Dimension överfyllnadsledning från öppet expansionskärl på??

Skriv svar
mith
Ungskog

Dimension överfyllnadsledning från öppet expansionskärl på??

Inlägg av mith »

Hej

Jag har ett öppet expansionskärl (110liter) på vinden (7meter upp). Jag har en överfyllnadsledning från expansionskärlet ner till nedervåningen och till ett avlopp i närheten av pannrummet.

Vilken dimension på röret kan jag ha som minst på skvallerröret? Idag är det skarvat på ett 15mm rör sista metrarna i nedervåningen och längs en vägg till avloppet totalt 6m. Jag behöver byta detta nu om det nu om det behövs då detta blir svårare att komma åt framöver?

Var kan man få svar på detta om det inte är någon som kan detta på rak arm?

Mvh

Mikael
Vedex 3000
2x500L ackvolym
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Har för mig att stigarledningen brukar vara 3/4" och gissar att 15 är fullt tillräckligt för signalledningen, den visar ju bara att systemet är fullt, men det skadar ju inte att ringa nån rörmokare och fråga.

Och du ser väl till att inte ha någon rörskarv dold i väggen.

Kanske läge att byta själva kärlet också när du ändå är igång..? Har du ett i stålplåt eller rostfritt?
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

ABSO skrev:Har för mig att stigarledningen brukar vara 3/4" och gissar att 15 är fullt tillräckligt för signalledningen, den visar ju bara att systemet är fullt, men det skadar ju inte att ringa nån rörmokare och fråga.
Vad händer om pannan av någon anledning skulle koka? Räcker 15 då oxå? Varför skulle stigarledningen vara gövre än överloppsledningen. Eller finns det en överloppsledning och ett skvallerrör?
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Shakespeare skrev:Vad händer om pannan av någon anledning skulle koka? Räcker 15 då oxå? Varför skulle stigarledningen vara gövre än överloppsledningen. Eller finns det en överloppsledning och ett skvallerrör?
Det blev trassligt här med många olika ord för samma sak...

Med det jag kallar "stigarledning" menar jag röret från panntoppen till expansionskärlet, kanske bättre kalla det "expansionsledning".

Det jag kallar "signalledning" är det du kallar "skvallerrör", dvs. det rör som mynnar på sidan av kärlet och mynnar bredvid en golvbrunn i pannrummet och indikerar att kärlet är fullt.

"överloppsledning" eller "ångblåsningsrör" är det rör som går rakt upp från kärlet genom taket och släpper ut ångtryck.

Expansionsledningen och ångblåsningsröret skall vara lika grova som jag förstår det. Signalledningen kan vara smalare.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

ABSO skrev:Det blev trassligt här med många olika ord för samma sak...
Det var nog mitt fel. :oops:
ABSO skrev:"överloppsledning" eller "ångblåsningsrör" är det rör som går rakt upp från kärlet genom taket och släpper ut ångtryck.

Expansionsledningen och ångblåsningsröret skall vara lika grova som jag förstår det. Signalledningen kan vara smalare.
Aha. Då förstår jag. Låter logiskt.
Skriv svar