, och det har varit flera olika märken.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Alla de pellets jag har använd har varit i småsäck och alla påsar har haft små hål. Dessa hål gör att de kan packas bättre utan att säcken sprängs, luften kan ju pysa ut.
Har man sedan säcken stående ställen med "hög" luftfuktighet och temperatursvängningar kommer den luft som trots allt finns i säckarna att få in fuktighet och då, såklart, börja "lösas upp" lite.
Men det är ju vad man kan förvänta om man lagrar dom på det sätt och är knappast fabrikantens fel.
Har man sedan säcken stående ställen med "hög" luftfuktighet och temperatursvängningar kommer den luft som trots allt finns i säckarna att få in fuktighet och då, såklart, börja "lösas upp" lite.
Men det är ju vad man kan förvänta om man lagrar dom på det sätt och är knappast fabrikantens fel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det sägs att frost och kyla inte är något problem för pelletsen, och det stämmer, men biverkningarna av temperatursvängningar är att det bildas rimm på - och möjligtvis även inuti påsarna. Pellets "håller på" kylan rätt så länge varför det blir rätt mycket kondensat efter ett väderomslag från kallt till milt. Bästa sättet att förvara pellets, om man vill undvika dessa problem, skulle vara i ett utrymme med jämnt låg temperatur och lågt luftfuktighet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25