Lade märke till en sak i dag när jag var nere vid pannan och mös:
När pannan uppnått max temperatur så övergick brännaren till efterblås såklart. Strax innan hade den rasslat ner en skvätt nya pellets från internförrådet. Men efterblåset var ju en mycket kort förettelse, och när fläkten stannat (jo, min stannar på riktigt när den stannar...) så slocknade lågan rätt omedelbart. Hela förloppet var så kort att jag inte kan tänka mig att de sista pelletsarna hann ta fyr och brinna upp. De torde alltså ligga kvar i koppen oförbrännda tills botten ska skrapas av innan nästa start.
Har bara öppnat pannan en enda gång sedan start, och då låg där några tiotal pellets precis innanför luckan. Ålltså precis där de borde hamna om de fallit ur vid askskrapning.
Om detta är rätt borde man kunna öka tiden på efterblåset, så att pelletsarna hinner brinna ut.
vad tror du?
//
Oförbrännda pellets - Ny vinkel?
-
- Stor entusiast!
Oförbrännda pellets - Ny vinkel?
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
-
- Pannrumstomte!
Ökar du efterblåset så brinner de ur med en låga.
Ökar du inte efterblåset så glöder de upp och ger värme ändå.
Ökar du efterblåset så kan det nästan slockna så underhållseldningen får osäker funktion.
Angående de stackars pelletarna som ligger i botten på pannan så ska du få ett superhemligt tips om du lovar att inte avslöja det för nån.
Låt bli pannluckan !
Öppna om 5 månader och du kommer inte hitta en enda oförbränd pellet.
Det brinner upp eller "glöder upp" snarare och tillför värme.
mvh
Ökar du inte efterblåset så glöder de upp och ger värme ändå.
Ökar du efterblåset så kan det nästan slockna så underhållseldningen får osäker funktion.
Angående de stackars pelletarna som ligger i botten på pannan så ska du få ett superhemligt tips om du lovar att inte avslöja det för nån.
Låt bli pannluckan !
Öppna om 5 månader och du kommer inte hitta en enda oförbränd pellet.
Det brinner upp eller "glöder upp" snarare och tillför värme.
mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.