Flöde över radiatorkrets..

Skriv svar
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Flöde över radiatorkrets..

Inlägg av matwil »

Hej lite frågor om vattenburet.

Hur ska jag på bästa sätt ställa in flödet över radiatorkretsen? Jag har motorshunt Siemens... utegivare och framledningsgivare med nya termostater på alla element.
Ljushuvet som bodde tidigare har ställt upp fullt flöde på alla element (returen alltså).
Så nu skickar vi på lite för hög framledningstemp och stryper med termostaterna till 22grader. Ställer jag ner kurvan så får jag en tempdiff på 1-2grader. Vi har 2 rörsystem. Har ingen ritning över vvs överhuvudtaget , har kollat med kommun och dylikt men inget att ropa bingo hoss.
Vad jag har hajjat är att jag ska plocka bort termostaterna och ställa in så att jag har en tempdiff på 8grader uppe och nere i elementen. Men vart ska jag börja för att slippa skruva i 3veckor... Sen undrar man vad som händer när vi börjar att strypa flödet , jag menar nu används hela elementen med i stort sett samma temp. Kommer jag att behöva höja framledningstempen för att kompensera en kallare botten del av elementen.

Tegelvilla från -68 i 1½plan med källare allt uppvärmt 125 boyta 123biyta med garage.

Tacksam för svar...
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Det finns rörisar här på forumet så de kommer att säga som det är.
Min röris ville att jag skulle justera (injustera som han kallade det). Det skulle vara kallare än 0 grader, mulet, låsa framled. temp på 42 grader.
Skulle börja på radiatorn närmast pannan och fortsätta bort från pannan.
Jag skulle försöka att få en temp.diff på 10 grader mellan fram- och returledning.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Det finns folk som kan räkna ut värdena på varje element och därefter kan du justera varje element med ett verktyg som jag inte vet namn på men det är en insexnyckel med dubbla gradskivor som du ställer flödet med på returen ..men hur som så tror jag att typ alla egna hem har fullt öppet på returen och jag tror inte att man har någon vinnst av att dra ner flödet om man har shuntstyrning och termostater
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Lars-Erik
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 05 maj, 2006 22:34
Ort: Karlstad

Flöde över

Inlägg av Lars-Erik »

Vill du testa att ställa in själv :?:
Börja med att te bort termostaterna skruva igen ruturen helt
öppna ett kvart varv ( tänk på att systemet är relativt trögt) mät temperaturerna i rummen.Öka ett kvarts varv i dom rummen som inte hänger med.Radiatorerna ska inte vara varma hela vägen ner (det optimala är att dom är varma långst upp och kalla i returen det betyder att man plockat ur värmen ur vattnet som kommer från pannan :lol:


MVH
Eryl DP 1965 PellxP21 Mafa mini
Altbergsaskfälla ThermOmatic Era
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Notti...Hur ska någon kunna beräkna flödet när jag inte har någon ritning över vvs:en? Räknar man på kvm rum och storlek på element? Vinst måste det vara med en kallare retur.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Lars-Erik Tanken har slagit mig att göra på det viset som du skriver om. Men då blir det en massa skruvande i 3 veckor .... Om jag stryper flödet så att elementen är kalla på returen så borde jag behöva höja framledningtempen för att kompensera en kallare botten på elementet? Jag kommer att använda
Mindre yta element... eller? Vad är kall retur för dig 25grader?
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

matwil skrev:Notti...Hur ska någon kunna beräkna flödet när jag inte har någon ritning över vvs:en? Räknar man på kvm rum och storlek på element? Vinst måste det vara med en kallare retur.
Som jag nämde att det finns folk som kan räkna ut detta ..dock kan inte jag göra det men hur som så tror jag att dom har typ normer att utgå ifrån (typ av hus, grovlek på rör, storlek på radiator, X antal kvm /rum, mm) ..en vvs ritning kanske man kan fixa själv för du vet ju hur det ser ut och hur stammarna går, mm ..och detta med att det skulle vara någon större vinnst med kallare retur tror jag inte på i och med att den kalla returvattnet kyler ner pannan mer än varmare returvatten :wink: ..och för att värma upp det kallare returvattnet så går det åt en massa Kw ..och om man nu tycker att man förlorar Kw på varm returvatten på grund av förluster på vägen tillbaka till pannan så är det ju så att den förlusten sätter sig med all säkerhet i ditt egna hus typ så som i bjälklag och annan dold rördragning med följd av ev varmare golv :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Flurken
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 04 maj, 2006 22:36
Ort: Östergötland

Inlägg av Flurken »

På vilket sätt tror ni att ni spar energi genom att justera flödet genom radiatorena?

Detta görs i första hand på flerfamiljshus, annars skulle cirkulationspumparna behöva vara extremt stora.

En annan anledning att strypa flödet är om man har en värmekälla som fungerar bättre ju lägre returtemp man har, exempelvis värmepump.

Med en pelletspanna spar du nada på en strypning, möjligtvis kan du sänka pumpen ett steg om du har en sådan pump. Dvs en besparing på kanske 20 Watt.
CTC EcoFlex.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Flurken skrev:På vilket sätt tror ni att ni spar energi genom att justera flödet genom radiatorena?

Detta görs i första hand på flerfamiljshus, annars skulle cirkulationspumparna behöva vara extremt stora.

En annan anledning att strypa flödet är om man har en värmekälla som fungerar bättre ju lägre returtemp man har, exempelvis värmepump.

Med en pelletspanna spar du nada på en strypning, möjligtvis kan du sänka pumpen ett steg om du har en sådan pump. Dvs en besparing på kanske 20 Watt.
1. Bättre komfort i hela huset.
2. Har man 21 element som vi har och alla står öppna fullt på returen så kommer vissa element att vara kallare. Jag tycker att man borde spara energi på att få alla element att jobba lika. Med en sänkning av framledningstemp som föjd.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

"Inreglering av Värmesystem" av "Sven mandorff"

Nu finns det fler metoder än den han beskriver, men jag tror att den är den vanligaste för befintliga system, som inte är fullt kartlagda.

Vill man, och tex ska kombinera med VP och har ett överdim. radiator system, så kan man använda lågflödesinreglering. Då ska man åandra sidan vara medveten om de problem som kan uppstå.

Naturen är "lat". Därför tar vattnet den enklaste vägen, och övriga radiatorer förblir kalla. Så man måste strypa in systemet för att det ska fungera.

Den effekt radiatorn avger bestäms av radiatorns medeltemperatur och rumstemperaturen.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Man får ej heller glömma att där krav på inreglering finns så beror det även på att vi har dålig konstruktion på våra system. Alltså 1 och 2 rörssystem när man skulle kunnat byggt 3 rörssystem och kommit ifrån det mesta av injusteringsbehovet.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

MP skrev:
Man får ej heller glömma att där krav på inreglering finns så beror det även på att vi har dålig konstruktion på våra system. Alltså 1 och 2 rörssystem när man skulle kunnat byggt 3 rörssystem och kommit ifrån det mesta av injusteringsbehovet.
Och det skulle kräva flera minuters extra betänketid hos konstruktören, och flera meter extra rör totalt i hela huset.
Om man lägger slingorna smart.

Besparingen på injusteringen skulle vida överstiga den extra kostnaden.
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

å hur ser ett 3 rörs system ut då :?:
å krävs det nån annan typ av radkoppel då :?:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Trerörssystem är ett av ca hundra namn på ett 2-rörs med omvändretur, symetriskt, osv.

Vad det innebär är att tryckfallet är lika över alla radiatorer, om de är av samma sort.

Tänk på en stege; då är pinnarna element och vagnstyckena? fram -resp returledning om det är ett vanligt 2-rörs.
Tag nu och såga av ena foten (tex vänster sida) och såga av toppen på andra (höger) sidan, böj nu stegen så den bildar en cirkel. Nu har du ett trerörssystem.

Mao inga specialkoppel, och ungefär så här ligger ofta slingorna, men man böjer den vanliga "stegen".
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

oki då vet jag lite mera :)
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Skriv svar