Konvertering - När anmäla bytet

Skriv svar
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Konvertering - När anmäla bytet

Inlägg av Shakespeare »

Hej,

Har funderingar på att byta oljebrännaren mot pellets. När ska man ringa sotaren och anmäla bytet? Vissa säger före, anda efter. Nån som vet vad som verkligen gäller och hur kan det komma sig att olika installatörer säger olika?
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jag gjorde det efter men man ska nog göra det innnan.

Tydligen så skulle pipan tryckas innan det skulle godkännas, men det hade jag gjort två år innan så jag slapp.

Va kan hända?? inte direkt så att man får soteld med en pelletsbrännare.

Men det ska nog vara anmäl före byte så kommer dom efter du har installerat och tittar.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Tanken är nog att det vara gjort före bytet. För vad händer om den nya pannan står på plats och du måste renovera skorstenen? Det är väl OK om det är en stålskorsten som normalt monteras efter pannan. Kanske var det därför min sotare tyckte att vi kunde ta det efter bytet.

Inte lika kul om man skall göra en större renovering av en murad skorsten. Kan vara svårt att komma åt på vissa ställen :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

En säljare påstod att hans kunder gått miste om konverteringsbidraget när de pratat med sotaren innan själva bytet för "då skriver han pellets på sotningsprotokollet direkt och då har du ju inte konverterat från olja".

En annan påstod att det inte finns någon regel som säger att sotaren måste kontrollera innan bytet utan att det är bara för att han ska kunna fakturera jobbet dubbelt.

Sotaren däremot säger att enligt reglerna så ska han kontrollera både före och efter. När jag nämner detta för säljarna ovan så säger båda att de gör inga brandfarliga installationer så jag kan lugnt anmäla bytet till sotaren efter installationen, han kommer säkert att godkänna den.

Man vill ju hålla sig på god fot med sotaren men det är surt om man missar konverteringsbidraget.
dracer
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 22:20

Inlägg av dracer »

ringde sotarn efter och fick frågan "vill du att vi kommer och tittar?" behövs det inte ?" näe" var svaret
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Sotaren sade till svärfar (Han råka nämna att han funderade på att bytetill pellets) att då skulle skorstenet tryckas och massa saker.

Så han ringde till sotarmästaren och kontrolerade, Mästaren sa att någon tryckning var det inte påtal om vet inte vart sotaren fått det ifrån, men sotaren skulle dit och kontrolera annläggningen och skriva papper på vilken panna/brännare som fans samt påpeka vad som ska åtgärdas ur brandsynpunkt. (vet inte om han sa allt detta exakt men var iallafall det han kontrolerade när han var hos svärfar samt hos mig)

Däremot så när svärfar ringde och sa att det var instalerat och klart så verkade det som mästaren ville varit där innan instalation för att kontrolera, men det var inga problem att göra det i efterhand heller.

Annledningen till att ens kontrolera (iallafall vad jag tror) är mest för att kunna skicka en faktura. men även att han skriver upp panna osv samt kontrolerar brandrisken ex fick jag påpekande om ett glidskydd samt gips på dörren.

Iallafall så är min annläggning godkänd för vec,olja och pellets nu vill jag byta till annat så ska sotaren hit igen vilket jag tycker är helt jäkla onödigt för det var inte mycket han gjorde här men också är det ju inte största summan heller så den är värd det med tanke påatt försäkringarna gäller säkerligen bättre om sotaren har fått säga sitt.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Skriv svar