Finjustering av pelletsbrännare
Finjustering av pelletsbrännare
Hej
Jag har installerat en pelletsbrännare (Eurofire) i min gamla olje/el (parka norah 3000) panna. Huset är ett stenhus från 1949 på ca 200 m2. Jag har kört ett par dagar och skulle vilja veta om jag har prickat någorlunda rätt med inställningarna....
Jag har ca 15 starter starter på ett dygn, det är inga problem med starter eller att det ryker in. Det är enligt sotaren en väldigt stor skorsten med en draglucka på. Den enda inställningen jag har ändrat på är matningshastigheten som jag ändrade från 2 --> 1.8 vilket resulterade i lite färre starter. Vad mer kan man testa?
Vad gör de "proffesionella" injusterarna? vilka knep har dom som vi vanliga männinskor inte kan göra?
Mvh Oskar
Jag har installerat en pelletsbrännare (Eurofire) i min gamla olje/el (parka norah 3000) panna. Huset är ett stenhus från 1949 på ca 200 m2. Jag har kört ett par dagar och skulle vilja veta om jag har prickat någorlunda rätt med inställningarna....
Jag har ca 15 starter starter på ett dygn, det är inga problem med starter eller att det ryker in. Det är enligt sotaren en väldigt stor skorsten med en draglucka på. Den enda inställningen jag har ändrat på är matningshastigheten som jag ändrade från 2 --> 1.8 vilket resulterade i lite färre starter. Vad mer kan man testa?
Vad gör de "proffesionella" injusterarna? vilka knep har dom som vi vanliga männinskor inte kan göra?
Mvh Oskar
Hej
För det mesta stämmer det att du får in bästa värdena med
instrument , men av egen erfarenhet kanske det inte går att
köra på dom . Går o går kanske det gör ,beror på om man är
intresserad av att bosätta sig i pannrummet Kanske dålig
pellets mm mm (pratar inte om barkpelletsen jag testar nu)
Så jag tror att det kan stolla till sig ibland.
Wepe
För det mesta stämmer det att du får in bästa värdena med
instrument , men av egen erfarenhet kanske det inte går att
köra på dom . Går o går kanske det gör ,beror på om man är
intresserad av att bosätta sig i pannrummet Kanske dålig
pellets mm mm (pratar inte om barkpelletsen jag testar nu)
Så jag tror att det kan stolla till sig ibland.
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
matrixman:
om du vet vilken el- eller oljeförbrukning du haft vid samma utetemperatur så kan du se om du kommit någorlunda rätt. Oljan ger 10 kWh per liter, pellets 5 kWh/kg. Du kan få ut ca 90% av den värmen jämfört med om du värmer med elpatroner i pannan.
För finjustering måste du mäta CO2 (bl.a)
om du vet vilken el- eller oljeförbrukning du haft vid samma utetemperatur så kan du se om du kommit någorlunda rätt. Oljan ger 10 kWh per liter, pellets 5 kWh/kg. Du kan få ut ca 90% av den värmen jämfört med om du värmer med elpatroner i pannan.
För finjustering måste du mäta CO2 (bl.a)
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Hej
Det jag tänkte mest på var kanske lite grundprinciper... jag är ju som sagt en nybörjare. Jag har tagit det för givet att det är bra med en lite saktare förbränning och få starter framför snabb förbränning och många starter?
Hur många starter ligger ni på som har brännare och äldre oljepanna?
Injusteringen var jag till en början lite skeptisk till, det är ju ett plc system där man kan ändra mängden bränsle samt tillgången till luft. Då borde det ju bara vara att laborera med dessa värden för att få en bra förbränning? Vad jag har läst mig till annars mäter man rökgastemperatur och det kanske man kan mäta själv?
Ni som har haft någon som varit ett proffs på justeringar har ni märkt någon skillnad i förbrukning och ärme efter ett han vart där?
Jahopp det var mina funderingar... någon som har tid att hjälpa en nybörjare?
/Oskar
Det jag tänkte mest på var kanske lite grundprinciper... jag är ju som sagt en nybörjare. Jag har tagit det för givet att det är bra med en lite saktare förbränning och få starter framför snabb förbränning och många starter?
Hur många starter ligger ni på som har brännare och äldre oljepanna?
Injusteringen var jag till en början lite skeptisk till, det är ju ett plc system där man kan ändra mängden bränsle samt tillgången till luft. Då borde det ju bara vara att laborera med dessa värden för att få en bra förbränning? Vad jag har läst mig till annars mäter man rökgastemperatur och det kanske man kan mäta själv?
Ni som har haft någon som varit ett proffs på justeringar har ni märkt någon skillnad i förbrukning och ärme efter ett han vart där?
Jahopp det var mina funderingar... någon som har tid att hjälpa en nybörjare?
/Oskar
Som du själv sa, se till att få en vettig rökgastemperatur, kolla att askan har vettig färg och att du inte har läbbig svart smörja på pannväggarna, kolla lågan på brännaren, vit är för mycket luft, röd är för lite luft, gul är bra, när brännaren har kommit upp i temp så ska det i stort sett inte ryka något alls ur skorstenen, det är väl så långt du kommer utan instrument.
Och vad det gäller instrument så säger dom att det är bra, och det kan det väl vara, men så fort du byter till ett annat fabrikat av pellets (den kan även räcka med en annan leverans från samma tillverkare) så kanske dina inställningar inte är så bra längre, så då får du göra om det igen.
Jag kör långa gångtider på sommaren, vet inte hur det blir i vinter, ska prova med att köra på underhållseld och då vill man ju ha lite hysteres på termoststen så att den inte står länge på underhållseld, men som sagt, detta är första vintern så jag vet inte ännu.
Och vad det gäller instrument så säger dom att det är bra, och det kan det väl vara, men så fort du byter till ett annat fabrikat av pellets (den kan även räcka med en annan leverans från samma tillverkare) så kanske dina inställningar inte är så bra längre, så då får du göra om det igen.
Jag kör långa gångtider på sommaren, vet inte hur det blir i vinter, ska prova med att köra på underhållseld och då vill man ju ha lite hysteres på termoststen så att den inte står länge på underhållseld, men som sagt, detta är första vintern så jag vet inte ännu.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Injusteringens mysterier
Man kan nog träffa ganska bra för att få en bra funktion på systemet genom att pröva sig fram, och kolla rökgastemp, lågans färg, sotets färg och kolla på röken ut ur skorstenen. Men det är inte säkert att du eldar speciellt miljövänligt.
För att få lägsta utsläppsnivåer måste du ha rökgasanalysator.
Du kan t.ex. få alldeles för höga nivåer av CO genom att elda med för lite luft, men även om flamtemperaturen är för låg (t.ex. för att lågan slår i den kalla pannväggen någonstans, eller om du kör på för lågt effektläge)
För att få lägsta utsläppsnivåer måste du ha rökgasanalysator.
Du kan t.ex. få alldeles för höga nivåer av CO genom att elda med för lite luft, men även om flamtemperaturen är för låg (t.ex. för att lågan slår i den kalla pannväggen någonstans, eller om du kör på för lågt effektläge)
Roca P30-6 med TB-mini brännare. 500l Acctank med shuntstyrning. ca 100m2 x 2 plan timmerhus från 1868.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
För att det ska gå jämföra med olja så måste även den brännaren vara/varit rätt justerad..Furetör skrev:matrixman:

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ca 2 starter/dygn, hysteres 55-82 grader C. 20kW. men då har jag bara underhållsvärme igång, 10 grader C.matrixman skrev:Jag har satt diffen på pannan till ca 10 grader och jag vill inte komma mycket lägre i temperatur.
Hur många starter har ni andra på ett dygn?

BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._
If it works, don´t fix it!
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._