Pannläckage

Skriv svar
Tule
Ungskog

Pannläckage

Inlägg av Tule »

Så var det dags. När jag skulle aska ur pannan så var askan dyngsur, pannan var läck :evil: Har bara väntat på det, skadan har funnits i många år, en liten por som fuktat när pannan varit avstängd. Tappa systemet, slipa ur och fram med svetsen och bränn ihop hålet. Gick hyfsat, fuktar bara lite nu, får väl tappa systemet igen och svetsa på en plåt framför så det håller i vinter.

Frågan är nu om jag ska satsa på ny pelletspanna (mycke pengar) eller en nyare begagnad kombipanna (finns en del på Blocket). Är följande pannor ngt att satsa på: CTC 11-1200, Nibe city, Diom Trio, Diom 20hundra eller Albin futura. Har kört med Euronom A25B och en EcoTec A3.
Så som pelletpriserna dragit iväg, får man ta sig en rejäl funderare om man ska köpa nytt eller ej.

Tacksam för synpunkter /Leif
EcoTec A3 -98, Euronom A25B -73 som sjunger på sista versen.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Du har inte funderat på att borra ett lite större hål istället och gänga å dra i en skruv istället för att svetsa??
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Tule
Ungskog

Inlägg av Tule »

Kommer inte åt med borrmaskin, skulle behöva en vinkel på den i sä fall.
Svetsen är ju redan nedsläpad i pannrummet :lol:

Tack för tipset /Leif
EcoTec A3 -98, Euronom A25B -73 som sjunger på sista versen.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Nibe City är mitt stalltips- Årsmodell 97 eller senare.
Albin futura och CTC 1100 funkar de också.
Ecotec är väl inte världsbäst i någon av de där pannorna egentligen då den brinner spikrakt upp i tuberna.
Köp inte en Trippelpanna, de är varken bra till ved eller pellets.
Finns iofs en bra pellets kandidat från Diom som heter Eloved 25 men den är så jäkla gammal nu så det är inget man nyinstallerar.
Jag hade absolut inte köpt en ny panna med rådande pelletspris-utveckling.

Nu har jag iofs gjort det för nån månad sen men det är pga att den står i ett hyreshus med lite andra förutsättningar. Jag har 10 ton årsförbrukning och kan ej sköta pannan så ofta som en gammal brännare/panna kräver.
Sedan hade jag kanske trots allt inte köpt nytt om det var idag med vetskap om den utveckling som skett sedan jag köpte i våras senast.
Jag hade nog pallrat mig ner i pannrummet tills jag beslutat mig för framtiden.

Kan ej borra för bergvärme tillräckligt för hela förbrukningen pga tomtens utformning å grannars borrhål. Men ett kombisystem.......
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Om du bestämmer dig för att köpa en begagnad panna, kolla hur gammal annonsen är. Du vill nog inte ha en panna som stått tom länge, den kan ha börjat rosta.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Euronom A25 dyker annars upp emellanåt som beg....
Dom såldes under ett annat namn också i slutet av sin livstid, var det inte värmebaronen ???
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Swedy
Späd planta

CTC 1100 och Baxi Eurofire

Inlägg av Swedy »

Hej!

Jag har en CTC 1100 från 2002 och en Baxi Eurofire pelletsbrännare. Fungerar utmärkt och det går åt rätt så lite pellets också.

MvH

Markus
Skriv svar