Hjälp med intrimning och lite annat!

Skriv svar
inkastinka
Späd planta

Hjälp med intrimning och lite annat!

Inlägg av inkastinka »

Hej Alla!

Jag har just installerat en Nibe Pellux panna och Nibe PB 10 brännare. Jag undrar hur det går till med intrimning av brännare just nu är det fabriksinställningar. vilka ska justeras så den blir mer efektivt?

två: Min Pellux panna har en knapp som visar hur varmt brännaren ska värma pannan, men när jag har den ställd till 75C, stannar PB10 när pannans temp är ca 70C och startas inte upp igen till tempaturen faller till ca 60C på pannan. är detta normalt? ska det verkligen vänta tills pannan har tappat 15C innan det slår på igen?

sist: Shutautomatic eller något som kan reguleras tempaturen på brännan och pannan. tips? vilken ska man ta? helst under 3500:-

förlåt det var ett långt mail men jag är en nybörjare eller "rookie" på engelska :D

NiBe Pellux panna (Nov 26 2006)
NiBe PB 10 Brännare
MaFia Veckoförråd 2006
och 52 små sackar över allt
knutte
Fröträd

Re: Hjälp med intrimning och lite annat!

Inlägg av knutte »

inkastinka skrev:Hej Alla!

Jag har just installerat en Nibe Pellux panna och Nibe PB 10 brännare. Jag undrar hur det går till med intrimning av brännare just nu är det fabriksinställningar. vilka ska justeras så den blir mer efektivt?

två: Min Pellux panna har en knapp som visar hur varmt brännaren ska värma pannan, men när jag har den ställd till 75C, stannar PB10 när pannans temp är ca 70C och startas inte upp igen till tempaturen faller till ca 60C på pannan. är detta normalt? ska det verkligen vänta tills pannan har tappat 15C innan det slår på igen?

sist: Shutautomatic eller något som kan reguleras tempaturen på brännan och pannan. tips? vilken ska man ta? helst under 3500:-

förlåt det var ett långt mail men jag är en nybörjare eller "rookie" på engelska :D

NiBe PB 10 Brännare
MaFia Veckoförråd 2006
Beställ en rökgasmätning av en installatör. Går på ca 3-500 kr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

inkastinka skrev:Hej Alla!

NiBe PB 10 Brännare
MaFia Veckoförråd 2006
Har du installerat brännaren själv???
Eller har du anlitat en cetifierad installatör
Ved Profilen
inkastinka
Späd planta

Inlägg av inkastinka »

jag har anlitat en VVS firma. han är vann vid installationer av cTc pannor inte Nibe men lovade att kolla rökgaser. Det mest jag tänkt på var brännare själv. på Nibe finns det fyra skruvar på kretskorten man kan justera. typ när det ska startas hur mycket pellets den ska ha o.s.v. Sen nyss har jag läst om en dragförsegare? eller vad det nu kallas... kanske man ska investera i en sann plus en shuntautomatic?

detta var inte lätt... men en sak är säkert... det är underbar att ha ett varm hus för en gångs skull :D
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

knutte skrev:
Beställ en rökgasmätning av en installatör. Går på ca 3-500 kr.
Snarare kring 1000 kr och uppåt när installatör gör det.
Billigare är nog svårt att hitta.

Sotaren kan vara billigare men då för man justera själv medans han kikar på.
De brukar inte känna till brännarna direkt. Inte ännu i alla fall.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar