Placering av skruven ?

Skriv svar
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Placering av skruven ?

Inlägg av Paddington »

Håller på och mäter och funderar över vilken längd på pelletsskruven jag behöver.

De flesta verkar ha skruven placerad så att motorn i stort sätt är rakt ovanför brännaren. Jag har kommit fram till att jag klarar mig med en 1,5 meters skruv om jag drar den en del åt ena hållet.

Hur långt kan jag "dra den" åt sidan, utan att tillförseln drabbas negativt...? :?: :?:

Känns som om jag bara anpassar slangen i rätt längd ramlar pelletsen ändå ned om jag ställer den väldigt mycket åt sidan...
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Placering av skruven ?

Inlägg av Krister »

Paddington skrev:Håller på och mäter och funderar över vilken längd på pelletsskruven jag behöver.

De flesta verkar ha skruven placerad så att motorn i stort sätt är rakt ovanför brännaren. Jag har kommit fram till att jag klarar mig med en 1,5 meters skruv om jag drar den en del åt ena hållet.

Hur långt kan jag "dra den" åt sidan, utan att tillförseln drabbas negativt...? :?: :?:

Känns som om jag bara anpassar slangen i rätt längd ramlar pelletsen ändå ned om jag ställer den väldigt mycket åt sidan...
Nja... Tänk på att med en 1.5m skruv och 40 graders vinkel så hamnar utsläppet från skruven bara 75cm från golvet (under förutsättning att du har ett förråd där skruven går ända ner till golvnivå). Men sätter du förrådet en bit upp från golvet så är det säkert inget problem.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har ganska kort slang till min. Cirka 35 cm. Den är "förskjuten" cirka 10 cm i sidled.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar