Testade att perforera bottenplåten i mitt Mafa förråd (se bild) med en syl för att minska dammet som skruven drar med sig och det verkar funka. På ett dygn fick jag denna lilla hög från start.
Gott nytt år "by the way" alla pelletseldare.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
En liten fundering, om du slår hål med en syl så får du vassa grader på insidan och när skruven drar pelletsen mot dessa grader så borde det väll bli ännu mer spån?
Danne82 skrev:En liten fundering, om du slår hål med en syl så får du vassa grader på insidan och när skruven drar pelletsen mot dessa grader så borde det väll bli ännu mer spån?
man kan väll slå hål från insidan ? så slipper man graderna
Jo givetvis kan man göra det eller så kan man borra om man vill det men jag tror inte Stroker har gjort det.
Jag tror att det maler lite när skruven går.
Ja de e sant. Tänkte jag inte på men det är ju såklart rätt. Ska ta och köra upp hålen från insidan med en försänkare istället nästa år Lite jobb att tömma förrådet är de ju så jag väntar en vecka eller så tills de tömts.
Anledningen överhuvudtaget att jag började pilla med det hela var just den mängd spån jag fann i botten när jag tömde förrådet för att prova en annan vinkel på skruven. De fanns väldigt mycket ska sägas.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Det verkar ju vara lite samma idé som jag använt, fast jag då har borrat hål i plaströret istället.
MAFA borde överväga att modifiera sin lösning något, så att de får till en inbyggd dräneringslösning (som tillbehör t.ex.).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Vilken diameter har du använt dig av och hur många hål borrade du ??
Du har ingen bild på det ??
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Det var ju en jättebra idé utom att man då suger in kall luft genom hålen via skruven och genom pannan. För mig ger det en rökgas förlust på 15 gr som kyler pannan när brännaren står. Vet inte riktigt om jag vill slösa pellets för att värma kråkorna. Det räcker väl att det kommer in luft via brännarfläkten som helst borde ha en lucka som min oljebrännare hade.
Eller?
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
Om den drar tjuvluft därigenom både när brännaren går och när den står stilla så måste du ha för bra drag i skorstenen ju. Har du motdragslucka ?? För med en sådan borde ju det vara avklarat.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Klart jag har lucka, ja två faktiskt, en på pannan och en i skorstensstock för att kunna justera in draget vid rökanalys. Vid start -12 och vid drift -15.
Om du lossar slangen från skruven till brännaren så borde du känna ett sug in i brännaren. Om förrådet är tätt blir det bara ett undertryck som i viss mån fläkt inloppet jämnar ut men om förrådet är otätt kommer kall luft att sugas genom pannan och kyla den. Jag hade ett otätt förråd som jag fick utbytt förra veckan och jag märkte skillnaden direkt.
Man kan ju lösa det genom att ha en tät behållare eller påse som spånet får trilla ned i.
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
Gute skrev:Det var ju en jättebra idé utom att man då suger in kall luft genom hålen via skruven och genom pannan. För mig ger det en rökgas förlust på 15 gr som kyler pannan när brännaren står. Vet inte riktigt om jag vill slösa pellets för att värma kråkorna. Det räcker väl att det kommer in luft via brännarfläkten som helst borde ha en lucka som min oljebrännare hade.
Eller?
Det problemet tycker jag i så fall är betydligt angenämare än att komma upp på morgonen och bara ha kallvatten i duschen på grund av driftsstörningar på brännaren.
Och är det egentligen så stor skillnad? 20 cm längre ner i röret finns ju ett betydligt större hål, upp i silon..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Det är klart att det är trist att duscha i kallvatten men det är ju den andra ytterligheten som uppstår om man inte har en elpatron som backup.
Under brännarens vilotid bör rökgasen vara 5-10 grader under panntemperaturen mätt efter pannan. Om det skiljer 25 grader som det gjorde för mig så innebär det att pannan kyls av luft som cirkulerar igenom den. man kan säkert räkna ut kyleffekten på nåt bra sätt men för mig innebar det att pannan startar var 120:e minut istället för var 90:e.
Vad jag förstår så är det en avsevärd besparing. Jag tror på att bli av med spånet som du har gjort men att tejpa en plastpåse runt för att hindra kall luft att komma in.
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
Jag har inte problem med så mycket spån ännu med Neova pellets så jag har inte provat men lägger man en plastlåda typ glass ell. kakor så kan den nog hindra att det blir för stort vacum.
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932