Jag har problem att få upp rökgastempen på min nyinstallerade brännare. Jag kommer bara upp i strax över 100 grader.
Jag har sänkt matningen men det har inte blivit bättre.
Lågan är gul och ser bra ut!
Ska jag fortsätta sänka matningen eller finns d något annat tips???
tror ni det kan bli bättre om jag slår över till låg effekt??
Har en tigex draglucka som jag har exprimenterat lite med men har nu ställt den på ca 10pa (20mm)
jag startade brännaren för första gången i måndags och har absolut inte kört den hela tiden utan jag har nog samanlagt gjort runt 5-7 starter!
Höja rökgastemeratur Viking Bio!
Höja rökgastemeratur Viking Bio!
Tegelvilla på 83m2 med källare - CTC 260 -62 Viking Bio!
Ja det skulle ju vara att höja matningen
om du sänker matningen så sänker du ju rökgastempen också....
Kolla också om det finns några bafflar i pannan som du kan plocka ut, prova detta i så fall.

Kolla också om det finns några bafflar i pannan som du kan plocka ut, prova detta i så fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag ligger inte mer än på dryga 100 grader vid nysotad panna.
Ökar till dryga 150 grader vid full effekt och "dags för sotning".
Nu har vi ett 110 mm rör med högt drag, så vi har inga problem med kondens ändå..
Ökar till dryga 150 grader vid full effekt och "dags för sotning".
Nu har vi ett 110 mm rör med högt drag, så vi har inga problem med kondens ändå..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jag har även problem med för låg rökgastemeratur.
Min Viking bio sitter monterad i en Bio max.
Jag justerar o justerar men får inte upp tempen mer än ca 110grader.
Kan min vida skorsten vara problemet ( för högt drag )
Jag har Bio max egen draglucka monterad.
Tacksam för svar.
Min Viking bio sitter monterad i en Bio max.
Jag justerar o justerar men får inte upp tempen mer än ca 110grader.
Kan min vida skorsten vara problemet ( för högt drag )
Jag har Bio max egen draglucka monterad.
Tacksam för svar.
Värmebaronen Biomax med Viking bio
Prova ta bort en turbulator och se hur det påverkar rökgastemperatur. Det har med att göra som min panna, det skillnad grader. Värmebaronen har två olika längd turbulator. så man kan justera tills grader är normal och anpassa för skorsten alltså som finns skriver att topp skorsten bör ligga omkring 80 grader ner en meter från topp.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Re: Höja rökgastemeratur Viking Bio!
Jag förmodar att du kör i högeffektsläget. Om lågan ser bra ut och röken är i princip osynlig så tror jag inte det har någon positiv effekt att sänka bränsletillförseln. Jag har också en gammal panna (-63) en Tigex 25 inställd på ca 10Pa och en Viking Bio. Min rökgastemp ligger på 150-155 grader vid nysotad panna.Bösen skrev:Jag har problem att få upp rökgastempen på min nyinstallerade brännare. Jag kommer bara upp i strax över 100 grader.
Jag har sänkt matningen men det har inte blivit bättre.
Lågan är gul och ser bra ut!
Ska jag fortsätta sänka matningen eller finns d något annat tips???
tror ni det kan bli bättre om jag slår över till låg effekt??
Har en tigex draglucka som jag har exprimenterat lite med men har nu ställt den på ca 10pa (20mm)
jag startade brännaren för första gången i måndags och har absolut inte kört den hela tiden utan jag har nog samanlagt gjort runt 5-7 starter!
Saker att tänka på.
1. Sitter rökgastermometern innan motdragsluckan? Om den sitter efter så skall rökgaserna vara kallare eftersom de späds ut med kall pannrumsluft.
2. Är det tätt runt termometern? Jag hade ett befintiligt hål i mitt rökrör där jag först bara stack in termometern och då fick jag något lägre temperatur mot när jag senare gängade hålet och skruvade i den medföljande grejen som man skall fästa den med. Det var dock ingen jättestor skillnad med i och med att kall pannrumsluft dras in runt termometern så kyler det lite grann. Kanske gjorde 5-10 grader max.
3. Jag gissar att du, precis som jag, inte har några turbulatorer eller andra "moderna" påhitt in din panna så det finns inte så mycket man kan göra mer än möjligtvis någon baffelplåt (jag har en i veddelen som bromsar rökgaserna) samt ev. spjäll i pannan som går att öppna mer. Jag kan få höja min rökgastemp om jag öppnar spjället mer i pannan. OBS! Se till att det också finns tillräckligt med tillluft i pannrummet. Tillluftsventilen skall ha samma dimensioner som skorstenen (eller mer).
4. Eftersom du har en motdragslucka som späder ut rökgaserna med torr pannrumsluft så är det inte säkert att det blir någon kondens trots att rökgastemperaturen är låg så det är inte säkert att det egentligen är något problem.
5. Tänk också på att om du kör brännaren när pannan ligger på 20-30 grader så kyls rökgaserna mer innan de lämnar pannan. Vid normal drift eldar man när pannan ligger runt 60-80 grader och det är då du bör kolla temperaturen.
6. Ta dit någon med rökgasanalysinstrument och justera in brännaren. Jag har själv inte gjort det än men jag skall göra det snart.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Hur har du mätt temperaturen? Om du har bara rökgastermometern som kommer med brännaren, har du kollat och kalibrerat den? Det har varit problem med många, att den där termometern har visat fel.
Läs topic Rökgastermometern http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ermometern
Läs topic Rökgastermometern http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ermometern
JäspiTupla2S + VikingBio (oljedel), 700 l acc +Termomat, Ouman autoshunt, Veckoförråd 500l (selfmade),Tigex