Bytt från 8mm - 6mm, hur mycket ska jag höja fläkten?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Becker
Energiprofet!

Bytt från 8mm - 6mm, hur mycket ska jag höja fläkten?

Inlägg av Becker »

Igår bar jag och kompisen in 104st säckar med 6mm pellets ifrån SCA BioNorr. 1830:- per pall, hämtpris. :) Tidigare så har jag kört med 8mm Såbi.
Så nu undrar jag om någon har en idé om hur mycket jag bör höja fläkten i min Biomatic? 2%, 10% eller??
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
libi
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av libi »

Hej,

we use only 6mm pellets here in österrike.

Ariterm says: Lower the internal matning 10-20% for 6mm pellets

So the flakt should be raised up to 10%, depending on your own setting (relation matning - flakt).
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Jag skulle ha tagit en liter av varje sort och vägt. Eftersom doserskruven matar volym och inte vikt så måste man kompensera för det.

Om vi bortser från eventuell skillnad i energiinehåll/kg (borde inte vara så stor skillnad - trä som trä) så gör så här:

1: Väg 1 liter av den gamla pelletsen som din panna är injusterad för.
2: Väg 1 liter av den nya pelletsen.
3: Räkna fram den procentuella skillnaden i vikt.
4: Öka/minska matningen i motsvarande grad. (Om den nya är tyngre så minskar du matningen)

Tänk på att om skillnaden är t.ex. +10% så ska du inte minska matningen 10%-enheter utan 10%. Dvs står matningen på 40% så ska du minska till 36% och inte till 30%!!!
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Jag tackat för svaren.
Nu börjar det ta slut på Såbi, eller vad det nu heter... Så i dag var jag ner i källaren och vägde. Det skillde väldigt lite i vikt :? 6mm vägde ganska exakt 1,8 kilo,för uppmätt mängd, och 8 mm vägde något lite, lite mindre.
Så det borde inte bli så stor skillnad på fläkten... :roll: eller...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har testat med Vestmarka 6 & 8mm och 6mm "rinner" lättare än 8mm, alltså matas mer 6mm än 8mm fram för samma gångtid på skruven så jag ville ta Libi's råd på blodigt allvar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Jag tar Libis svar på blodigt allvar! :shock: :D
Han verkar ju vara en av de få som verkligen kör med 6mm.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

zeylon skrev:Om vi bortser från eventuell skillnad i energiinehåll/kg (borde inte vara så stor skillnad - trä som trä)
I Äfabs test av pellets från augusti 2004 varierade värmevärdet mellan 4,68 kWh/Kg och 4,96 kWh/Kg.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Icecap skrev:Jag har testat med Vestmarka 6 & 8mm och 6mm "rinner" lättare än 8mm, alltså matas mer 6mm än 8mm fram för samma gångtid på skruven så jag ville ta Libi's råd på blodigt allvar.
Varför inte mata fram pellets under en viss tid för varje sort till brännaren, väga det frammatade och kompensera för skillnaden?
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Det är nog inte bara det som är problemet tror jag.

Går man ner i storlek blir det mer luftexponerad yta per viktenhet.
Därför får man följa efter med luften.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

elvis skrev:Det är nog inte bara det som är problemet tror jag.

Går man ner i storlek blir det mer luftexponerad yta per viktenhet.
Därför får man följa efter med luften.
Det borde stämma och det skulle då också gälla om man får en leverans där pelletsen har en annan hårdhet.

Har du några ideer om hur man skall räkna på yta/luftbehov?
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Nej, nån formel har jag inte.
Trial and error och skriva i svarta boken, typ.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Går man ner i storlek blir det mer luftexponerad yta per viktenhet.
Därför får man följa efter med luften."

Njooo..... men det viktiga är vikten av varje dosering då det är trät som ska brinna och det behövs en viss mängd luft för att det ska vara lagom (huu vad svensk! "lagom"....)
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Icecap skrev:"Njooo..... men det viktiga är vikten av varje dosering då det är trät som ska brinna och det behövs en viss mängd luft för att det ska vara lagom (huu vad svensk! "lagom"....)
Så du håller inte med om att mer finfördelat trä brinner snabbare och därför kräver mer luft per tidsenhet?
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Visst är vikten av stor betydelse. Det är ju massan som ska matchas med luft. När det gäller skruvar så kanske matningen skiljer sig så mycket mellan 6 6 8 mm så den är av större betydelse än ytan på det matade.
Men den matade massans form är också av betydelse.
Som exempel: en vedkubbe eller flisor/stickor av samma vikt behöver olika mycket luft.

ABSO: Hårdheten i olika leveranser är en stor orsak till ändra matning/luft. Hårdhet och vikt följer ju varandra som bekant i pelletvärlden. Hög vikt=mycket massa= mycket luft.

mvh
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

ABSO: Nej, inte i detta fall faktisk. Mängden luft bestäms enkom av vilken massa som ska eldas.

Om en pellets är tjock och hård tar det längre tid för den att brinna, ja. Men detta betyder bara att den blir liggande längre tid i brännkoppen och att den blandas med "färsk" pellets, dosering efter dosering.

Sammantagit betyder det enbart att varje pellets tar längre/kortare tid på sig att brinna klar men då varje dosering inte får brinna klart innan nästa dosering kommer (elden slocknar ju då) kommer "the grand total" att bli att det efterglöder mer jo längre tid pelletsen tar på sig att brinna när brännaren stänger ner.

Om det är en "snabb" pellets och vi ser på en igångvarande bränning kommer den totala pelletsmängd i brännkoppen att vara mindre än om pelletsen är "trög". Detta medför att luftbehovet kommer att vara lika, det kommer att vara antingen mindre pellets med större behov eller mer med lägre behov, slutresultatet blir alltså det samma.
Är inte PK!
Skriv svar