Frågor av en nybörjare

Skriv svar
Lappe
Späd planta

Frågor av en nybörjare

Inlägg av Lappe »

Hej har installerat en tb mini till min albin panna.
Har precis flyttat in i villan (120 kvadrat, dåligt isolerat) och har lite frågor angående värme.
1. Vilken temperatur rekommenderas på termostaten, finns det någon undre gräns i grader?
2. Jag har 7 effekt steg på min tb mini (4-24,5kw), nu står den på 3 (9kw), har jag fattat det rätt att högre effekt mer pellets, men jag har ju satt termostaten på 65 grader styr då inte pannans temperatur när brännaren sätt igång?
3 Jag har en flamvakt på min tb mini, exakt vilken funktion har den, den kan nämligen kopplas ifrån, men vad händer då med min eldning?

Mvh
Daniel
en alldeles för dåligt insatt villaägare
Karlskrona, TB Mini, Albin 720 Trio std
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det brukar sägas att man ska hålla sig över 60 grader, lite på grund av att basiluskerna gillar temperaturer runt 50-55 grader, sen mår inte panna bra av att bli för kall heller, så 65 grader som start är säkert ett bra val.

Termostaten styr alltid när panna skall starta, effekten styr som du säger bara hur hög effekt du vill ha, högre ffekt betyder mera pellets och pannan kommer alltså att nå upp till rätt temperature snabbare, man brukar eftersträva långa gångtider så då vill man köra på låg effekt men på exmpelvis vintern när det är kallt måste du ha högre effekt eftersom du plockar ut mera varmvatten till radiatorerna osv.

Så vilken effekt du kör på beror lite på smak och även vad du har för panna en del pannor klarar bara av att köras på lägre effekt.

Har hört någonstans att man brukar räkna att man kan ta ut mellan 50-75% av märkeffekten på panna för oljebrännare.

Jag vet inte hur famvakten funkar på TB men på min brännare så kollar den att det verkligen brinner och om så inte sker så slår brännaren ifrån, exempelvis om du kört slut på pellets, har ingen aning om varför någon skulle vilja stänga av den dock.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Lappe
Späd planta

Inlägg av Lappe »

Tack Micke
Karlskrona, TB Mini, Albin 720 Trio std
Skriv svar