hjälp! hög förbrukning
hjälp! hög förbrukning
hej jag har en flex a brännare med en Combifire, panna , på 48 dagar har jag gjort åt 1664 kg pellets & det är inte kallt ute ,har kollat elförbrukningen under ett dygn & då gjorde jag av med 68kw med hushållsel & den är på ca 15kw dyngn = uppvärming 55 kw =ca:55 kroner, kollade dyngnet effter med pellets , lite drygt 2 säckar =36kg=68 kroner, körde olja tidigare 3-3½ kubik olja år , föra vinter när det var kallt så gjorde jag av med nästan hella min beräknade årsförbrukning, men ibörjan hade jag en annan panna, dom har varit hitt & kollat allt ser bra ut ,men vad är felet , mvh magnus
Oj de lät inge vidare, om nu siffrorna för elpatronen stämmer så borde du ligga på ca 14kg pellets/dygn ( 80%) verkningsgrad.
Du gör av med ca 36kg eller ca 173kWh = 32% verkningsgrad.
Räknat mot 55kWh el
Går det verkligen att få ett system så ineffektivt utan att installatören inte ser nått fel.
Jag skulle dubbelkolla alla siffror och sen prata med installatören om det visar sig att dom stämmer.
Du gör av med ca 36kg eller ca 173kWh = 32% verkningsgrad.
Räknat mot 55kWh el
Går det verkligen att få ett system så ineffektivt utan att installatören inte ser nått fel.
Jag skulle dubbelkolla alla siffror och sen prata med installatören om det visar sig att dom stämmer.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmm ja man undrar ju om det går justera pannan så att det blir så mycket fel/att verkningsgraden blir så dålig..
Då du körde elpatron så va det väl dom som sitter i pannan??
Om du inte pluggat rökröret så är genomströmningsförlusterna samma med pellets/el...
Har du testat med att köra brännaren o kollat förbrukningen i olika effekt lägen??
'Har du motdragslucka??
Iof så har jag svårt att tänka mej att det kan bli så försämrad verkningsgrad av för högt drag, Möjligen en kombination (men knappast)

Då du körde elpatron så va det väl dom som sitter i pannan??
Om du inte pluggat rökröret så är genomströmningsförlusterna samma med pellets/el...
Har du testat med att köra brännaren o kollat förbrukningen i olika effekt lägen??
'Har du motdragslucka??
Iof så har jag svårt att tänka mej att det kan bli så försämrad verkningsgrad av för högt drag, Möjligen en kombination (men knappast)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jo alla värden är det jag har skrivit det enda som saknas är att det inte är duschat under det dygnet jag tetade ,men jag märker ingen störe skillnad på pelletsförbrukning om vi har duschat,jag har motdragslucka,hade inte plugat något ,& det är elpatronerna som sitter i pannan, jag har haft hitt installatören 5 gånger mvh magnus
Combifire, flex a
Hur har du mätt upp vikten? Har du förlitat dig på brännarens åtgång eller har du räknat själv?
Jag har bulkförråd och förfasades över den snabba åtgången av pellets förra vintern.
Man såg hur förrådet tömdes i rasande fart och när man kollade i brännaren så var det kilovis som gick åt per dygn.
Men jag fick reda på att vågen i brännaren är inte tillförlitlig överhuvudtaget. Så den skall du inte förlita dig på.
Om jag går efter vad min vad min brännare uppger att jag gjort av med skulle jag fått fylla på mitt bulkförråd var 6:e vecka förra vintern... Men riktigt så stämde det inte... förrådet räckte fram till maj...
Så gå inte efter vad brännaren säger, utan om du kan så räkna ut själv vad du gör av med...
Jag har bulkförråd och förfasades över den snabba åtgången av pellets förra vintern.
Man såg hur förrådet tömdes i rasande fart och när man kollade i brännaren så var det kilovis som gick åt per dygn.
Men jag fick reda på att vågen i brännaren är inte tillförlitlig överhuvudtaget. Så den skall du inte förlita dig på.
Om jag går efter vad min vad min brännare uppger att jag gjort av med skulle jag fått fylla på mitt bulkförråd var 6:e vecka förra vintern... Men riktigt så stämde det inte... förrådet räckte fram till maj...
Så gå inte efter vad brännaren säger, utan om du kan så räkna ut själv vad du gör av med...
En Flex-A räknar inte pellets varför den mängd pellets som anges borde vara "på riktigt".
Att de 3 kallaste månaderna suger runt 50-55% av årets pelletsförbruk är ju ett faktum, jag blev dock förfärat då jag insåg att perioden EFTER den "lätt fuktiga" november kostade ordentligt med pellets... fram till att huset var "torrt" igen, då sjönk förbrukningen en del.
Nu är det "bara" runt -8 ute och det drar ung. som då det regnade, var +3 och blåste lite.
Att de 3 kallaste månaderna suger runt 50-55% av årets pelletsförbruk är ju ett faktum, jag blev dock förfärat då jag insåg att perioden EFTER den "lätt fuktiga" november kostade ordentligt med pellets... fram till att huset var "torrt" igen, då sjönk förbrukningen en del.
Nu är det "bara" runt -8 ute och det drar ung. som då det regnade, var +3 och blåste lite.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!