CTC 2200 - vilka pelletsbrännare passar bra?

Skriv svar
Swedy
Späd planta

CTC 2200 - vilka pelletsbrännare passar bra?

Inlägg av Swedy »

Hej!

Jag har en CTC 2200 ved/olja-panna från 1998 och en Janfire A-Flex-pelletsbrännare som inte alls fungerar. Har haft brännaren sen i april och den har fungerat väldigt lite. Janfire verkar inte ha en lösning på problemet och rörmokaren inte heller. På Janfires sercicekille får man vänta 1 - 2 veckor och veckorna bara går och jag får värma upp huset med en elkassett. Det känns inte bra.

Vill faktiskt ha bort brännaren och ersätter den med en annan. Men vilken brännare ska man ta till en CTC 2200.

På en annan fastighet har jag en CTC1100 från 2002 och en BAXI Eurofire-pelletsbrännare som fungerar utmärkt och jag har aldrig haft några problem.

Jag byter gärna till BAXI på den CTC 2200 också. Men finns andra lösningar?

Förra veckan bytes elspiralen på Janfire brännaren, men det hjälpte inte. Vattenflaskan som hänger ovanpå brännaren läckte också och allt vatten rann in i brännaren och svällde upp pelletsen, enligt min uppfattning en felkonstruktion. Fläkten i brännaren lossnade för några månader.....

Tacksam för tips!

MvH

Markus
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Godagens!

Låter som du har fått tag ett taskigt exemplar av den brännaren (känner ej till den något större) men jag skulle försöka få köpet upphäft eller kompensation med annan brännare.

Vad är det för vattenflaska du snackar om? anntar att den inte tillhör brännaren? =P

Som brännare kan jag rekomendera Rosslagsbrännaren, den enda jag har erfarenhet av, annars funkar väl viking bio mf lika bra men då med elektronik inbyggt i brännaren samt att rostret verkar brännas sönder på viking(rätta mig om jag har fel)

Dessa är ju välldigt enkla och billiga brännare, du kanske vill ha något mer avancerat eller uppåtbrinnande brännare?

står rätt mycket i andra trådar andvänd sökfunktionen så hittas det nog en hel del.

mvh//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Tjena igen!

Glömde nämna att du borde få fet kompensation för att du varit tvungen att andvända dyr el (ifall du inte gjort instalationen själv såklart)

Annser att efter en instalation är gjord ska brännaren fungera så gott som felfritt ett bra tag framöver sålänge det inte är fabrikatfel eller något lurt med panna/skorsten som hindrar men det ska dem väl kunna mäta/kolla vid instalationen?
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Swedy
Späd planta

Inlägg av Swedy »

Hej Martin!

Tack för svar! Har skickat ett brev till min rörmokare igår. Vill häva köpet och byta rörmokaren och till en annan brännare. Har även gjort en uppställning av dem förhöjda elkostnader, ca 2300kr mer inom 6 månader än att jag hade eldat med pellets. Får se vad rörmokaren säger.

Janfire A-Flex har faktiskt en vattenflaska som man hänger ovanför brännaren och en slang som går till brännaren. Skulle det uppstår en brand i brännaren, smälts vaxproppen som sitter på slangen och då rinner vattnet in i brännaren och ska släcka branden. Men slangen sitter på en plåt och flaskan var otät, vattnet sammlades på plåten och rann direkt in i brännaren. I brännaren sitter det en mindre skruv för pelletsen och den gick inte längre för alla pellets hade svällts upp, vattnet kröp även upp i pelletsröret. Med hammar och stämmjärn fick man knacka bort pelletsen. Det är en felkonstruktion enligt min uppfattning. Det sitter ju en tätning under plåten där vattnet sammlades, men den var tydligen inte tätt eller satt inte på rätt ställe.

Bekymmer, bekymmer.....

MvH

Markus
Skriv svar