Pannförlust vid ej användning?
Pannförlust vid ej användning?
Hej
Vi har en Nibe City som vi fortfarande värmer med el (i viss mån för att kunna få fram intressanta mätdatapå ett enkelt sätt).
Jag har kopplat en elmätare till den och kommit fram till att den i snitt drar någonstans runt 10-15kwh / dag bara för att stå där och vara varm när vi inte är hemma och inte har någon värme på (pump avstängt, shunt på 0, kran stängd) (alla kranar avstängda).
Det sitter nu en oljebrännare (Viking pro) i den, med ett spjäll som är stängt då den inte går. Jag har även pluggat igen skorstenen med en kudde för att få bort onödiga dragförluster där genom dragbegränsaren el. dyl.
Om man skulle sätta in en pelletsbrännare (som jag har förstått vanligen saknar spjäll) så borde ju förlusterna bli ännu större.
Någon som vet vad som är normalt?
Vad är motsvarande förluster i en akumulatortank med elpatron? eller i en isolerad varmvattenberedare?
Allt är förståss inte bortkastade förluster men att det blir lite varmare i pannrummet gör ju ingen särskilt mycket gladare.
Det är ju inga jätte pengar så klart men de känns ju som väldigt tråkiga pengar. Givetvis spelar de mindre roll om man värmer hela huset med olja / pellets. Då går ju pannan mkt mer och förlusterna blir ju små jämfört med den totala kostnaden.
Tack
tim
Vi har en Nibe City som vi fortfarande värmer med el (i viss mån för att kunna få fram intressanta mätdatapå ett enkelt sätt).
Jag har kopplat en elmätare till den och kommit fram till att den i snitt drar någonstans runt 10-15kwh / dag bara för att stå där och vara varm när vi inte är hemma och inte har någon värme på (pump avstängt, shunt på 0, kran stängd) (alla kranar avstängda).
Det sitter nu en oljebrännare (Viking pro) i den, med ett spjäll som är stängt då den inte går. Jag har även pluggat igen skorstenen med en kudde för att få bort onödiga dragförluster där genom dragbegränsaren el. dyl.
Om man skulle sätta in en pelletsbrännare (som jag har förstått vanligen saknar spjäll) så borde ju förlusterna bli ännu större.
Någon som vet vad som är normalt?
Vad är motsvarande förluster i en akumulatortank med elpatron? eller i en isolerad varmvattenberedare?
Allt är förståss inte bortkastade förluster men att det blir lite varmare i pannrummet gör ju ingen särskilt mycket gladare.
Det är ju inga jätte pengar så klart men de känns ju som väldigt tråkiga pengar. Givetvis spelar de mindre roll om man värmer hela huset med olja / pellets. Då går ju pannan mkt mer och förlusterna blir ju små jämfört med den totala kostnaden.
Tack
tim
Re: Pannförlust vid ej användning?
Sommaren -04 körde jag VV med elpatron i min acktank. Patronen värmde de översta 300-400 litrarna till 60°C i toppen. Dygnssnittet låg på ca. 8kWh och då är acken "bara" isolerad med 2 lager 45mm mineralull på sidan samt 3 eller 4 lager (kommer inte ihåg) i toppen.Tim skrev: Jag har kopplat en elmätare till den och kommit fram till att den i snitt drar någonstans runt 10-15kwh / dag bara för att stå där och vara varm när vi inte är hemma och inte har någon värme på (pump avstängt, shunt på 0, kran stängd) (alla kranar avstängda).
.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Min panna drar så mycket pellets för att hålla sig själv varm, att jag inte använder pannan för varmvatten. Jag kör med elberedare året om och det "kostar" ca 1500 kWh. Pannan används bara vintertid.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Menar du att den läcker motsvarande 1500kwh eller gör den av med totalt 1500kwh?Jag kör med elberedare året om och det "kostar" ca 1500 kWh
Jag antar att den "läcker" 1500kwh då är det ju klart bättre än vår panan som läcker runt 4000kwh men frågan är om det motiverar en nyinvestering.
Problemet är att vi har en väldigt lång varm period då vi bara värmer vatten eftersom vi eldar aktivt i kakelugnarna. Så 8-9 månader om året kommer pannan bara att ägna halva sin energi åt att värma vatten, resten går åt till att läcka och än värre skulle det bli om vi bytte till olja eller pellets.
Vad skulle vara bäst? Att koppla in en isolerad el VV-beredare eller köpa en (liten?) acumulatortank? Accumulatortanken har ju många andra fördelar så frågan är förståss vad prisskillnaden på de två är och vilken som ödslar minst värme vid bara varmvattenberedning.
Minsan, minsan, givetvis är svaret aldrig så enkelt.
Nu har jag surfat på acukmulator tankar. Jag har inte hittat något om hur mycket värmeförluster de har men jag har i alla fall hittat att det finns ackumulatortankar med inbyggd beredare.
På rinkaby har de ett par 500l tankar med inbyggd 120l beredare. Är det något genialiskt eller något dumt?
Stämmer det att den fungerar genom att det en elpatron håller de 120l varama (65 grader) och att allt vatten som strömmar till beredaren först har värmts upp i tanken och därefter går in i beredaren?
Är det någon som vet hur mycket det kan kosta att hålla den igång när man inte är hemma och anken står i en 15 gradig källare? Givetvis läcker den mer ju varmare den är men exempelvis om man inte skulle elda något utan bara låta elen värma den. Finns det siffror eller kurvor på sånt här till ackumulator tankar? Kan man lita på dem?
Tim
Nu har jag surfat på acukmulator tankar. Jag har inte hittat något om hur mycket värmeförluster de har men jag har i alla fall hittat att det finns ackumulatortankar med inbyggd beredare.
På rinkaby har de ett par 500l tankar med inbyggd 120l beredare. Är det något genialiskt eller något dumt?
Stämmer det att den fungerar genom att det en elpatron håller de 120l varama (65 grader) och att allt vatten som strömmar till beredaren först har värmts upp i tanken och därefter går in i beredaren?
Är det någon som vet hur mycket det kan kosta att hålla den igång när man inte är hemma och anken står i en 15 gradig källare? Givetvis läcker den mer ju varmare den är men exempelvis om man inte skulle elda något utan bara låta elen värma den. Finns det siffror eller kurvor på sånt här till ackumulator tankar? Kan man lita på dem?
Tim
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Här finns test på acktankar där den bästa har 1156 kWh/år i förluster (effekta med 90 mm pur) vilket är minsta isolering du ska ha, Inte som rinkabyrörs 500 l tank med 60 mm mineralull.. 60 mm mineralull är som 30 mm pur skum.. http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... ortank.pdfTim skrev:Minsan, minsan, givetvis är svaret aldrig så enkelt.
Tim
Här finns test på 300 liters elberedare där den bäst isolerade har 860 kWh/år i förluster http://www.radron.se/templates/test____2411.asp#tab
Ska du ha en acktank så bör den ha dubbla utdragna vvslingor (en i toppen o en i botten) el beredare o en förvärmningsslinga/solslinga i botten.. Tank med beredare har oxå elpatronen lägre vilket gör att en större del vv måste hållas varmt = större förluster då du kör med elpatron..
En tank med förrådsberedare värms av det omgivande vattnet i acktanken..
Då du endast kör pannan för värme under 3-4 mån/år skulle jag koppla in en elberedare i serie efter pannans vv beredare/slinga.. Då kommer det inte att gå direkt nån el under 3-4 mån då pannan går o du har minimala förluster resten av året..
Kör utan blandningsventil mellan pannan o elberedaren så kommer beredaren fyllas med samma temp på vattnet som pannan är vilket bör vara över 60° för att inte de ska bli kondens i pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt: Hela varmvattenförbrukningen är 1500 kWh per år med elberedare, uppmätt med elmätare direkt på vv-beredaren. Vi är bara två personer i hushållet.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är inte mycket..Gunnar A skrev:Jag kanske uttryckte mig lite otydligt: Hela varmvattenförbrukningen är 1500 kWh per år med elberedare, uppmätt med elmätare direkt på vv-beredaren. Vi är bara två personer i hushållet.

Iof så tror jag normen som är 5000 kWh/år för vv i en familj på 4 pers (2 vuxna 2 barn på 8 o 10 år) är väl tilltagen..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
1500 kWh/år för en VV-beredare för två vuxna utan att snåla stämmer med mina mätningar.
Utan värmeuttag drar pannan med stängd shunt men cirkulationspumpen igång 17 kWh/dygn (pelletsdrift). Med avstängd pump bedömmer jag förbrukningen till 11 kWh.
Normal VV förbrukning ökar pelletsförbrukningen motsvarande endast 1,5 kWh, som på ett helt år, med förluster, blir ca 1500 kWh.
Med pannan avstäng tre månader under sommaren skulle jag alltså tjäna 350 kg pellets och förbruka 375 kWh mer el. Det blir inte så mycket pengar att vinna.
Utan värmeuttag drar pannan med stängd shunt men cirkulationspumpen igång 17 kWh/dygn (pelletsdrift). Med avstängd pump bedömmer jag förbrukningen till 11 kWh.
Normal VV förbrukning ökar pelletsförbrukningen motsvarande endast 1,5 kWh, som på ett helt år, med förluster, blir ca 1500 kWh.
Med pannan avstäng tre månader under sommaren skulle jag alltså tjäna 350 kg pellets och förbruka 375 kWh mer el. Det blir inte så mycket pengar att vinna.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Spännande, då gör våra pannor altså av med ungefär lika mycket när de inte används. Altså är siffrorna ungefärligen korekta. Runt 4000kr om året gör vi åt till att värma pannrummet.
Om vi bortser från husvärmandet (som bara görs en liten del av året) och för ett ögonblick antar att av de 1500kwh är 1000kwh förluster (högt) är förluster så skulle man ju spara in beredaren på bara några år. Kan det verkligen stämma? Placerar man dessutom beredaren i huset får man förlusterna som värme en del av året.
Vilket är bäst ur förlusthänsende? 500 liter ackumulatortank eller 150 liter varmvattenberedare? eller en kombinerad?
Var man riktigt ambitiös så köper man en varmvattenberedare med solslinga (finns det fortfarande) och värmer den med sol på sommaren och vattenmantlad kamin på vintern?
Eller är det då lika bra att köpa en ackumulatortank först som sist?
Om vi bortser från husvärmandet (som bara görs en liten del av året) och för ett ögonblick antar att av de 1500kwh är 1000kwh förluster (högt) är förluster så skulle man ju spara in beredaren på bara några år. Kan det verkligen stämma? Placerar man dessutom beredaren i huset får man förlusterna som värme en del av året.
Vilket är bäst ur förlusthänsende? 500 liter ackumulatortank eller 150 liter varmvattenberedare? eller en kombinerad?
Var man riktigt ambitiös så köper man en varmvattenberedare med solslinga (finns det fortfarande) och värmer den med sol på sommaren och vattenmantlad kamin på vintern?
Eller är det då lika bra att köpa en ackumulatortank först som sist?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Som du beskrivit ditt eldande i pannan så skulle jag nog utan tvekan koppla in en elvarmvattenberedare i serie efter pannans beredare/slinga, Möjligen en soltank för vv men jag är tveksam då det kostar minst 23000:- med solfångare..Tim skrev: