Spjäll brinner upp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
xrf
Fröträd

Spjäll brinner upp

Inlägg av xrf »

Har sedan i somras en Viking Bio pelletsbrännare i en Joker panna.
Mycket nöjd med den. Däremot ser jag att efter att ca 2 ton pellets bränts i pannan spjället som hänger i två öglor innanför rostret nu knappast har några öglor kvar - är detta normalt eller har jag för hög temperatur eller något annat fel?
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det kanske är slitdelar, mycket på Viking brännaren verkar vara det.... :lol:

För hög temperatur i sig tror jag inte är problemet, normalt så skall ju det mesta i värmeväg försvinna in i pannan vilket gör att spjället inte skall bli speciellt varmt, i vilket fall som helst bör det ju bli åtgärdat på garantin, men det kan ju vara värt att försöka klura ut vaför, garantin varar ju inte för evigt.

Är spjället mycket sotigt ?, är det bara öglorna på spjället som är slut eller är själva spjället uppätet också ?

Det kan ju vara så att materialet i öglorna är av taskig kvalitet om själva spjället i sig är friskt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det verkar märkligt.
Jag har inga sådana tendenser efter tre säsonger.
Tag kontakt med Värmebaronen direkt för konsultation.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

GoForIt Pellets skrev:Tag kontakt med Värmebaronen direkt för konsultation.
Lycka till... det var precis vad jag gjorde förra måndagen då kretskortet pajade förra fredage (upptäckte det på lördag morgon).

De bad mig vända mig till installatören. Jag berättade att jag installerat själv och då gick bemötandet från svalt till misstänksamt. Att jag redan provat med all felsökning han föreslog samt att jag talade om att jag följt elschemat och spårat felet till kretskortet resulterade bara i att jag fick förklarat att de skulle undersöka kortet och om de ansåg att det gått sönder pga felaktig installation så skulle jag få betala. Att sedan brännaren gått perfekt i 6 veckor verkade inte vara intressant.

Blev iaf hänvisad till leveratören som enligt egen uppgift kontaktade Värmebaronen samma dag och ett nytt kort skulle vara på väg till mig.

7 dagar senare så matar jag fortfarande pannan med ved och inget kretskort har synts till. Ringde i onsdags fick något svar om långsam intern posthantering men att jag skulle ha det senast fredag.

Just nu är jag en aning less det hela och undrar om jag verkligen valde rätt fabrikat på brännaren. :(
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Krister skrev:
GoForIt Pellets skrev:Tag kontakt med Värmebaronen direkt för konsultation.
Lycka till... det var precis vad jag gjorde förra måndagen då kretskortet pajade förra fredage (upptäckte det på lördag morgon).

De bad mig vända mig till installatören. Jag berättade att jag installerat själv och då gick bemötandet från svalt till misstänksamt. Att jag redan provat med all felsökning han föreslog samt att jag talade om att jag följt elschemat och spårat felet till kretskortet resulterade bara i att jag fick förklarat att de skulle undersöka kortet och om de ansåg att det gått sönder pga felaktig installation så skulle jag få betala. Att sedan brännaren gått perfekt i 6 veckor verkade inte vara intressant.

Blev iaf hänvisad till leveratören som enligt egen uppgift kontaktade Värmebaronen samma dag och ett nytt kort skulle vara på väg till mig.

7 dagar senare så matar jag fortfarande pannan med ved och inget kretskort har synts till. Ringde i onsdags fick något svar om långsam intern posthantering men att jag skulle ha det senast fredag.

Just nu är jag en aning less det hela och undrar om jag verkligen valde rätt fabrikat på brännaren. :(
Usch då, det där lät verkligen inte roligt.
Personligen har jag aldrig fått det bemötandet vid kontakt med dem.
Hoppas att du får en lösning på ditt problem.
Ett tips kan vara att försöka få kontakt med VB distriktsansvarige.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

GoForIt Pellets skrev:Usch då, det där lät verkligen inte roligt.
Man får väl hoppas att någon bara hade en dålig dag. Det är ju så att man börjar ångra att man rekommenderat deras brännare till andra.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Krister skrev:
GoForIt Pellets skrev:Usch då, det där lät verkligen inte roligt.
Man får väl hoppas att någon bara hade en dålig dag. Det är ju så att man börjar ångra att man rekommenderat deras brännare till andra.
Jag vet inte, men skulle kunna tänka mig att en orsak till deras agerande är att villkoren som VB använder när de säljer brännarna säger att återförsäljaren (normalt då rörinstallatören) skall stå för kontakt och support gentemot slutkunden. Man kanske inte har en egen organisation för att hantera detta själva.

Du skrev att du installerat själv. Har du köpt din på postorder eller liknande? Har säljaren egen installationspersonal?

Men självklart utesluter inte detta kravet på en proffsig och positiv dialog när det trots allt händer.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Var inte negativ. Låt ringa till Värmebaronen och talat med teknikservice. Så får se vad dom har sin humör.

Jag har haft stor problem drift med min Vikingbio i början och fick hjälpa av dom två gånger och därefter gick fint nu snart 2 år. Har kollat min spjället, roster såg ok just nu.

Jag bara själv fundersam kan va nån "arbetsfel" av leverantör att spjäll inte var 100% rätt dimension. Dvs nån har råkat snett vid skär/bocka.

Men xrf bör få ny spjället mot garanti. Om att den ögla har gåt sönder efter kort tid du köpte nyss brännare.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

GoForIt Pellets skrev:Jag vet inte, men skulle kunna tänka mig att en orsak till deras agerande är att villkoren som VB använder när de säljer brännarna säger att återförsäljaren (normalt då rörinstallatören) skall stå för kontakt och support gentemot slutkunden. Man kanske inte har en egen organisation för att hantera detta själva.
Visst är det säkert så... Men när väl återförsäljaren ber dem skicka en reservdel så borde man ju se till att delen kommer iväg? Det är trots allt december och det är inte direkt shortsväder även om jag är tacksam för att det inte är -20 grader ute.
Du skrev att du installerat själv. Har du köpt din på postorder eller liknande? Har säljaren egen installationspersonal?
Köpte den på dinvvsbutik.se. Kan nämna att jag fick bättre bemötande där. Bl.a. undrade de om jag hade något alternativt sätt att värme huset och jag upplevde det som om det faktiskt brydde sig.
Men självklart utesluter inte detta kravet på en proffsig och positiv dialog när det trots allt händer.
Precis... Men man skall inte vara för snabb att döma, jag vet ju faktiskt inte ännu varför jag inte fått någon del, men jag skall ta reda på det. Det kan ju finnas andra faktorer (posten?) som påverkat detta.

Jag har dock lite svår att förstå varför de skickar en kretskort som enligt deras prislista kostar runt 2000 + moms med vanlig postgång istället för t.ex. företagspaket där man faktiskt kan SPÅRA försändelsen.

Om jag sålde en produkt som användes som huvudsaklig värmekälla och en kund ringer i slutet på november och har varit utan denna värmekälla i över 2 dygn så hade jag definitivt sett till att få iväg delen så att kunden haft den dagen efter. En nöjd kund som fått bra service rekommenderar gärna produkten till andra. En missnöjd kund tappar till slut tålamodet och spyr galla i t.ex. ett forum på internet.

UPDATE! Ringde och kollade med återförsäljaren som pratade med Värmebaronen och de har inte ens skickat något kretskort. Nu skulle de lägga det på lådan idag så att jag med lite tur har det imorgon. Påpekas bör också att återförsäljaren ringde Värmebaronen i onsdags och fick då beskedet att de hade skickat kortet. :evil: :evil: :evil: Jag vill poängtera att återförsäljaren verkar gjort allt rätt och att posten hittills inte ens varit inblandad så då finns det väl bara en part kvar att rikta sin ilska mot. Fy f-n vad trött jag blir.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Med spjäll, menar du den lilla luckan som hänger där för att fånga upp pelletsen så att de inte studsar rätt ut i pannan?
Som även ses på denna bilden:

Bild
deleted
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Hej kolla så att du har drag i pannan, om det inte är rätt drag eller luftströmmar i brännaren kan man bränna sönder luckan, rostret eller brännarröret. Jag har bränntsönder brännarröret två ggr. andra ggr var för att rostret började bli dåligt (3 år höll rostret). Varje ggr som jag ringt till VB har de varit trevliga och skickat reservdelar.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Skriv svar