Går det att använda pannans tank på 145L som acktank? Skulle vilja ansluta en solpanel som komplement till pelletsbrännaren för att få lite gratis tappvarmvatten på sommaren.
Har en ledig utgång längst ner och längst upp på pannan. Den nedre anslutningen är till för att koppla till en acktank och den övre är en extra för expansionskärl. Hur skulle man koppla in solpanelen?
/Pelle
Använda pannan som acktank?
-
- Pannrumstomte!
Det går bra men det blir ju en rätt liten ack-tank. Enklaste sättet är att koppla in en värmeväxlare mellan övre och nedre anslutningen samt en cirkulationspump. På andra sidan värmeväxlaren kopplas solfångarna. Jag tror den här skulle funka bra:
http://www.solgruppen.se/solvarmeladdare.htm
Se inkopplingsförslag längst ner på sidan men strunta i växelventilen.
Men som sagt, det blir inte så mycket varmvatten. Om man tänker sig att du laddar tanken till 95 grader och antar att man kan sänka temperaturen till ca50 grader innan det börjar bli ljummet i dushen. Mellan 50 och 95 grader kan man lagra drygt 7kwh. Normalt dagsbehov av vv brukar man säga ligger på ca10kwh så det är knappt ett dygnsbehov. Sedan beror det också lite på hur varmt vatten du vill ha och hur bra din vv-beredare är. Jag behöver ha 60 grader i min panna för att kunna dusha varmt.
Börja med en liten solfångare, 20 eller 30 vakumrör, och se hur det funkar. Du kan ju bygga ut senare om du vill med fler paneler och riktig tank. Jag tror inte du ska satsa på plansolfångare, eftersom du har så litet värmelager så behöver du helst fylla det varje dag. Med vakumrör kan du överdimensionera lite och köra med partiell förångning som skydd mot överhettning. Men plansolfångare blir det svårare.
http://www.solgruppen.se/solvarmeladdare.htm
Se inkopplingsförslag längst ner på sidan men strunta i växelventilen.
Men som sagt, det blir inte så mycket varmvatten. Om man tänker sig att du laddar tanken till 95 grader och antar att man kan sänka temperaturen till ca50 grader innan det börjar bli ljummet i dushen. Mellan 50 och 95 grader kan man lagra drygt 7kwh. Normalt dagsbehov av vv brukar man säga ligger på ca10kwh så det är knappt ett dygnsbehov. Sedan beror det också lite på hur varmt vatten du vill ha och hur bra din vv-beredare är. Jag behöver ha 60 grader i min panna för att kunna dusha varmt.
Börja med en liten solfångare, 20 eller 30 vakumrör, och se hur det funkar. Du kan ju bygga ut senare om du vill med fler paneler och riktig tank. Jag tror inte du ska satsa på plansolfångare, eftersom du har så litet värmelager så behöver du helst fylla det varje dag. Med vakumrör kan du överdimensionera lite och köra med partiell förångning som skydd mot överhettning. Men plansolfångare blir det svårare.