Bygga Själv
Bygga Själv
Är det nån som har en ritning till att bygga en egen brännare?
Jag får nämligen inte in nån brännare framanför pannan då jag endast har 10 cm utanför luckan på pannan fram till dörren. Så ja funderade på att bygga en een brännare om nån kunde hjälpa mig med en ritning.
Jag får nämligen inte in nån brännare framanför pannan då jag endast har 10 cm utanför luckan på pannan fram till dörren. Så ja funderade på att bygga en een brännare om nån kunde hjälpa mig med en ritning.
Du har väl inte såmycket nytta av en ritning om du ändå ska specialanpassa brännaren, men om du vill bygga en egen brännare av enklare modell (fallrör) så är det inte speciellt komplicerat (säger han som aldrig byggt en...).
Du bör väl kunna titta runt på olika tillverkares hemsidor och kolla måtten där, det som är intressant ät ju hur du utformar förbränningutrymme och roster, i övrigt så är det mera flexibelt, kolla om du har någon i närområdet som har en sådan brännare och våldgästa personen ifråga och mät.
Brännaren i sig är ju busenkel, ett fallrör där pellets trillar ner och landar i en "låda" med ett roster i botten, en fläkt som blåser in luft och kanske ett tändelement, sen får man ju tänka till vid utformningen av fallröret så att pelletsen landar där dom ska och att det inte kan brinna bakåt upp i fallröret, men det är ju bara att testa och se.
Du bör väl kunna titta runt på olika tillverkares hemsidor och kolla måtten där, det som är intressant ät ju hur du utformar förbränningutrymme och roster, i övrigt så är det mera flexibelt, kolla om du har någon i närområdet som har en sådan brännare och våldgästa personen ifråga och mät.
Brännaren i sig är ju busenkel, ett fallrör där pellets trillar ner och landar i en "låda" med ett roster i botten, en fläkt som blåser in luft och kanske ett tändelement, sen får man ju tänka till vid utformningen av fallröret så att pelletsen landar där dom ska och att det inte kan brinna bakåt upp i fallröret, men det är ju bara att testa och se.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Re: Bygga Själv
Måste ju vara enklare och "säkrare" att vända på dörren så att den går utåt eller även att flytta på dörren så att plats blir över till brännare.pitea skrev:Är det nån som har en ritning till att bygga en egen brännare?
Själv är jag en typ som gör allt "själv" och jag har även utrustning och material och även kunskap att kunna bocka och svetsa rostfritt och även kunna programera processor för styrning men där stannar jag med planen att fixa en egen brännare för hur klarar man av livet efter en ev brand som "min" hemsnickrade brännare orsakat och ev tagit liv ..om så är fallet att brännare orsakar brand så får någon annan vara skylldig.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Vettigt tänkande håller helt med.Är själv sådan som tycker det ärmen där stannar jag med planen att fixa en egen brännare för hur klarar man av livet efter en ev brand som "min" hemsnickrade brännare orsakat och ev tagit liv ..om så är fallet att brännare orsakar brand så får någon annan vara skylldig.
kul och pilla .Men det finns gränser ,vore ju hemskt om det hände
något.Vill nog helst ha riktiga grejer.Vet inte hur försäkringbolagen
agerar om det är något hemmabygge?Handlar det sedan om annat
t e x personskador eller liv .Spelar det ingen roll hur försäkringsbolagen
agerar .Det vill man ju inte bära på.
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Detta är ju givetvis upp till var och en, anser man inte att man klarar av att tillverka en pelletsbrännare så ska man givetvis inte försöka heller, man om man besitter de kunskaper som behövs så varför inte ? en pelletsbrännare är ju ingen livsfarlig apparat som kommer att jämna huset med marken för att den inte är perfekt, och sen är det väl tveksamt om det är ok att huset brinner ner bara det inte är man själv som har tillverkat brännaren ?
Säkerheten kan bli minst lika bra (och bättre) som vid en massproducerade brännare, här har förekommit folk som fått installerat brännare med matarslangar som innehåller ståltråd som bärstomme och brännarehuvuden som trillat av och en hel del annat spännande så att säkerheten skulle vara sämre med en hemmagjord brännare är givetvis rent skitprat, detta beror ju på vem som tillverkar den, men som sas ovan, en förutsättning för detta är ju att man vet vad man håller på med och detta får ju var och en avgöra.
Om man gör en egen brännare så kan sotaren kolla på den och "godkänna" den, detta är i alla fall vad jag förstått.
Säkerheten kan bli minst lika bra (och bättre) som vid en massproducerade brännare, här har förekommit folk som fått installerat brännare med matarslangar som innehåller ståltråd som bärstomme och brännarehuvuden som trillat av och en hel del annat spännande så att säkerheten skulle vara sämre med en hemmagjord brännare är givetvis rent skitprat, detta beror ju på vem som tillverkar den, men som sas ovan, en förutsättning för detta är ju att man vet vad man håller på med och detta får ju var och en avgöra.
Om man gör en egen brännare så kan sotaren kolla på den och "godkänna" den, detta är i alla fall vad jag förstått.
Som du säger det är upp till var och en .Kan bara tala för mig
själv .Men vet fortfarande inte hur försäkringsbolagen agerar
om det händer något.Det jag blev upplyst om när jag köpte
första brännaren var att den skulle vara P märkt om det är
något tvång vet jag inte.Men det känns bättre.Ungefär samma
som att köpa en bil obesiktad eller besiktad.Tycker det känns
bättre att ha något som är kollat.Bara min åsikt
Wepe
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Såklart kan man bygga en egen brännare! Med rätt kunskap och verktyg samt materialval kan det gå alldeles utmärkt.
Jag tror personligen att det mekaniska är skapligt enkelt, såklart beroende på hur avancerat den kommer att bli.
Det knepiga är styrningen, säkerhetsmekanismer osv. Att få till en styrning med de viktigaste funktioner är nog inte så farligt (borde jag ju veta) men mer vill ofta ha mer: "nå, det fungerar ju bra..... skulle man lägga till denna funktion bara för att den är trevlig???".
Styrningen ska i enkelhet vara:
A: Mata pellets lite då och då.
B: Blås med en viss hastighet.
C: En startfunktion som kör vid behov och styr punkterna A och B.
Säkerheten ska definitivt ha ett antal tankar och gärna bestå av fler steg som är oberoende av varandra, helst på ett sätt som medger säkerhet utan ström.
Vad som kan vara ett problem är att fläkten kan variera i hastighet med varierande spänningsmatning (och den varierar per definition) men detta finns det kretsar till att kompensera för.
Vill du göra PC-interface vill jag tungt tillråda att den är isolerat från resten av brännarens elektronik för att undvika störningar, använd t.ex. optokopplare eller liknande men detta är ju en hel vetenskap.
Jag tror personligen att det mekaniska är skapligt enkelt, såklart beroende på hur avancerat den kommer att bli.
Det knepiga är styrningen, säkerhetsmekanismer osv. Att få till en styrning med de viktigaste funktioner är nog inte så farligt (borde jag ju veta) men mer vill ofta ha mer: "nå, det fungerar ju bra..... skulle man lägga till denna funktion bara för att den är trevlig???".
Styrningen ska i enkelhet vara:
A: Mata pellets lite då och då.
B: Blås med en viss hastighet.
C: En startfunktion som kör vid behov och styr punkterna A och B.
Säkerheten ska definitivt ha ett antal tankar och gärna bestå av fler steg som är oberoende av varandra, helst på ett sätt som medger säkerhet utan ström.
Vad som kan vara ett problem är att fläkten kan variera i hastighet med varierande spänningsmatning (och den varierar per definition) men detta finns det kretsar till att kompensera för.
Vill du göra PC-interface vill jag tungt tillråda att den är isolerat från resten av brännarens elektronik för att undvika störningar, använd t.ex. optokopplare eller liknande men detta är ju en hel vetenskap.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Javisst är det så att var och en gör som man vill men OM nu olyckan är framma och brännaren sätter fyr på barren och tar liv så vill inte jag i alla fall vara pappa till brännaren ..hur skulle man kunna bära med sig att min hemsnickrade brännare varit del av att ta livet av ex mina egna barn ..men alla har ju olika värderingar.
Och visst håller jag med om att man själv kan bygga "säker" brännare och även jag mycket troligt skulle kunna göra en egen brännare som var mycket säkrare än min PX20.
Och jag har aldrig sagt att hemmagjorda brännare skulle vara sämre och att jag skulle prata "rent skit" vet jag inte vart det kommer ifrån
för jag har bara tagit upp den EV tråkiga "OM" som en del inte verkar förstå att den existerar och om nu "OM" är framme så är det försent att ångra sig.
Men var och en gör vad han vill ..och jag ville bara att man tänker på ev tråkiga "OM" och om det är värt att ta den risken.
Och visst håller jag med om att man själv kan bygga "säker" brännare och även jag mycket troligt skulle kunna göra en egen brännare som var mycket säkrare än min PX20.
Och jag har aldrig sagt att hemmagjorda brännare skulle vara sämre och att jag skulle prata "rent skit" vet jag inte vart det kommer ifrån

Men var och en gör vad han vill ..och jag ville bara att man tänker på ev tråkiga "OM" och om det är värt att ta den risken.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
notti: jag förstår precis vad du menar och jag håller helt med. Skulle jag bygga en "egen" brännare ville jag definitivt starta i trädgården och testa att den kör stabilt samt testa att säkerhetsfunktionerna fungerar som planerat. Detta testande ville ta ganska lång tid där man framprovokerar olika fel och ser att allt går som planerat innan jag ens ville tänka på att montera den.
När den väl var monterat ville den bara få lov att köra under ständig övervakning och när allt är intrimmad och väl testad ville jag fundera på att låta den ta över driften.
Den totala tiden från första start till operativ drift rör sig om månader, alltså är det ett sommarprojekt.
Men det mekaniska......
Jag har ingen ritningar, bara ett bild av hur jag hade byggd den:
I essens en brännkopp á la Janfire Flex-A, det svåra är att få fläkt, matning och tändning att samsas med det begränsade utrymme, det kräver mer tänkande.
När den väl var monterat ville den bara få lov att köra under ständig övervakning och när allt är intrimmad och väl testad ville jag fundera på att låta den ta över driften.
Den totala tiden från första start till operativ drift rör sig om månader, alltså är det ett sommarprojekt.
Men det mekaniska......
Jag har ingen ritningar, bara ett bild av hur jag hade byggd den:
I essens en brännkopp á la Janfire Flex-A, det svåra är att få fläkt, matning och tändning att samsas med det begränsade utrymme, det kräver mer tänkande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Nä, en P-märkt brännare uppfyller vissa säkerhetskrav och utsläppskrav (men det gör alla brännare som säljs på marknaden i dag med råge), så i praktiken har det ingen betydelse om brännaren är P-märkt eller inte.Som du säger det är upp till var och en .Kan bara tala för mig
Då är det bättre att kolla på dom som testar brännare "opartiskt" som Äfab m.fl. där får lite bättre info om vilka utsläpp en brännare har och hur bra/säker/lättanvänd den är, P-märkningen säger inte så mycket egentligen.
Kan bara hålla med dig Notti!notti skrev:Javisst är det så att var och en gör som man vill men OM nu olyckan är framma och brännaren sätter fyr på barren och tar liv så vill inte jag i alla fall vara pappa till brännaren ..hur skulle man kunna bära med sig att min hemsnickrade brännare varit del av att ta livet av ex mina egna barn ..men alla har ju olika värderingar.
Och jag har aldrig sagt att hemmagjorda brännare skulle vara sämre och att jag skulle prata "rent skit" vet jag inte vart det kommer ifrånför jag har bara tagit upp den EV tråkiga "OM" som en del inte verkar förstå att den existerar och om nu "OM" är framme så är det försent att ångra sig.
Om du sedan jagar ritningar, så får du nog jaga för det lämnar nog ingen tillverkare ut, utan du får nog besöka folk med brännare och ta ideerna därifrån om du ska hitta olika lösningar.
Det krävs också god kunskap i materiallära om och hur det valda rostfria materialet beter sig, med temperaturer som går upp och ner. En fel lagd svetsfog kan få materialet att spricka på flera andra ställen där man ej har tänkt sig detta. Fel placerade lufthål, eller för tätt mm gör att temperaturer kan stegra iväg för mycket.
Det är lätt att snickra ihop en burk, men det står många timmar bakom för att få allt att fungera.
Händer något med din åstadkomma sedan, så bör du vara medveten om att dina försäkringar täcker dina skador emot detta, annars kan det bli dyrt.
Tror inte du hittar några ritningar, här finns några som gett sig på att bygga pelletsbrännare men dom har så vitt jag vet inga ritningar, och du lär inte få tag på ritningar av någon brännaretillverkare så det blir nog till att göra själv i så fall.
Men som jag sa, du kan få bra måttuppgifter på hemsidorna hos de flesta brännartillverkarna, där har du en bra start, satsa på att göra något som är så likt något existerande så möjligt, och även som jag sa, kolla om du har någon i grannskapet som har en enkel brännare du kan få kolla och mäta på.
Och rent mekansikt så är en simpel övermattade brännare med fallrör väldigt enkel.
Men som jag sa, du kan få bra måttuppgifter på hemsidorna hos de flesta brännartillverkarna, där har du en bra start, satsa på att göra något som är så likt något existerande så möjligt, och även som jag sa, kolla om du har någon i grannskapet som har en enkel brännare du kan få kolla och mäta på.
Och rent mekansikt så är en simpel övermattade brännare med fallrör väldigt enkel.
Ritning, hur ingående behövs det egentligen till tex. en övermatad brännare typ TB-mini, tycker att sprängskisserna med måttangivelser som finns på tillverkarnas hemsidor duger gott och väl. Säkerhet, det finns väl ingen hembyggare som bygger brännare utan någon som helst inbyggd säkerhet! Nu pratar jag om långa brinntider när det laddar mot kanske 1-2m3 vatten och att man är med vid uppstart, det tar ju trots allt kortare tid än vid veduppstart, man har dubbla tempvakter på fallröret som bryter brännaren vid högtemp, smältsäkring+5-10l. vattendunk som dränker brännaren från fallröret och nedåt, brandlarm, vattensprinkler, brandsläckare UTANFÖR pannrummet... jag menar vad är det för farligt med det? Alla som bygger hemma försöker väl göra säkra brännare! Kan tipsa om att du kan slakta en varmluftpistol från tex. ÖB för 70-80kr. och montera in i luftkanalen så den får kylning hela tiden och så tänder det snabbt också.
Hej
Vill bara lägga på lite extra bränsle till debatten, bygg brännare det är skitskoj och så lär man sig nått, tips ta en gammal panna och fläska på ett låååångt spirorör och provelda i, det är skoj... och så får grannarna nått att fundera på..
heja!!!

HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.