Solvärme: 0 kr/kWh
Pelletspanna: 0,55-0,65 kr/kWh
Pelletsbrännare: 0,60-0,75 kr/kWh
Ved: 0,20-0,35 kr/kWh
Olja: 1,20-1,50 kr/kWh
El: 1,30-1,60 kr/kWh
Berg-/jordvärme: 0,45-0,55 kr/kWh
Luft/luft-värmepump: 0,60-0,80 kr/kWh.
Jag vet inte var de fått dessa priser från. Varken olje- eller elpris stämmer överhuvudtaget. Däremot tycker jag pelletspriset kan stämma ganska bra med hur det ser ut just idag.
Det fanns även en tabell som angav framtidsprognos för de olika uppvärmingsalternativen. Enligt dem hade pellets "Goda" framtidsutsikter och all uppvärming som baserades på el fick angivet "Osäkert energipris". Jag skulle absolut vilja sätta osäkert energipris på pellets också. Först var det pelletsbrist, nu snackar folk om kartell-bildning.
Innan jag installerade pellets hemma hos mig så var jag på ett informationsmöte om pellets och Klimp-bidrag i stadshuset. Det var energirådgivaren som hade bjudit in en person från Äfab och några pelletsinstallatörer. Där satt jag omringad av skeptiska pensionärer och så fort de nämnde ordet värmepump fick de nästan en smäll på käften av Äfab-gubben. Man pratade då (2005) om framtida pelletspriser och vi fick höra att ju fler vi blev som började elda pellets, deso billigare skulle det bli! Då (2005) så gick i stort sett pelletsfabrikerna på tomgång och pelletspriset var högt just p.g.a det. Anläggningarna kördes inte effektivt med stora investeringskostnader och lite produktion. Dessutom skulle konkurrensen öka mellan pellets-tillverkarna ju fler vi blev som konverterade och det skulle också driva ner priset. Jotack! Idag ser vi hur j*vla fel han hade. Jag misstänker att dom har kört med dom argumenten för att blåsa oss alla.
Energirådgivaren i min stad försökte övertala mig till att jag skulle installera en ny effektivare pelletspanna istället för bara brännare med min gamla panna. Varför inte utnyttja hela Klimp-bidraget kommunen hade. Varje vecka klappar jag min gamla CTC och tackar mig själv för beslutet att behålla den gamla pannan. Eftersom jag efter bidraget bara betalade 19000 kr för brännaren med installation och förråd så har jag i stort sett räknat hem investeringen. Nu ska brännaren få tuffa på några år och jag ska följa priset på pelletsen och el-priset. Sedan kommer jag att skaffa bergvärme. Sug på den, Energirådgivare!!

En prishöjning på pellets med 0,80 kr/kg blir ju i verkligheten dyrare för oss med tanke på värmeförluster. En motsvarande prisökning för bergvärme-folk med 0,16 kr/kWh blir mindre med tanke på COP-värde.