VB Comet och rökgastemperaturen
VB Comet och rökgastemperaturen
Har nu kört den nya pannan i ett dygn. Installatören satte den på hög effekt under första veckan innan de ska komma tillbaka för röktestet och finjustering. I instruktionerna rekommenderar Värmebaronen en rökgastemperatur på 160-200 grader. När jag nu kör på högeffekt kommer rökgasen bara upp till 130-140 och då sitter ändå termometern direkt på deras rökrör. Har ännu inte mätt uppe i skorstenen men förstår att jag kommer att bli tvungen att försök att höga temperaturen.
Är det inte lite konstigt att de har strypt ner den så mycket med turbulatorerna redan i fabriken så att man inte kan komma upp i deras rekommenderade temperatur i en nysotat panna?
Om jag går över på modulerande effekt efter justeringen ska jag justera turbulatorerna efter högeffekten eller måste jag kapa så mycket att jag kommer upp i temperatur på lågeffekt?
Är det inte lite konstigt att de har strypt ner den så mycket med turbulatorerna redan i fabriken så att man inte kan komma upp i deras rekommenderade temperatur i en nysotat panna?
Om jag går över på modulerande effekt efter justeringen ska jag justera turbulatorerna efter högeffekten eller måste jag kapa så mycket att jag kommer upp i temperatur på lågeffekt?
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Det intressanta är ju egentligen vad du har för temperatur uppe i skorstenen (eller en bit ner).
Jag kommer inte upp i några 200 grader heller, men jag har inga problem med skorstenen ändå.
Jag kommer inte upp i några 200 grader heller, men jag har inga problem med skorstenen ändå.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Faktum är, även enligt VB själva, att den där rökgastermometern som följer med inte är särskilt exakt. Jag reagerade själv över den väldigt låga rökgastempen när min panna sattes in. Jag tror att siffran som nämndes var att den visar 30 till 50 grader fel. Jag kommer inte ihåg vad min visade, jag satte dit en digital stektermometer i stället, och då steg rökgastempen...
Visst sjunker tempen när brännaren ställs på modulerande efter intrimningen, men när den har gått på halv effekt i 20 minuter utan att nå inställd vattentemp så går den över på hög effekt och då stiger ju rökgastempen. Fast i slutändan så är det ju som GoForIt Pellets säger, det är hur det ser ut i toppen på skorstenen som är intressant. Rögkastermometern är egentligen bara ett verktyg för att se när när det är dags att sota.
Visst sjunker tempen när brännaren ställs på modulerande efter intrimningen, men när den har gått på halv effekt i 20 minuter utan att nå inställd vattentemp så går den över på hög effekt och då stiger ju rökgastempen. Fast i slutändan så är det ju som GoForIt Pellets säger, det är hur det ser ut i toppen på skorstenen som är intressant. Rögkastermometern är egentligen bara ett verktyg för att se när när det är dags att sota.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Tack så mycket. Jag har tänkt att kliva upp på taket med termometern efter att de har gjort efterjusteringen.
Hur ofta upplever ni att ni som har cometpannan med viking biobrännaren att den behöver gå? Jag förstår att detta givetvis har att göra med hur mycket värme ni behöver ta ut men med era förhållanden, hur ofta startar pannan i dagens väderlek?
/Daniel
Hur ofta upplever ni att ni som har cometpannan med viking biobrännaren att den behöver gå? Jag förstår att detta givetvis har att göra med hur mycket värme ni behöver ta ut men med era förhållanden, hur ofta startar pannan i dagens väderlek?
/Daniel
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Det är väldigt växlande, precis som du skriver.hjerpe skrev:Tack så mycket. Jag har tänkt att kliva upp på taket med termometern efter att de har gjort efterjusteringen.
/Daniel
Det är så mycket faktorer som påverkar. Jag tillbringar visserligen en del tid i pannrummet, pelletsfreak som man är, men riktigt så mycket är det inte..

Men med en hysteres på bara 8 grader, så blir det ju ganska ofta.
Jag kör dessutom fortfarande bara på lågeffekt.
Jag kunde inte hålla mig utan klättrade upp med den digitala stektermometern under dagen. Kom inte upp i mer än 42 grader cirka en meter ifrån toppen. Den kör ju som sagt på högläge just nu så det blir väl till att kapa till turbulatorerna efter att installatören varit här och gjort efterjustering.
Är lite orolig över mängden pellets som går åt i det milda vädret. Vi har ett stort hus i och för sig men ändå. Jag tänkte vänta in i det längsta med att fylla på för att kunna jämföra förbrukningen efter injusteringen. Har vi tur så går den ner lite granna efter justeringen.
Är lite orolig över mängden pellets som går åt i det milda vädret. Vi har ett stort hus i och för sig men ändå. Jag tänkte vänta in i det längsta med att fylla på för att kunna jämföra förbrukningen efter injusteringen. Har vi tur så går den ner lite granna efter justeringen.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag kör med turbulatorer av fullängd i de två yttersta rökgångarna, och har helt tomt i mitten. Har även testat med att köra tillsammans med en avkortad stump i mittengången, men då gillar inte brännaren läget.
Jag sotade i torsdags fömiddag, och sedan dess (alltså drygt 4 dygn) har det väl gått åt cirka 30 kg. Men vi hjälper förbrukningen lite genom en braskamin också..
Jag sotade i torsdags fömiddag, och sedan dess (alltså drygt 4 dygn) har det väl gått åt cirka 30 kg. Men vi hjälper förbrukningen lite genom en braskamin också..
Go for it pellets skrev "Jag kör med turbulatorer av fullängd i de två yttersta rökgångarna, och har helt tomt i mitten. Har även testat med att köra tillsammans med en avkortad stump i mittengången, men då gillar inte brännaren läget."
Hur har ni andra gjort om ni har behövt korta av turbulatorerna? Installatören pratade om att ta av 10 centimeter på alla tre och kolla igen. För att sedan korta av ytterligare 10 om det skulle behöva och hålla på så tills rätt temperatur har uppnåts. Känns som om rökgasen skulle gå den lättaste vägen om man tog bort en av tre eller?
Hur har ni andra gjort om ni har behövt korta av turbulatorerna? Installatören pratade om att ta av 10 centimeter på alla tre och kolla igen. För att sedan korta av ytterligare 10 om det skulle behöva och hålla på så tills rätt temperatur har uppnåts. Känns som om rökgasen skulle gå den lättaste vägen om man tog bort en av tre eller?
-
- Energiprofet!
Vet ej hur det är med Värmebaronens joker, men ska du ha någon retard borta ska det vara i kanten,rökgaserna går lättaste vägen ut dvs där det inte sitter någon,tar man bort i mitten går dom rakt upp, tar man bort nån i kanten, ger den ju lite värme till pannvattnet i alla fall. Så här har jag.
XXX
XXX
OXX
Hoppas du förstår vad jag menar, exemplet gäller CTC 1100.
Mvh Vatsug
XXX
XXX
OXX
Hoppas du förstår vad jag menar, exemplet gäller CTC 1100.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Problemet är ju att när man sedan kanske byter pelletskvalité, och behöver ha längre turbulatorer, så tvingas man ju köpa nya..hjerpe skrev:Go for it pellets skrev "Jag kör med turbulatorer av fullängd i de två yttersta rökgångarna, och har helt tomt i mitten. Har även testat med att köra tillsammans med en avkortad stump i mittengången, men då gillar inte brännaren läget."
Och sedan så vill man ju uppnå en viss temperatur för rökgaserna ändå.
Men du har säkert helt rätt i ditt resonemang.
turbulatorer??
Jag har läst inläggen med problem med rökgastempen.
Jag får inte upp tempen heller (ca 130-150grader bara, vid pannans utlopp)
Jag har en viking bio, har jag turbulatorer också?
Ska man ta bort en del av dom för att öka tempen?
Är det så kan man ju undra varför pannan är så strypt att man ej kan få upp tempen utan att behöva fixa turbulatorerna.
Tacksam för svar!!!
Är det så kan man ju undra varför pannan är så strypt att man ej kan få upp tempen utan att behöva fixa turbulatorerna.
Tacksam för svar!!!
Värmebaronen Biomax med Viking bio
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Re: turbulatorer??
Det intressanta är ju som tidigare sagts temperatur uppe vid skorstenstoppen (eller en meter ner), och den varierar ju från fall till fall i förhållande till temperaturen vid pannans utlopp.Cadillac skrev:Jag har läst inläggen med problem med rökgastempen.
Tacksam för svar!!!
När jag tittar i Värmebaronens servicekatalog så hittar jag inga turbulatorer eller baffelplåtar för Biomax..