Compact A3 15kw elschema?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
PatrikM
Fröträd

Compact A3 15kw elschema?

Inlägg av PatrikM »

Hej!

Jag har en Compact A3 15kw från 1996 , och undrar om någon har eller vet var man kan få tag på ett elschema över styrenheten? Den blev tokig häromdagen och började tokgå. Den matade med den interna skruven nonstop även när man slog av den...

skickar med lite bilder på klenoden :D

Här har vi då själva brännaren.

Bild

Och så här ser styrenheten ut från utsidan

Bild

Och här har vi hjärtat, det är denna som jag skulle vilja ha ett schema över

Bild

Mvh
PatrikM
thobias
Ungskog

Inlägg av thobias »

Hej! Tror inte problemet är så stort..... det finns en röd knapp på röret som internskruven går i, det är ett överhettnings skydd. så om du får bakbrand skall den trycka in all pellets från brännaren och in i pannan.... tryck på den röda knappen så återställer du den. Grund orsaken till bakbranden är troligtvis dåliga slussvingar, så att den kan dra syre genom brännaren ochelden går bakåt. har haft samma problem :)
PatrikM
Fröträd

Inlägg av PatrikM »

Ok

Nåt spel fick den, hehe. Tryckte på återställningsknappen, men inget hände, så jag fick bryta huvudströmbrytaren. Men när jag slog på strömmen dagen efter så var den gamla rackarn som vanligt igen.
Jag skall tillägga att den skrek för sitt liv innan problemet uppträdde (alltså pelletsen tog slut och larmet gick). När frugan stängde av brännaren med den lilla pluttiga offknappen i bilden ovanför så kanske den brände bakåt som du sa.

Det vore ändå bra att ha ett schema ifall man behöver kolla upp lite längre fram.

Mvh
PatrikM
thobias
Ungskog

Inlägg av thobias »

Jo... det kan stämma..... kanske man måste bryta även huvudströmmen..... min flickvänn stängde av den på huvudströmmen, och då fungerade inte detta säkerhets system, så den brann bakåt... fick byta säkerhets brytaren och lite kablar. Tror att det var tur att jag kom hem..... Tycker i alla fall du borde byta slussvingar, åtminstone kolla så att de verkar bra. Det var problemet jag hade när jag fick bakbrand. Och det inträffade när det blev slut pellets (flera gånger) Ska nu även prova byta processor få se om jag kan sänka pellets förbrukningen lite....
PatrikM
Fröträd

Inlägg av PatrikM »

Vad har du för processor modell nu?
På min styrkrets står det A108
thobias
Ungskog

Inlägg av thobias »

Min heter a306. Problemet är att den är så svår att justera, det finns så lite lägen. Den nyare processorn ska ha fler lägen, och sedan ska den tex mata tex 4sek pellets 26sekluft 4sek pellet och 26sek luft istället för de gammla som ger 8sek pellets 52sek luft. Tror man får en gämnare förbränning....
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

thobias skrev:Min heter a306. Problemet är att den är så svår att justera, det finns så lite lägen. Den nyare processorn ska ha fler lägen, och sedan ska den tex mata tex 4sek pellets 26sekluft 4sek pellet och 26sek luft istället för de gammla som ger 8sek pellets 52sek luft. Tror man får en gämnare förbränning....
Näe, håller inte med. Min "gamla" A3:a från -97 har en cykel på 48 sek. Dvs luft hela tiden, pelletsmatning i 40 sek sedan matningsvila i 8 sek osv. vid 15 kW inställningen och ständig matning vid 18 kW inst.

Jag skulle också vilja se ett elschema över styrboxen. Har själv haft funderingar på hur man skulle kunna ändra/justera matningen. Tycker en ny processor är lite väl dyr (840:- +frakt) och då kan man "bara" ändra matningen i 10% intervaller. Skulle själv vilja ändra steglöst, eller iallafall i halva eller hela "sekundersteg". Har haft lite funderingar men ett schema skulle kanske lösa det. Så om någon har en kopia så är jag också intresserad.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
hönsa
Gallringsobjekt

Inlägg av hönsa »

Jag har satt i en ny processor och är hel nöjd med inställningsmöjligheten, den har en cykeltid på 20 sekunder och stegen blir inte så stora när man kan ändra 10% itaget. Bra att få ut larmen genom blinkningar oxå. Enda jag fick ändra på var att vända på brytaren på skåpet, var tvärt om. on/off. Jag gav drygt 700 kr inkl. frakt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

hönsa skrev: Jag gav drygt 700 kr inkl. frakt.
Var köpte du den??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
PatrikM
Fröträd

Inlägg av PatrikM »

Min första krets hette a305, då kunde man ändra den nedre brytaren på styrenheten till sommar/vinter körning, vilket inte går sedan jag satte in a108'an. Jag fick också ändra kablarna bakom on/off brytaren så att den startade på on, och inte tvärsom

Nån som testat att köra A108 med olika inställningar på switcharna?

Jag har aldrig vågat ändra några av dem...
freij.j
Prima virke

Inlägg av freij.j »

jag har en a002 i mitt skåp. Jag frågade killen som servar dessa i linköping, och han sa att det är inget att ändra om du har fin aska och rätta rökgastemp ut och uppe i skorstenen tyckte han.
Men frågan är om han har rätt eller om han inte orkade bry sig....
nån annan som har a002 processor ??
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Jodå,
jag har en A002 också och det funkar bra.
Jerjo

Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har också A002:an enda problemet med den är väl att man "inte" kan köra med Vestmarka pellets (norsk) eftersom den då går för "fett". Har haft funderingar på hur jag skall kunna "bygga om" den så att det också fungerar med den norska pelletsen eftersom den är hårdare och ger mindre fin partiklar vilket mitt luftmatningssystem "tycker" om. Men det är ännu så länge i tankestadiet, eftersom brännaren fungerar bra och tiden är begränsad.......

I övrigt är det väl inga större problem, men det går endast att ändra brännarens matning så att effekten är 15 kW eller 18 kW.
Moderator
hönsa
Gallringsobjekt

Inlägg av hönsa »

jag beställde av helenius bio energi
PatrikM
Fröträd

Inlägg av PatrikM »

hönsa skrev:jag beställde av helenius bio energi
Ett elschema?
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
Skriv svar