Kan någon leverera fri mängd bulk?

Skriv svar
Håkan Thn
Ungskog

Kan någon leverera fri mängd bulk?

Inlägg av Håkan Thn »

Känner ni till någon leverantör som kan leverera precis så mycket som förrådet kan ta emot?
Jag kör med Laxå pellets, och alla leverantörer jag pratat med kan bara leverera en förutbestämd mängd (3 ton), pga att de inte har våg på bilen.
Jag vet inte hur mycket förrådet rymmer, och vill testa att blåsa så fullt det går. Teoretisk volym vet jag, men hur mycket som praktiskt försvinner pga rasvinklar vid inblåsningen måste jag prova mig fram till.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Om du är hemma när bilen kommer kan du alltid jämna till ev. högar med en raka eller nåt.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Bara en tanke: skulle det inte gå att beställa lite mer än vad du tror och sen blåsa in överskottet i någon form av stort kärl?
sanamon
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av sanamon »

Vestmarka har använt bil med våg på till våra kunder...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Kan någon leverera fri mängd bulk?

Inlägg av Roli »

Håkan Thn skrev:Jag kör med Laxå pellets, och alla leverantörer jag pratat med kan bara leverera en förutbestämd mängd (3 ton), pga att de inte har våg på bilen.
Vadå inte våg på bilen......??..

Alla pelletsbilar som har varit hos mig under de mer än åtta år som min anläggning har varit i drift har haft våg på bilen. Alla har lämnat en vågsedel där det redovisas exakt på kilot när, hur mycket som de har blåst in i bulkförrådet.
Om de inte har våg, hur vet de då att de har levererat den mängd som du har beställt.
Min sista leverans var Laxåpellets och där sa vågsedeln från blåsbilen att de hade levererat 4064 kg pellets. Vilket också redovisades på fakturan och som jag fick betala för.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Håkan Thn
Ungskog

Inlägg av Håkan Thn »

Alla bilar har inte våg.
De vågsedlar jag fått har varit från invägning vid lastning av bilen, dvs man gör en vägning av bilen före och efter fyllning av varje "silo". Sen är det bara att tömma rätt silo och lämna över tillhörande vågsedel.

Sist vart det för övrigt stopp i silon efter att ha tömt ca 200kg (min uppskattning efter mängd i förråd), och chauffören fick inte igång tömning från den silon igen. Han tröttnade på att greja med det på vår gata, så han tog helt sonika en annan silo istället och tömde. Jag blev ju bara glad, då jag fick mer pellets än jag betalade för, men den som kom efter mig och fick "resten" i den första silon skulle vara mindre glad om han visste vad som hänt...

Ang. använda raka etc: Jag kommer inte in i förrådet när det är fullt....[/quote]
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Håkan Thn skrev:Alla bilar har inte våg.
De vågsedlar jag fått har varit från invägning vid lastning av bilen, dvs man gör en vägning av bilen före och efter fyllning av varje "silo". Sen är det bara att tömma rätt silo och lämna över tillhörande vågsedel.
Låter krångligt. Vad gör de om man vill beställa mer än vad en "silo"/klocka på bilen rymmer???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Roli skrev: Låter krångligt. Vad gör de om man vill beställa mer än vad en "silo"/klocka på bilen rymmer???
Antar att man använder två?
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Har bara på papper, men kolla på
www.agroenergi.se
De har priser på leveranser från 1,5 ton.
Inte riktigt samma sak som våg, men lite närmare att välja själv.
Skriv svar