2 frågor ang skötsel

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

2 frågor ang skötsel

Inlägg av vatsug »

Såg nu att jag har fått 2 små sprickor i ytterkant på rostret, har kört med det i 1.5 år , men nu måste det bytas. Fråga 1 , hur ofta byter ni ?
Kände att det luktade lite bränt om brännaren under avsvalningsfasen, det kanske har samlats pelletsdamm under själva kåpan där inställnings rattarna sitter. Fråga 2 , Brukar ni göra rent där, och i så fall, hur ofta.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jag har rostet i 21 månader och inga spricka har det hänt men jag tycker att den rostet har blivit mjuka speciell där springor /////// och jag jämföra med ny rostet har jag på hylla för säker skull om det skulle händer och det ny rostet är hårdare. Jag får väl byta efter vinter om det nuvaran håller ut.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Vad kostar ett sådant roster ?
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Paddington skrev:Vad kostar ett sådant roster ?
Vad jag kan se hos dinvvsbutik kostar 237.50
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Re: 2 frågor ang skötsel

Inlägg av GoForIt Pellets »

vatsug skrev:Såg nu att jag har fått 2 små sprickor i ytterkant på rostret, har kört med det i 1.5 år , men nu måste det bytas. Fråga 1 , hur ofta byter ni ?
Kände att det luktade lite bränt om brännaren under avsvalningsfasen, det kanske har samlats pelletsdamm under själva kåpan där inställnings rattarna sitter. Fråga 2 , Brukar ni göra rent där, och i så fall, hur ofta.
Mvh Vatsug
Vi bytte vårat efter bara några månader efter den misslyckade installationen, men sedan har det nuvarande suttit i = två säsonger. Jag tycker fortfarande att det ser normalt ut, och förväntar mig att det fixar en säsong till.

Jag har bort kåpan varje gång jag sotar ur, och då dammsuger jag även bort damm därifrån.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Frippe28
Prima virke

Inlägg av Frippe28 »

Jag har märkt attt mitt roster har spruckit lite så sprickorna blir längre, men så har de varit hela sommaren, dom har inte blivit större.
Men flånsen längst fram har blivit bucklig. Så jag ska väll byta.

O jag ska nog ta bort kåpan någon gång vid sotning
ctc 1200fam 2004, viking bio hemgjort förråd
Norsk pellets Kåk från -53 på 75m + källare.
hermelin
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av hermelin »

GoForIt Pellets skrev:
vatsug skrev:Såg nu att jag har fått 2 små sprickor i ytterkant på rostret, har kört med det i 1.5 år , men nu måste det bytas. Fråga 1 , hur ofta byter ni ?
Mvh Vatsug
Vi bytte vårat efter bara några månader efter den misslyckade installationen, men sedan har det nuvarande suttit i = två säsonger. Jag tycker fortfarande att det ser normalt ut, och förväntar mig att det fixar en säsong till.

Jag har bort kåpan varje gång jag sotar ur, och då dammsuger jag även bort damm därifrån.
Iakttag försiktighet när du dammsuger under kåpan då elektroniken på kretskortet är känslig mot statisk elektricitet. Blås hellre bort dammet/smutset och sug upp det från golvet istället.
Alpha 1 TMV Pannan 1988 + Viking Bio
Mafa Mini, Neuova Pellets Småsäck
Vestbospisen-kamin att elda lite ved i när det blir riktigt bistert.
160+90kvm i 1½ plan med källare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

hermelin skrev:
GoForIt Pellets skrev:
Mvh Vatsug

Iakttag försiktighet när du dammsuger under kåpan då elektroniken på kretskortet är känslig mot statisk elektricitet. Blås hellre bort dammet/smutset och sug upp det från golvet istället.
För att förtydliga lite då, så dammsuger jag ju inte själva kretskortet, utan mer på andra partier. Jag har gjort det vid varje rengöringstillfälle sedan jag installerade brännaren för tre år sedan.
hermelin
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av hermelin »

GoForIt Pellets skrev:
hermelin skrev:
GoForIt Pellets skrev: Vi bytte vårat efter bara några månader efter den misslyckade installationen, men sedan har det nuvarande suttit i = två säsonger. Jag tycker fortfarande att det ser normalt ut, och förväntar mig att det fixar en säsong till.

För att förtydliga lite då, så dammsuger jag ju inte själva kretskortet, utan mer på andra partier. Jag har gjort det vid varje rengöringstillfälle sedan jag installerade brännaren för tre år sedan.
Ville bara hjälpa, du är säkert försiktig, men ville göra de som tar åt sig av ditt tips uppmärksamma. Dammsuger själv ur min dator ibland, trots att jag är medveten om risken med statisk elektricitet och elektronik. Inte så kul om någon annammar ditt tips och får sitt kretskort utslaget, utan att vara införstådd med risken med statisk electricitet.
Alpha 1 TMV Pannan 1988 + Viking Bio
Mafa Mini, Neuova Pellets Småsäck
Vestbospisen-kamin att elda lite ved i när det blir riktigt bistert.
160+90kvm i 1½ plan med källare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

hermelin skrev:Ville bara hjälpa, du är säkert försiktig, men ville göra de som tar åt sig av ditt tips uppmärksamma. Dammsuger själv ur min dator ibland, trots att jag är medveten om risken med statisk elektricitet och elektronik. Inte så kul om någon annammar ditt tips och får sitt kretskort utslaget, utan att vara införstådd med risken med statisk electricitet.
Jag vet inte, men borde inte Värmebaronen ha tagit hänsyn till kretskortets placering när man gjorde konstruktionen? Jag menar att kretskortet i exempelvis en pelletsbrännare är ju betydligt mer utsatt än ett i exempelvis en dator eller Tv..
Senast redigerad av GoForIt Pellets den tor 30 nov, 2006 12:29, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Man bör inte ha okapslade kretskort i ett industrimiljö!!! Sitter kretskortet så att det kan blåsa damm eller liknande på det ska det definitivt ha en egen kapsling, damm som blåsas över kan alstra statisk elektricitet vilket kan ha sönder elektronik. Visst är det sällan att det sker men sällan är inte aldrig!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Icecap skrev:Man bör inte ha okapslade kretskort i ett industrimiljö!!! Sitter kretskortet så att det kan blåsa damm eller liknande på det ska det definitivt ha en egen kapsling, damm som blåsas över kan alstra statisk elektricitet vilket kan ha sönder elektronik. Visst är det sällan att det sker men sällan är inte aldrig!
Ja, så är ju verkligen inte situationen med Viking Bio.
Och väl ofta inte med alla andra kretskort i andra "tuffare" miljöer heller.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Ja, så är ju verkligen inte situationen med Viking Bio.
Och väl ofta inte med alla andra kretskort i andra "tuffare" miljöer heller.
Billig skit kan säkert sitta okapslat, men annars så brukar kretskorten sitta kapslade på ett eller annat vis, om inte annat så brukar grejerna sitta i en IP klassad låda av något slag.

Att ha ett kretskort, billiga tryckknappar eller en display i en dammig miljö utan någon form av skydd är rätt eländigt anser i alla fall jag.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar