Sverigebrännaren. Riktig fakta!

ThomasBergström
Frö

Sverigebrännaren. Riktig fakta!

Inlägg av ThomasBergström »

Hejsan alla pelletsälskare!
Här kommer jag skriva om hur det kommer att gå med min pelletsbrännare som är en Sverigebrännare. Den skall jämföras med en EcoTech och en Iwabo.
Installation av brännaren kommer att göras under vecka 44-45. Kommer skriva om installationen om det var lätt eller svår, även fördelar och nackdelar. Installationen blir i en Egnahemspanna Diplomat från -72 med ett veckofårråd på ca200 liter och kommer använda pellets från www.pelletssvenska.se 20Kg säckar som jag betalade 2.25kr kilot hemkört.
Här på forumet så skriver dom flesta att sverigebrännaren är skit men det är dom som inte har en sådan och igentligen inte vet ett skit, så jag ska ta reda på om det är skit eller kvalitet.
Det är så att dagens Sverigebrännaren är annorlunda mot vad den har varit. Jag rekomenderar er att ringa dom som säljer brännaren (webinfo.se) och tala med en tekniker där om ni vill ha bra information för hemsidan är väldigt dålig. Jag fick väldigt bra information där och det var då jag beslutade mig för att köpa den för den är i stort sett som dom flesta vanliga enkla brännarna.
Återkommer med mer information så snart jag börjar min installation.
Riktig fakta!
Hugo
Frö

Inlägg av Hugo »

ThomasBergström skrev:
Här på forumet så skriver dom flesta att sverigebrännaren är skit
men det är dom som inte har en sådan och igentligen inte vet ett skit...
Hmmm..... hur seriös blir din "undersökning", du har ju redan tagit ställning.

Hugo
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det lät väl rätt opartiskt tycker jag, påståendet gällde att många kommentarer om att den var skit var från personer utan erfarenhet av brännaren och han skulle kolla upp om det var skit eller inte, låter väl vettigt i mina öron.

Det som jag är nyfiken på är följande:

Vad jag sett på bilderna så är det tunn plåt i brännaren, hur länge håller den ? kommer den att slå sig ?

Det andra är att vad jag förstår så finns det inget att ställa in på brännaren (den påstås ställa in sig själv), och då är ju frågan, hur bra funkar detta och vad använder den för att ställa in sig ?, för att detta skall funka så krävs ju i alla fall något i stil med Biona att man mäter förbränningsteperaturen och anpassar luft och pellets efter detta.

Skruven ser väldigt smäckig ut, håller den ?

Skall bli intressant att se hur den funkar, släng gärna upp lite bilder också.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Vaddå att sverigebrännaren skulle ha tunn plåt och inte tåla värmen ?
Vad menar du med att den inte skulle kunna ställa in sig själv ?
Klart den kan, det står ju i reklamen.

http://expressen.se/?a=531923
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Vill man kasta pengarna i sjön så är detta helt frivilligt.
Tro mig du blir blåst, ända över ryska gränsen.
logaritmen
Stor entusiast!

Re: Sverigebrännaren. Riktig fakta!

Inlägg av logaritmen »

ThomasBergström skrev:Hejsan alla pelletsälskare!
Här kommer jag skriva om hur det kommer att gå med min pelletsbrännare som är en Sverigebrännare. Den skall jämföras med en EcoTech och en Iwabo.
Installation av brännaren kommer att göras under vecka 44-45. Kommer skriva om installationen om det var lätt eller svår, även fördelar och nackdelar. Installationen blir i en Egnahemspanna Diplomat från -72 med ett veckofårråd på ca200 liter och kommer använda pellets från www.pelletssvenska.se 20Kg säckar som jag betalade 2.25kr kilot hemkört.
Här på forumet så skriver dom flesta att sverigebrännaren är skit men det är dom som inte har en sådan och igentligen inte vet ett skit, så jag ska ta reda på om det är skit eller kvalitet.
Det är så att dagens Sverigebrännaren är annorlunda mot vad den har varit. Jag rekomenderar er att ringa dom som säljer brännaren (webinfo.se) och tala med en tekniker där om ni vill ha bra information för hemsidan är väldigt dålig. Jag fick väldigt bra information där och det var då jag beslutade mig för att köpa den för den är i stort sett som dom flesta vanliga enkla brännarna.
Återkommer med mer information så snart jag börjar min installation.
Hej! Jag tycker så här.Jämför du Sverigebrännaren med Ecotech eller Iwabo är du inte ens ute och cyklar.
För det första skall man alltid sträva efter att köpa P-MÄRKTA PRODUKTER.
Sverigebrännaren kommer aldrig att bli P-Märkt.
För det andra SKALL DU VERKLIGEN INSTALLERA DETTA TILL EGNAHEMSPANNAN DIPLOMAT OCKSÅ. DÅ KOMMER DU OCH DITT HUS KANSKE ATT HAMNA I FÖRSÄKRINGSBOLAGERNAS BRANDSKADE STATESTIK.

Tänk Dig För!!
Sakkunnig logaritmen..
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

En liten fråga ..har någon sett Sverigebrännaren på någon villamässa eller annan mässa ..inte har jag sett dom men därimot har jag sett typ alla andra :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
snillet
Pannrumstomte!

Nyfiken

Inlägg av snillet »

Som nöjd ägare av en annan bespottad produkt är jag nyfiken på hur det går :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Med tanke på herr Bergströms andra inlägg verkar va ren reklam o att hans första inlägg på forumet va att installera en motdragslucka för att höja rökgastempen så undrar man ju hur det går med installationen... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hugo
Frö

Inlägg av Hugo »

ThomasBergström, var blev du av ?????????

Du skrev:
Installation av brännaren kommer att göras under vecka 44-45

Mmmm enligt min almanacka är det vecka 48 nu. Vad har hänt?
Som du själv kunnat läsa, i denna din tråd, är vi en hel del som är mycket nyfikna på,
som du skriver " Riktig fakta! " om Sverigebrännaren.
Jag har själv sett Sverigebrännaren och även pratat med försäljare (öga mot öga),
så det är med väldigt stor nyfikenhet jag inväntar din redogörelse.

Hugo
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Den har antagligen "skitigt sig".... eftersom han endast har skrivit 2 inlägg och det för över 4 veckor sedan så det lär nog inte bli mer heller.......

Synd för han verkade ju brinna för Sverigebrännare, men intresset kanske brann upp i samband med installationen......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Kanske var det själve herr Sverigebrännare ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Sverigebrännaren fick väl bra reklam i Sydsvenskan i helgen har jag för mig. Ingen nu levande människa oavsett intelligens skulle kunna se det den produkten som ett tänkvärt alterantiv.. åtminstoden som uppvärmning i meningen av en pelletsbrännare. SYnd på så fina billiga grejor :roll: Bränna stålar verkar den bra på däremot :lol:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Stroker skrev:
Sverigebrännaren fick väl bra reklam i Sydsvenskan i helgen har jag för mig. Ingen nu levande människa oavsett intelligens skulle kunna se det den produkten som ett tänkvärt alterantiv.. åtminstoden som uppvärmning i meningen av en pelletsbrännare. SYnd på så fina billiga grejor :roll: Bränna stålar verkar den bra på däremot :D

Papperspellets? :D
mbqmbq
Prima virke

Inlägg av mbqmbq »

Han är så lustig den där mannen som säljer prylen.

Varför listar han ett hemligt nummer som kontakt?
Varför har han ett annat hemligt nummer som kontakt hos Bolagsverket?

Tidigare kallade han det EcoProducts AB och nu EcoP AB, men organisationsnumret hör till "Webinfo Scandinavia AB HK Box 36 DALBY 046-200170"

Det verkar som han inte vill sälja.

/Magnus
CTC 1100, Viking Bio med veckoförråd, ERA shuntautomatik, Toshiba RAS10 L/L värmepump
Låst