tappar era pannor temp efterstart?

Skriv svar
masen
Ungskog

tappar era pannor temp efterstart?

Inlägg av masen »

hur myckey tappar era pannor i temp om dom gör det efter att brännaren startat
panna extuna e 250 från 85
brännare kmp 01 varmluft tänd
draglucka tiger 25
puts hus 115kvm + källare med lite värme
bor falun
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Är inte riktigt med på vad du menar men
innan brännaren kommit igång (uppstartsfas) tappar pannan temp beroende på aktuellt värmebehov i huset och om någon spolar vv. Idag ca 2 grader.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Draken
Prima virke

Inlägg av Draken »

Normalt sett så ökar temperaturen... Hehe!

Min panna startar på 68 grader och eldar ner vid 80.
Däremot om jag tar en toklång dusch när pannan är omkring 70 grader så hinner det bli #¤&%¤ kallt, det beror på att vv slingan i pannan är för kort och att KMP/(Pellex) tar 8 minuter på sig att komma i driftläge.
Tempen kan hinna falla till 54 grader.
Skall montera en varmvattenberedare i serie med pannan nu, så kallduschar är ett minne blått från och med måndag.
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
masen
Ungskog

Inlägg av masen »

ok menar min startar runt 64 grader stannar efter 80

men efter start så kan den sjunka ner till runt 50 grader innan den går upp har ej spolat mycket vv
panna extuna e 250 från 85
brännare kmp 01 varmluft tänd
draglucka tiger 25
puts hus 115kvm + källare med lite värme
bor falun
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Eftersom den sjunker så mycket blir frågan hur stor yta ni värmer och vad det är för utomhus temp för kmp tar väl inte så lång tid i uppstarten.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Min brännare startar vid 65-66 grader, och visst tappar den lite innan den har kommit igång, men det har hänt att ungarna har börjat tappa upp ett bad ungefär samtidigt som det är dags för brännaren att starta och då trillar det snabbt, under 30 grader tror jag att jag har sett i alla fall en gång. Då kan man väl säga att ungarna har tömt pannan...

Eftersom min brännare går på lågeffekt i 20 minuter innan den går över på högeffekt så är inte det tillräckligt vid ett så stort vv-uttag utan tempen faller ytterligare trots att brännaren har startat och är igång.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Draken
Prima virke

Inlägg av Draken »

KMP tar 8 minuter på sig från startsignal till full drift, det är nog lite olika beroende på vilken prossesor man har förståss.

En fundering är att om det kan vara temperaturskiktning med kallare vatten i botten på pannan som sedan rörs upp av det stigande varma vattnet, om sen allt blandas så kanske totaltempen sjunker.
Ganska otroligt och långsökt, men som sagt: bara en tanke.
Jag har själv inte upplevt att temperaturen sjunker när brännaren startar annat än när jag tar större mängder vv.
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Verkar va väldigt stort tempfall, min startar vid 62 och sjunker till ca 60 grader,tycker det låter konstigt att den kan sjunka ända till 50 grader, måste bli nån skitning i pannan. Hade strömavbrott i 2 tim, ändå stod panntempen på 60 grader när strömmen kom tillbaks, men då föll tempen i pannan, ner till ca 54grader, även fast brännaren, gick i gång. Då hade det nog blivit en skitning i pannan som rördes om när cirk.pumpen startade efter strömavbrottet. Så du har väl cirk.pumpen gående jämt? Kolla på panntempen när brännaren startar, ska inte falla mer än ett par grader,utan vv-tapp och runt 0 grader ute, är det kallt ute kan den falla mer.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Efter att brännaren startat vid 60 grader så sjunker tempen inte mer än ett par grader om man inte tappar en jäkla massa varmvatten samtidigt som det är svinkallt ute. Då tappar den lite mer...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Gunnar A
Prima virke

Inlägg av Gunnar A »

Man fick lära sig redan på oljeeldningens tid att pannatemperaturen sjunker vid start av brännaren, vilket alltså beror på den inre cirkulationen i själva pannan. Skillnaden kan vara ända upp till 15 grader, beroende på panntyp och temperatur vid start.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Skriv svar