Har köpt en pall 6mm pellets istället för 8mm, behövs brännare justeras om något för denna övergång?, ska fylla magasinet i kväll med den nya 6mm.(min nya leverantör säljer enbart 6mm och det vart billigare med 6mm från honom mot att köpa 8mm från min gamla leverantör)
Patrik
Använda 6mm pellets istället för 8 mm
-
- Gallringsobjekt
Re: Använda 6mm pellets istället för 8 mm
Läser man manualen för brännaren så är den 8mm som gäller för Viking Bio, men jag tror säkert det går bra att elda 6mm i den också. Vad jag läst i forumet så bör man justera brännaren om man byter från 8mm till 6mm.Patrik Danielsson skrev:Har köpt en pall 6mm pellets istället för 8mm, behövs brännare justeras om något för denna övergång?, ska fylla magasinet i kväll med den nya 6mm.(min nya leverantör säljer enbart 6mm och det vart billigare med 6mm från honom mot att köpa 8mm från min gamla leverantör)
Patrik
Har för mig att någon skrev att 6mm pellets behöver mer luft. På Viking Bio innebär det isåfall att man i högeffektsläget bör minska bränsletillförseln eftersom lufttillförseln alltid är konstant när man kör högeffekt.
I lågeffekt är det tvärt om. Man rör inte bränsletillförseln utan justerar istället lufttillförseln.
Jag hade nog passat på att kolla hur lågan och röken ser ut innan bytet och sedan se om det blir nog skillnad när du byter. Om det stämmer, att 6mm behöver mer luft i förhållande till bränsle så bör lågan blir mer rödaktig när du går över till 6mm och röken kanske kommer att synas lite mer.
Bäst är ju naturligtvis om någon justerar med rökgasanalysinstrument.
Hursomhelst, om du justerar om brännaren, se till att dokumentera hur inställningarna var innan justeringen. T.ex. ta kort på vridpotentiometrarna med en bra digitalkamera. Nästa gång kanske du väljer 8mm pellets igen och kanske inte har lust att hosta upp en slant för att någon skall justera brännaren igen med instrument.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
-
- Gallringsobjekt