Metallkärl med lock?

Skriv svar
andreas123
Prima virke

Metallkärl med lock?

Inlägg av andreas123 »

Överallt står det att aska ska förvaras i metallkärl med lock men var får man tag på det? Jag antar att en tom och oanvänd färgburk fungerar men jag skulle vilja få tag på någonting som ser ut ung. som en grovavskiljare dvs har ett lock som är enkelt att få av och på (och som man sedan skulle kunna ha till ett cyklonbygge). Runt 30 liter skulle vara perfekt.
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Ikea har en hink som är billig. Lite smal botten (vältrisk) men fungerar uppfyller grundkraven.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag hade exakt samma problem, för mig blev det löst tack vara ett forummedlems resurser men innan dess hittade jag en annan hink som var bra: hundmatstunna! Tyvärr var jag tvungen att köpa en stor säck med hundkäk för att få tunnan med och då jag inte känner någon med hund sket jag i det.

Sedan löste det sig ju för mig men det kan vara värd att kolla på Lantmännen.... eller vad de nu heter för tiden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

I princip så är väl grov avskiljarna inget annat än stora färgburkar.

En av askcyklonerna ser misstänkt mycket ut som den typ av burkar som används till tex takasfalt och bottenfärg till varv.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Icecap skrev:hundmatstunna! Tyvärr var jag tvungen att köpa en stor säck med hundkäk för att få tunnan med och då jag inte känner någon med hund sket jag i det
Jag fick köpa loss precis två sådana på-köpet-med-hundmaten-tunnor på Granngården efter lite bedjande vackra ord. :wink:

Fungerar toppen!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

För mig hjälpte varken vackra ord eller bedjande ögon :-/

Men jag har som skrivit nu den ultimata tunnan så det är lugnt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Ikeas tunnor är ju inte bara perfekta, dom är ju faktiskt snygga också. Jag har en till kaminen i vardagsrummet också. Klockrent

Go Jul
Skriv svar