6 mm pellets PROBLEM
6 mm pellets PROBLEM
Jag fick nyss ny leverans av Pellets, Råkade då av "misstag" få 6mm, brukat köra med 8 mm. så nu blev det problem.
1. pannan kommer inte upp i mer än ca 60 grader ( tidigare 80 grader)
2. Rökgasen blir max 150 grader ( tidigare ca 200 )
3. Flertal omtändningsfel.
Fick tips av en installatör att höja matningen från 5 sek till 8 sek, samt
ge lite mer luft till fläkten. Det som hände var att rökgasen höjdes till ca 170 grader ( är väl bra antar jag ), men det är fortfarande problem att få pannan att öka i temp, samt fortfarande upprepade omtändningsfel.
Någon som har tips vad jag kan göra???
1. pannan kommer inte upp i mer än ca 60 grader ( tidigare 80 grader)
2. Rökgasen blir max 150 grader ( tidigare ca 200 )
3. Flertal omtändningsfel.
Fick tips av en installatör att höja matningen från 5 sek till 8 sek, samt
ge lite mer luft till fläkten. Det som hände var att rökgasen höjdes till ca 170 grader ( är väl bra antar jag ), men det är fortfarande problem att få pannan att öka i temp, samt fortfarande upprepade omtändningsfel.
Någon som har tips vad jag kan göra???
Vad har du för brännare? Att du får olika rekommendationer på vad du skall göra beror till stor del på brännar typ.pekkapikk skrev:Jo, nog tror jag att det är en startdos allt, man ställer nog även in där hur många sekunder den ska mata startdosen, så det har du nog rätt i, det lär ju liksom bli mindre mängd, då dessa pellets är mindre!
Själv har jag tidigare provat med 6 mm pellets i min brännare och vad jag minns så gick det alldeles utmärkt, men det var 2:a eller 3:e fyllningen som jag gjorde det och ett antal år sedan (har snart kört pellets i 9 år). Så minnet är inte det bästa från den "driften".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jag har kört i gång två Ecotec A4 nyligen på 6mm pellets och kört min egen Bequem på 6mm tidigare. Jag har i alla fallen justerat ned matning 2-3kW och ökat fläkt med ca. 5-10%. Sen har det fungerat OK.
Pellets med dia 6mm har större yta än 8mm, dette gjelder ochså korta pellets. Med större yta får man öka luftmängd eller ställa ned matning (eller begge deler). 6mm pellets har mindre "luft" mellan pellets och min uppfattning är att man måste öka trycket på fläkten för att luften ska komma åt (beroende på bränner). Tryck på fläkter ändras med hastigheten på fläkten.
Pellets med dia 6mm har större yta än 8mm, dette gjelder ochså korta pellets. Med större yta får man öka luftmängd eller ställa ned matning (eller begge deler). 6mm pellets har mindre "luft" mellan pellets och min uppfattning är att man måste öka trycket på fläkten för att luften ska komma åt (beroende på bränner). Tryck på fläkter ändras med hastigheten på fläkten.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Har man en "gammal" A3:a så går ingenting av det ovan beskrivna att utföra......Rol-bi skrev:Jag har kört i gång två Ecotec A4 nyligen på 6mm pellets och kört min egen Bequem på 6mm tidigare. Jag har i alla fallen justerat ned matning 2-3kW och ökat fläkt med ca. 5-10%. Sen har det fungerat OK.
Om man inte byte processor, för då går matningen att justera i 10%-steg. Frågan som då dyker upp är om det är tillräckligt noggrann justeringsmån eller om det krävs en finare justeringsmöjlighet på matningen......??????.
Har märkt att den med nuvarande pellets går relativt fett. Vilket då skulle kunna bero på att pelletsen som dock är 8 mm är relativt kort och innehållet mycket fin material.
Moderator
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Om det er "ytan" du inte förstår så är detta den eksponerade ytan som glöder och får gaserna til att avges från pellets så att gaserna brinner over pelleten.pekkapikk skrev:??? Nu får ni förlåta mig, men jag förstår inte, Brännaren heter för övrigt Calero 200 med digital styrning
En burk med 1 liter pellets av 6mm dia har större total yta än en burk med 1 liter 8mm pellets. En cylinder på en liter har ännu mindre total yta.
Dia 6mm pellets kräver större luftmängd än 8mm pellets eller att man går ned på matningskapacitet.
Brännartypen vil ha att göra med hur bra luften kommer åt pellets (tror jag). En "fluidised bed" vill eksponere stor yta mens i min Bequem ligger pelleten i en "hög" och det vill vara ojämn eksponering, specielt vid mycket spån och korta pellets.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
Då kommer forumets grundregler fram igen.pekkapikk skrev: NÅGOT FÖRSLAG VAD JAG KAN GÖRA FÖR ATT FÅ UPP PANNAN I TEMERATUR LITE MER,
Skiv gärna i er profil vad för typ av panna resp. brännare som ni har.
Utan denna information så är det nästan stört omöjligt att ge ett bra förslag på åtgärd.
Moderator