Vedkamin Isberg
Vedkamin Isberg
Vad tror ni om denna? Verkar vara bra pris också?
Vattenmantlad också!
http://www.pelletselda.se/Shop/Applicat ... .php?Id=11
Vattenmantlad också!
http://www.pelletselda.se/Shop/Applicat ... .php?Id=11
Det står ju inte vad den vattenmantlade kostar men har den samma pris ser den ju klart billig ut.
I alla fall om den är så stor och fin som den ger intryck av (bilden är ju inte mycket att hurra för). Jag undrar dock bara, är det inte så att kaminer i den storleken typiskt brukar ge upåt 15kw istf 9 som denna? eller är det ingen siffra att bry sig om?
Lite orelaterat men jag är nyfiken på att få veta om man kan koppla på något sätt så att kaminen först värmer pannan till 100 grader och först därefter pumpar ut värme på elementen.
Tim
I alla fall om den är så stor och fin som den ger intryck av (bilden är ju inte mycket att hurra för). Jag undrar dock bara, är det inte så att kaminer i den storleken typiskt brukar ge upåt 15kw istf 9 som denna? eller är det ingen siffra att bry sig om?
Lite orelaterat men jag är nyfiken på att få veta om man kan koppla på något sätt så att kaminen först värmer pannan till 100 grader och först därefter pumpar ut värme på elementen.
Tim
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tja om du kopplar så vattnet cirkulerar mellan kaminen o pannan så borde det bli så, Om inte pannan shuntar ut vatten till radiatorerna förstås..Tim skrev:
Tim
Jag tycker då att det är en bättre variant att koppla in den på radiator returen o har en shuntstyrning på pannan med innegivare.. Då stänger shunten ut pannan o kaminen håller värmen i kåken o om det behövs öppnar shunten o spettsar på värmen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Godagens!
mailade leverantören och han nämnde detta:
"Hej och tack för ditt svar.
Isberg med vattenmantling kostar 11300:-+frakt
Tllverkad i Slovakien som alla andra vedkaminer på marknaden idag.
Bifogar certifikat för kaminen.
Mvh conny Bergkvist Miljögården"
En vattenmantlad pelletskamin för 11`300kr+frakt låter verkligen otroligt. kanske bara är jag som kollat på fel sidor???
undrar bara hur kvaliten är
mvh//Martin
mailade leverantören och han nämnde detta:
"Hej och tack för ditt svar.
Isberg med vattenmantling kostar 11300:-+frakt
Tllverkad i Slovakien som alla andra vedkaminer på marknaden idag.
Bifogar certifikat för kaminen.
Mvh conny Bergkvist Miljögården"
En vattenmantlad pelletskamin för 11`300kr+frakt låter verkligen otroligt. kanske bara är jag som kollat på fel sidor???
undrar bara hur kvaliten är
mvh//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Fick ett nytt mail med lite info!
"Hej.Namnet är Thorma
Tyvärr vet jag ingen som har i Bohuslän.Närmsta plats att se den är i Bollnäs
Vattenmantlingen är förståss inne i kaminen,ungefär som en panna."
Ska inte vattenbehållaren sitta innuti kaminkroppen för bäst effekt? fattade det som att den ligger på utsidan.
"Hej.Namnet är Thorma
Tyvärr vet jag ingen som har i Bohuslän.Närmsta plats att se den är i Bollnäs
Vattenmantlingen är förståss inne i kaminen,ungefär som en panna."
Ska inte vattenbehållaren sitta innuti kaminkroppen för bäst effekt? fattade det som att den ligger på utsidan.
Jag tror nog att det går att hitta vattenmantlade pelletskaminere i den häraden. Men detta är vad jag kan se en vedkamin???En vattenmantlad pelletskamin för 11`300kr+frakt låter verkligen otroligt. kanske bara är jag som kollat på fel sidor???
Jag hittar ingen annan infromation om den på internet utan företaget verkar ha importerat och namnsatt den själva.
Vad var det för certifikat du fick bifogat? Jag har mailat och frågat efter lite bättre bilder.
Vad jag kan se på den något luddiga hemsidan ingår frakt om man beställer en så dyr produkt.
Jo det är en Vedkamin är nämligen ved-kamin jag är ute efter då ved är betydligt billigare än pellets och funkar fin fint även utan ström =)
Hittade illverkarens hemsida på google http://www.thorma.sk/
och där hittade jag lite information om kaminen den heter Isberg på tillverkarens sida med.
mm det var en bild på ett sertefikat för ISO ??? tror det var miljögodkännande eller något sådant.
Tycker kaminen verkar vettig och vattenmantlad för under 12`000kr vore ju fantastiskt.. är bara lite osäker på kvaliten men det ska nog inte vara någon större fara misstänker jag då det inte är någon elektronik som kan gå sönder, gjutjärn ska väl hålla bra??
Garanti var 2år fattade jag det som.
vill helst se en sak innan jag köper den men det kansek finns någon som kan köpa innan jag gör det
Hittade illverkarens hemsida på google http://www.thorma.sk/
och där hittade jag lite information om kaminen den heter Isberg på tillverkarens sida med.
mm det var en bild på ett sertefikat för ISO ??? tror det var miljögodkännande eller något sådant.
Tycker kaminen verkar vettig och vattenmantlad för under 12`000kr vore ju fantastiskt.. är bara lite osäker på kvaliten men det ska nog inte vara någon större fara misstänker jag då det inte är någon elektronik som kan gå sönder, gjutjärn ska väl hålla bra??
Garanti var 2år fattade jag det som.
vill helst se en sak innan jag köper den men det kansek finns någon som kan köpa innan jag gör det

-
- Pannrumstomte!
-
- Pannrumstomte!
Det certifikatet säger bara att tillverkarens interna verksamhet är miljöcertifierad, dvs de sorterar sopor och har pärmar med vackra ord i.
Säger inget om kaminens miljöprestanda.
Säger inget om kaminens miljöprestanda.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
OK, bra sertefikat dem visar upp då=)
Men egentligen, kan det vara så stor skillnad på förbränningen i en vanlig kamin??
Är ju vanliga "ovanpå" -förbränning och rökgaserna går ju nästan direkt upp i skortstenet inte mycket som hindrar dem.
Har ingen stor erfarenhet av kaminer men somsagt tycker det inte kan vara så stor skillnad..
Men egentligen, kan det vara så stor skillnad på förbränningen i en vanlig kamin??
Är ju vanliga "ovanpå" -förbränning och rökgaserna går ju nästan direkt upp i skortstenet inte mycket som hindrar dem.
Har ingen stor erfarenhet av kaminer men somsagt tycker det inte kan vara så stor skillnad..
Hej ..
Samma kamin finns för Ca 8500-9000kr på www.
den som söker skall finna
hehe
slut retat =)
här är en länk
http://www.ahalvarsson.com/
Han säljer den för 9800 kr,jävligt prisvärt å kaminen e snygg
felet med den vattenmantlade är ju om strömen far,då står man lika utan värme källa ändå,det går ju iofs sätta in en cirkpump som går på 12v
men det liknar kattkuk...
jag funderar på att köpa en ren vedkamin utan vattnet för den funkar utan ström,men vatten behållaren är bara in stucken i eldstaden så lågorna går mot en vatten tank i princip.
det bör gå göra så man kan plocka in å ut tanken, då kan man ju välja
om man vill ha vatten eller köra den rent som vedkamin utan vatten...
ett problem e ju att det knappast går att elda för varmvatten i kaminen på sommaren .....
den ger ca3kw vatten värme å 6-8 kw i luft värme
man kommer ju å få bastu inne i huset på sommaren
jocke
Samma kamin finns för Ca 8500-9000kr på www.
den som söker skall finna
hehe
slut retat =)
här är en länk
http://www.ahalvarsson.com/
Han säljer den för 9800 kr,jävligt prisvärt å kaminen e snygg
felet med den vattenmantlade är ju om strömen far,då står man lika utan värme källa ändå,det går ju iofs sätta in en cirkpump som går på 12v
men det liknar kattkuk...
jag funderar på att köpa en ren vedkamin utan vattnet för den funkar utan ström,men vatten behållaren är bara in stucken i eldstaden så lågorna går mot en vatten tank i princip.
det bör gå göra så man kan plocka in å ut tanken, då kan man ju välja
om man vill ha vatten eller köra den rent som vedkamin utan vatten...
ett problem e ju att det knappast går att elda för varmvatten i kaminen på sommaren .....
den ger ca3kw vatten värme å 6-8 kw i luft värme
man kommer ju å få bastu inne i huset på sommaren
jocke
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
problem och problem...
kostar ju nästan inget att värma varmvatten över sommaren så då behöver man inte elda=)
vore behändigt att kunna ta ur behållaren ja, eller kunna tömma den på vatten på något smidigt sätt..
men fårse.. senaste planerna har varit en insatts och mura egen spis..
men stor risk att det väger förmycket..
kostar ju nästan inget att värma varmvatten över sommaren så då behöver man inte elda=)
vore behändigt att kunna ta ur behållaren ja, eller kunna tömma den på vatten på något smidigt sätt..
men fårse.. senaste planerna har varit en insatts och mura egen spis..
men stor risk att det väger förmycket..