Verkningsgrad med CTC Total?
-
- Prima virke
Verkningsgrad med CTC Total?
Hej,
jag håller på att koppla in en Ecotec Compakt i min CTC Total tillsammans med veckoförråd men har tappat suget efter att ha räknat lite på de nya pelletspriserna.
Om man ska tro ÄFABs rapport Elda med pelletsbrännare i gamla pannor(http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf) så ligger deras högsta uppmätta verkliga verkningsgrad för en CTC Total på 67% (med en Thermia Bequem). Med dagens pelletspriser, 4 pallar Agrolpellets (http://www.bioheat.se/pellets.htm) som med 100% verkningsgrad ger 57 öre/kWh, hamnar man då på 57 / 0.67 = 85 öre/kWh. Rörligt elpris från Telge Energi betalar jag 93 öre/kWh, dvs med pellets borde jag i så fall endast ca 8% och då är inte sotningen inräknad!
Stämmer mitt resonemang eller har jag gjort en tankevurpa någonstans. Är ÄFABs uppgift om verkningsgrad lite väl pessimistisk kanske? Vad säger ni?
jag håller på att koppla in en Ecotec Compakt i min CTC Total tillsammans med veckoförråd men har tappat suget efter att ha räknat lite på de nya pelletspriserna.
Om man ska tro ÄFABs rapport Elda med pelletsbrännare i gamla pannor(http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf) så ligger deras högsta uppmätta verkliga verkningsgrad för en CTC Total på 67% (med en Thermia Bequem). Med dagens pelletspriser, 4 pallar Agrolpellets (http://www.bioheat.se/pellets.htm) som med 100% verkningsgrad ger 57 öre/kWh, hamnar man då på 57 / 0.67 = 85 öre/kWh. Rörligt elpris från Telge Energi betalar jag 93 öre/kWh, dvs med pellets borde jag i så fall endast ca 8% och då är inte sotningen inräknad!
Stämmer mitt resonemang eller har jag gjort en tankevurpa någonstans. Är ÄFABs uppgift om verkningsgrad lite väl pessimistisk kanske? Vad säger ni?
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
Re: Verkningsgrad med CTC Total?
Har du med dig nätleverantörens "överföringsavgift" per kWh i ditt elpris ?andreas123 skrev: Rörligt elpris från Telge Energi betalar jag 93 öre/kWh, dvs med pellets borde jag i så fall endast ca 8% och då är inte sotningen inräknad!
Stämmer mitt resonemang eller har jag gjort en tankevurpa någonstans.
Brukar ligga omkring 15 öre/kWh +- 3-4 ören.
Om inte, så ökar din "vinst".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Prima virke
Det får väl framtiden utvisa, en anledning till det höga pelletspriset är nog att producenterna (som vanligt) blev tagna på sängen, det har sålts rätt många pelletsbrännare de senaste 2-3 åren så det har varit stor efterfrågan på pellets, men nu med det milda vädret så borde dom ha en vettig chans att komma ifatt, men sen brukar dom ju inte vara så snabba med att sänka priset i och för sig....
Sen har ju det milda vädret gjort att dom inte får ut virket från skogen vilket ju är en nackdel, och med ökade elpriser så blir pellets dyrare också (kräver mycket el att producera pellets).
En annan fråga är ju vad som händer med elpriset det närmsta året, om det kommer att rasa iväg eller hålla sig där det är ?
Sen har ju det milda vädret gjort att dom inte får ut virket från skogen vilket ju är en nackdel, och med ökade elpriser så blir pellets dyrare också (kräver mycket el att producera pellets).
En annan fråga är ju vad som händer med elpriset det närmsta året, om det kommer att rasa iväg eller hålla sig där det är ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Frågan är också vart det rörliga elpriset tar vägen då det blir kallt. Det lär öka din vinst ytterligare då det stiger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Prima virke
Det är riktigt att verkningsgraden inte är 100% med el men blir den så många procentenheter lägre ifall man minimerar draget genom pannan genom att t.ex. täta luckorna och täppa igen spjället med isolering?
Jag vet inte.
Att säkra ner från 20 A till 16 A skulle jag tjäna 558 kr/år (http://www.vattenfall.se/downloads/elna ... _soder.pdf) så för min del är det inte så pengar det rör sig om.
Det blev en Sanyo KRV123 luft-luftvärmepump för 9500 kr istället som ska få tuffa på så länge den är mer lönsam än pellets. Den värmer övervåningen medan CTC:n med pellets värmer källaren+varmvattnet.
Så nu kan jag vara medlem både i pelletsforumet samt i värmepumpsforumet (som faktiskt också är riktigt trevligt)

Att säkra ner från 20 A till 16 A skulle jag tjäna 558 kr/år (http://www.vattenfall.se/downloads/elna ... _soder.pdf) så för min del är det inte så pengar det rör sig om.
Det blev en Sanyo KRV123 luft-luftvärmepump för 9500 kr istället som ska få tuffa på så länge den är mer lönsam än pellets. Den värmer övervåningen medan CTC:n med pellets värmer källaren+varmvattnet.
Så nu kan jag vara medlem både i pelletsforumet samt i värmepumpsforumet (som faktiskt också är riktigt trevligt)

CTC Total -81, E.K. Teknik Compact

tror inte att pannan är sååå dålig i grunden, jagar man v-grad för hårt så kan man åka på andra kostsamma bekymmer istället,själv har jag ca:190-200gr i rökgastemp,visst skorstenen är lite ljummen men å andra sidan har jag ej värme på i sovrumet där stocken passerar när det är riktigt kallt ute, ca70gr 1 meter ner i pipan,lagom värme i pannrummet så all spillvärme är ju ej förlorad,måste ju annars ersätta det med radiatorvärme,o så har man ju en frisk skorsten oxå. förra vintern var mitt årsvärmebehov= 3,2 ton pellets på 167 kvm.1 plan +inredd källare
in-temp 20-24gr. är väl ganska ok!? byggt 1949-50.
t-isolerat väggar å vind.även källaren.(klart att ny panna är bättre ibland kanke för bra för att vara friskt för skorsten etc..)
Jaa: det här var bara en passus i tråden!!!
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.