Tjuvluft viking-bio
Tjuvluft viking-bio
Jag har upptäckt att min brännare tar in luft vid sidan av fallröret,eftersom den endast är fastpunktad i flänsen.Ska det sitta en packning där eller vad ?
Nibe City VX, VikingBIO.
Re: Tjuvluft viking-bio
Min är likadan så jag tror det skall vara så.Tyko skrev:Jag har upptäckt att min brännare tar in luft vid sidan av fallröret,eftersom den endast är fastpunktad i flänsen.Ska det sitta en packning där eller vad ?
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Jag frågade om det förra veckan när min röris installerade min Viking Bio och han sa att det skulle vara så. Var tydligen uträknat att brännaren skulle få luft därifrån. Man kan test med tändare vid olika tillfällen och se hur mycket luft det suger/blåser vid olika tillfällen.kenhje skrev:Skulle tro att alla vikingbio är så.
Under drift är det nog inga problem men fråga är väl om detta ökar förlusterna och hur mycket när inte brännaren går.
Draget i skorsten kommer att dra luft genom pannan som kyls.
Alpha 1 TMV Pannan 1988 + Viking Bio
Mafa Mini, Neuova Pellets Småsäck
Vestbospisen-kamin att elda lite ved i när det blir riktigt bistert.
160+90kvm i 1½ plan med källare.
Mafa Mini, Neuova Pellets Småsäck
Vestbospisen-kamin att elda lite ved i när det blir riktigt bistert.
160+90kvm i 1½ plan med källare.
Jag gissade att konstruktionen var sådan och att det är anpassat efter förbränning och fläkt för att ge lite extra luft vid förbränning.hermelin skrev: Jag frågade om det förra veckan när min röris installerade min Viking Bio och han sa att det skulle vara så. Var tydligen uträknat att brännaren skulle få luft därifrån.
Om det kyler pannan när inte brännare går, ja kanske lite, men i mitt fall tror jag inte att det spelar så stor roll eftersom min brännare går nästan hela tiden under den kalla perioden.
Förut nästan 4,5 kbm olja och nu ca 7,5 ton pellets.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
Ja stämmer som ni säger att det är så ...
Det är samma med oljebrännare hade oxå tjuvluft, när oljeeldning inte går. Men jag tyckte borde lite skillnad. Har inte mätat men skulle va kul att testa båda hur mycket är tjuvluft mellan olje och pellets. Eftersom jag hade oljebrännare med vipplucka bakom fläkt, och inte hade motdraglucka då när det blåser ute så drar luft genom brännare igenom brännaren. Men nu när jag har pellets och monterade upp motdragluckan och det motdragluckan öppnar nästan hela tiden när pellets inte går. Vilken tydligen att det påverkar inte knappt tjuvluft därifrån pelletsbrännare.
Man kan prova ta av fallrör vad är skillnad om man stänga "tät" motdraglucka och se vad händer. så känner man att det drar kraftigare.
och med lite tjuvluft som ni säger där runt fallrör . Tyckte det var bra med lite luft så att panna inte blir fukt eller hur
Det är samma med oljebrännare hade oxå tjuvluft, när oljeeldning inte går. Men jag tyckte borde lite skillnad. Har inte mätat men skulle va kul att testa båda hur mycket är tjuvluft mellan olje och pellets. Eftersom jag hade oljebrännare med vipplucka bakom fläkt, och inte hade motdraglucka då när det blåser ute så drar luft genom brännare igenom brännaren. Men nu när jag har pellets och monterade upp motdragluckan och det motdragluckan öppnar nästan hela tiden när pellets inte går. Vilken tydligen att det påverkar inte knappt tjuvluft därifrån pelletsbrännare.
Man kan prova ta av fallrör vad är skillnad om man stänga "tät" motdraglucka och se vad händer. så känner man att det drar kraftigare.
och med lite tjuvluft som ni säger där runt fallrör . Tyckte det var bra med lite luft så att panna inte blir fukt eller hur
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star