Liten enkel vedpanna sökes. Äldre modell

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
elvis
Pannrumstomte!

Liten enkel vedpanna sökes. Äldre modell

Inlägg av elvis »

Någon som vet någon liten enkel men bra vedpanna ?
Brorsan skall elda nån gång då och då bara, om strömmen går eller som terapiarbete när han rensat i sin lilla miniskog på 3 ha.
Det skall alltså vara något som kanske går att hitta begagnat.
Behöver inte vara miljögodkänd då det är på landet och eldas sällan.

Letar efter som ser ut ungefär som en sån där liten smal gammal Albin eller en som Tmv alpha keram. Ju mindre desto bättre, så länge den är någorlunda effektiv. Skall kopplas till en befintlig tank.
Det skall vara självdrag, inga fläktar och konstigheter.

Nån som kan beteckningar på några bra modeller ?

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
WB
Fröträd

Inlägg av WB »

Behöver inte vara miljögodkänd då det är på landet och eldas sällan

Så då är det helt OK att bidra till växthuseffekten?

Fasen vad puckat resonerat. Det finns ju billiga miljögodkända pannor begagnat varför annonsera efter en icke godkänd??

Ibland blir jag alldeles matt. Ni bidrar säkert till att höja vedeldningens status genom att köra i skitpannor.

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Ge dig. Ditt påhopp är puckat resonemang.

Ska vi förbjuda försäljning och annonsering av bilar som inte är i miljöklass 2005 ?

Kör du Hybrid-miljöbil eller vanlig ? Där kan vi snacka nedlortning i onödan.

Den stackars J**la lilla vedeldningen som ska förekomma när elen är borta och värmepumpen stannat eller nåt träd vält gör varken till eller från.

Innan du kommer med såna påhopp kan du läsa på lite.

Det är främst som koldioxid som orsakar växthuseffekt, en miljögodkänd panna släpper ut precis lika mycket koldioxid som en icke miljögodkänd.
Dessutom är det träd som bundit koldioxid som frigörs så det bidrar ingenting så länge ett nytt träd växer upp.

Det är fossila bränslens förbränning som ökar jordens koldioxidhalt så den närmar sig vad den var när jorden skapades. Alltså de fossila växter som band koldioxid, förmultnade och blev olja eller förstenades och blev kol eller rentav torv.

Den icke miljögodkända pannan är inte testad och godkänd för att klassa in i de regler som tillkom 1 januari 1999. ( BFS 1998 : 38 )
Vissa pannor hade då slutats tillverkas eller rentav försvunnit som tillverkare.
Pannan kan likaväl uppfylla kraven utan att vara testad, det är ofta keramiken som gör att utsläppen förbättras.

Eftersom det är på landet behöver det inte finnas ett godkännade på just denna pannan trots att en exakt likadan fast 10 år nyare kanske har det.

Beträffande miljögodkännandet så reglerar det kolväten, sot och tjära.
Dvs sådana ämnen som man inte vill ha i stor ansamling i tät bebyggelse.
Godkännandet är också alltid bundet bundet till en minsta ackumulatorvolym. Utan acken är inte pannan godkänd då den inte är komplett utan den.

Nån som har ett tips om en liten men bra vedpanna av äldre modell att koppla till en ackumulatortank ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Det lär ju finnas massor på typ blocket.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jo, jag tänkte just på såna ställen.
Men jag behöver veta lite namn och modelbeteckningar på äldre såna som såldes för 5-10-15 år sedan så de kanske finns nu som beg.
Det jag vill ja hjälp med är att hitta några bra modeller så jag vet vad vi ska ha span på.
Är ju inte direkt insatt i vedelning och pannornas egenskaper, vilka som är bra och mindre bra.

Har du några tips på en liten för tankladdning ?

Mvh
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jo, jag har sett den baxin. Den verkar trevlig.
Känner du till några riktigt små men bra ?
Typ såna där små låga Albinpannor. Var de bra ?

Mvh
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Farsan hade en sån.
Det var väl en bra panna när den kom.Han hade 1000L til en sådan
Jøtul I 520 FL
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Om det inte är bråttom så kommer jag att ha en riktigt liten (runt metern hög, 40-50 bred och kanske 70 djup) panna till salu mot en symbolisk summa i vår. Nån variant på Norahammars källarpanna om jag förståt det hela korrekt.

Ska byta men kan inte göra det nu då rökutgången på den här är i botten (vilket inte nyare pannor har) och stigare/retur går precis framför muren så jag kommer inte åt att knacka nytt rökrörshål utan att tömma radiatorsystem.... vilket man inte gör så där väldigt gärna i norra Sverige i November! :)

Annars så finns det fina pannor till vettiga priser i Danmark (om ni bor lite söderut), kolla på Dor-kedeln här http://www.vvs-grossisten.dk/kedler%2Dfast/ Räkna med priset gånger 1,25 (moms) gånger 1,25 (dansk till svensk krona)

/Jörgen
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jo, jag har sett den danska sidan. Bra priser helt klart.

Tackar för erbjudandet om pannan men det är nåt i den antikrundan-stilen som brorsan ska hiva ut.
Inte för att det är nåt fel på den, men man vill ju inte att det ska bli det vid -20 heller.

Hittar vi ingen vettig beg, så blir det nog nått polskt eller tjeckiskt utan fläkt.

Egentligen söker jag nåt i den här stilen men vet inte så mycket om gamla utgångna vedpannor.

http://www.blocket.se/vi/9998314.htm?ca=15_s

Nån som vet om de är bra eller ej ?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:

Nån som vet om de är bra eller ej ?
Det är samma panna som thermia effectic 25 som verkar slutat tillverkas nu.. :?
Finns då ingen direkt info på nätet iaf förutom att den gick på ca 32000:- 2005
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Vet du om de var bra ?
Effektiva ?

Thermia köpte väl Albin och då fick alla Albin heta Thermia om jag minns jättefel.

Men jag tycker inte dessa två ser så jättelika ut.
Kanske de liknar varandra inuti, men inte på utsida i alla fall.
Vet du något ner om Albinpannan på bilden eller någon annan liten söt vedpanna ?

http://www.llrorservice.se/pdf/vedpanna/S-EFFECTIC.pdf

Kasch
Entusiast!

Om utsläpp vid vedeldning

Inlägg av Kasch »

Så då är det helt OK att bidra till växthuseffekten?
Nu har du ju fått svar på tal från "elvis" men jag tycker det är viktigt att förtydliga så att okunskapen inte sprider sig: Organiskt material som trä ingår i en kretslopp. Koldioxid bildas vi all förbränning av trä, oavsett miljömärkning av pannor. Nettoeffekten av koldioxidutsläpp vid förbränning av så kallade biobränslen är noll eftersom kolet som frigörs i form av koldioxid tas upp och lagras av ny växtlighet. Det som *tillför* koldioxid till atmosfären är förbränning av fossila bränslen som kol, naturgas, oljeprodukter och även halvfossila bränslen som torv.

Däremot finns en miljö- och framförallt lokal hälsoeffekt från vedeldning genom sotpartiklar och VOC (Volatile Organic Compounds), vilket är flyktiga organiska ämnen: Gaser som innehåller kol, väte, syre, svavel, kväve m m. Småskalig vedeldning är en av de största utsläppskällorna i Sverige till VOC (större än bilismen). VOC-utsläppen reducerar drastiskt med en miljögodkänd panna som har omvänd förbränning eftersom rökgaserna då (som bekant) förbränns mycket mer effektivt. VOC-utsläppen är hälsovådliga och det är den största anledningen till att man måste använda miljögodkända pannor i tätort eftersom koncentrationen av VOC-gaser annars kan bli hälsofarlig. Andelen VOC-gaser minskas dock mycket kraftigt om man eldar mot acktank - även med en gammal överförbränningspanna.

Något som delvis ger dig rätt är utsläppen av metan vid vedeldning vilket jag själv inte kände till innan jag började intressera mig för ämnet. Metan är en gas som bidrar till växthuseffekten även när det kommer från eldning av biobränslen. Metan har dock en mycket kortare livslängd än koldioxid (bryts ner på 10 år till skillnad från 120 år för koldioxid). Precis som med VOC minskar metanutsläppen kraftigt om man eldar en överförbränningspanna effektivt mot en ackumulatortank.

Minst (minimala) utsläpp av alla slag ger självklart en miljögodkänd anläggning med omvänd förbrännning och stor acktank. I alla fall i teorin. Jag har dock sett många exempel på moderna anläggningar som inte hanteras riktigt där åtminstone partikel- och förmodligen även VOC-utsläppen är skyhöga, gissningsvis på grund av feljusterad automatik (pyreldning utan att rökgaserna antänds?) eller alltför sur ved. Eldar man i en "gammal" överförbränningspanna kräver det mer kunskap och mer aktiv eldning, vilket åtminstone i mitt fall ger en synbart god och rökfri förbrännning. Acktank är dock, oavsett panna, ett måste eftersom man annars inte kan elda tillräckligt effektivt. Gammal panna utan acktank är faktiskt, generellt sett, en miljöbov av rang.

Sammanfattningsvis: Rätt eldning, torr ved och ackumulatortank tror jag är de enskilt absolut viktigaste faktorerna för att minska utsläppen från vedeldning. Naturligtvis bör man *i första hand* välja miljögodkända pannor. Men då ska man veta hur den fungerar och kunna hantera den rätt. I vissa fall är det, som i mitt fall, inte möjligt att ordna ett separat pannrum och då är ett vettigt andrahandsalternativ en kökspanna som eldas mot acktank med torr ved och god kunskap...

Långt och tråkigt inlägg - men det är än värre med förnklade generaliseringar ;-)
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Ska man bara elda någon gång ibland så spelar det ju inte så stor roll.
Hur många eldar inte i öppna spisen i bland.Och den är ju inte speciellt miljögodkänd :)
Jøtul I 520 FL
Skriv svar