Brännaren dränker sig i pellets efter sotning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Heimdall
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:09

Brännaren dränker sig i pellets efter sotning

Inlägg av Heimdall »

Hejsan!

Har haft lite problem med kallstarten på min Biomatic 20+ efter att jag sotat ur pannan m.a.o. efter att pannan blivit helt kall och går in i startfas.
Har varit med om samma fenomén i princip varje gång jag sotat.
Problemet är att skruvarna aldrig slutar mata pellets så att pannan kan tända utan matningen fortgår ända tills jag hör hur oförbränd pellets dunsar ner i asklådan. Som tur är händer detta som sagt bara i samband med sotning annars vore ju detta en avsevärd brandrisk!
Det jag fått göra när detta hänt är att jag öppnat upp, dragit ur brännaren och sugit ur all pellets ur brännkoppen och asklådan, sedan har jag startat om och då har allt fungerat som det ska.
Har vissa gånger också fått larm på "kontrollera slussens täthet" eller liknande i samband med detta.

Tips och förslag vad som orsakar detta och lösning mottages tacksamt!
Thermia Biomatic 20+ med shuntstyrning, 200L förråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Att brännaren blir överfull då du sotat ur pannan, Är det bara pannan du sotat då el även brännaren??
Har du inte sugit ur brännarkoppen så blir den överfull men det gör inget då pannan är gjord för att det ska brinna i den.. :wink:

Du skriver att du då sugit ur koppen då pelletsen ramlat ur.. :?
Stoppar du då brännaren o tar ut den för att ta bort pelletsen??
Antingen bryr du dej inte om att pelletsen ramlar ur el så suger du ur koppen varje gång du sotat ur pannan...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Hej Heimdal och man får väll gratulera till ett utmärkt val av brännare :wink:

När man sotar ur brännaren så väntar man ju typ en timma så att glöden sloknar. men det som inte står så tydligt i instruktionboken är att panntempen måste sjunka tror det var >8° från inställt värde för att göra en kallstart. e den närmare så tror den att det finns glöd i koppen att fjutta liv på och bara tillför massa pellets vilket åker den i asklådan.

Så antingen väntar du tills den sjunkit >8° eller så höjer du börvärdet motsvarande

Edit: Läste manualen på sidan 10 och fann att de e 8° som gäller inte 10-15°
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Heimdall
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:09

Inlägg av Heimdall »

Jag sotar alltid ur brännaren samtidigt med pannan, brännkoppen är alltså så ren den kan bli och problemet är ju inte bara att brännkoppen blir så full att oförbränd pellets ramlar över kanten och ner i asklådan, brännaren tänder inte heller den pellets som finns i brännkoppen.
Då jag låter pannan stå åtminstone ett par timmar innan jag sotar ur den och sotningen tar säkert en timme (trångt och j-ligt i pannrummet) så borde det inte vara något tvivel om att pannan går igång i läge kallstart, panntempen har som regel sjunkit drygt 20 grader.
Thermia Biomatic 20+ med shuntstyrning, 200L förråd
perdan
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:34
Ort: Östersund

Inlägg av perdan »

Har haft samma problem med min, men bara när jag rensat ur koppen helt och hållet. Senast det krånglade fick jag göra om proceduren 3 gånger. Det funkar bättre om man inte tar ur allt "bös". Fick tips av min installatör idag att prova att lägga en grabbnäve pellets i koppen innan man sätter tillbaka den och startar upp. Han trodde att startfasen inte gav tillräckligt med bränsle för att det skulle ta sig riktigt. Ska själv testa det nästa helg då det är dags för sotning igen. Är det någon annan som hinner före, meddela resultatet.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

perdan skrev: Det funkar bättre om man inte tar ur allt "bös". Fick tips av min installatör idag att prova att lägga en grabbnäve pellets i koppen innan man sätter tillbaka den och startar upp.
Det försökte jag mej på då jag körde brännaren helt tom på pellets men det gick inte, Pelletsen kilade fast så internskruvsmotorn stod bara o morrade..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rodgeman
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 20 jan, 2007 21:18
Ort: Bollebygd

Inlägg av Rodgeman »

Fick detta problem igår efter att jag sotat och rengjort allt.. Även koppen där det altid blir 1,5-2 cm sintring mellan rengöringarna.

Jag stängde ner pannan genom att först vrida ner termostaten till noll.. och efter en dryg halvtimma så stängde jag av brännaren med knappen till läge från.

Sedan stod pannan så tills jag kom hem på kvällen då pannan gått ned till min temp. 20 grader.

Jag Kopplar loss alla 3 kablar till brännaren och gör det alltid i ordningen Huvudspänning, Matarskruv och sist kabeln från termostatvredet.

Sedan brukar jag vrida upp termostatvredet till 70 grader igen (för att inte glömma senare)

Jag plockar bort brännaren och gör rent allt.

Sedan monterar jag ihop och sätter dit kablarna i motsatt ordning med termostatkabeln först sedan skrub och sist spänning.

När jag startar står tändes den gröna driftlampan direkt och den började skruva fram pellets till koppen men det bara fortsatte tills det ramlade ner i botten på pannan..

Det tog 3 försök med tömning mellan varje för att det skule bli riktigt..

Gör jag rätt?? Och vad kan felet bestå av.

/Rodgeman
-51 Eternit.. 80+60 kvm 1 ½ plan med förhöjt ½ plan. + full källare + Tillbygge Garage med påbyggnad 40 kvm. 180+80+40=300 att värma.. :D CtC 265B + Thermia Bequem
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Rodgeman har du en bequem el en biomatic??

Jag drar bara ur nät kabeln då jag tänkt sota (oavsett om brännaren går el ej) sen tar jag loss kabeln till externskruven o till temp givarna, Vid montering omvänd ordning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rodgeman
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 20 jan, 2007 21:18
Ort: Bollebygd

Inlägg av Rodgeman »

Jag har en Bequem 15A

Min installlatör sa åt mig för 3 årsedan att jag skulle vrida ner termostaten på pannan till noll en halvtimma innan jag slår av brännaren.

Sedan drar jag ur Nätkabeln, externkruven och sist kabeln till termogivaren på pannan..

Men snart är det ett minne blott hoppas att det är sista 10-15 säckarna som går och att jag gjort min sista sotning..

Sen ska pannan ut och en ny Vedpanna in..
-51 Eternit.. 80+60 kvm 1 ½ plan med förhöjt ½ plan. + full källare + Tillbygge Garage med påbyggnad 40 kvm. 180+80+40=300 att värma.. :D CtC 265B + Thermia Bequem
Heimdall
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:09

Inlägg av Heimdall »

Eftersom fler hakat på den här tråden sedan jag skrev den kan jag skriva att mitt problem är löst. Problemet var att tempen på pannan inte hann att gå ner tillräckligt lågt under den dryga timme det tog att sota ur den för att pannan vid återstart skulle gå in i kallstartsekvensen.
Före sotning/avstängning ställer jag numera upp panntempen i 90+ grader.
Thermia Biomatic 20+ med shuntstyrning, 200L förråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Det skulle vara kul och veta mellan vilka temperaturer detta kan ske. Det gäller säkert även Ecoflexen (som har samma brännare). Jag har råkat ut för samma sak.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av ja »

Läs vad Patrik skrev här ovan. Vid mindre än 8 grader under börvärdet görs försök till varmstart.

Jag vet inte om detta gäller för ecoflexen, men det verkar så då jag stängt av strömmen vid några tillfällen.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
heij
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 24 feb, 2006 00:35

Inlägg av heij »

test
Thermia Bequem 20D 2005
Klafreström 200FP 1962
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 08 feb, 2005 13:39
Ort: Kronoberg

Inlägg av Fishermansfriend »

Man kan också ta bort glödhållningen i menyn innan man stänger brännaren, det bör lösa problemet... (den kan man ju återställa när brännaren är igång) Den har jag inte aktiv sommartid, och kör då med difftank på 20grader.
Jag kontrollerade vad det sägs om CTC´s brännare och det står bara att vid 5grader under börvärdet så går låg igång och vid 7grader under börvärdet går hög igång.
// fishermansfriend.
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
Årsförbrukning. ca 4ton. 183m2 enplanshus.
Skriv svar