Viking Bio eller Roslagsbrännaren?
Viking Bio eller Roslagsbrännaren?
Nu börjar det dra ihop sig till installation och jag tänkte försöka göra det själv och ev. ta dit ngn som för justera in anläggningen efterråt.
Förutsättningar:
1 st Parca Binett från 1963
1 st Brännare
1 st Pelletsskruv
1 st Oljefat som får agera veckoförråd
Budget ca 16000 + ev. kostnad för justering.
Valet står då mellan Viking Bio eller Roslagsbrännaren (RB-EasyHeat).
Priset är ungefär detsamma för dessa brännare inkl skruv. Dvs strax under 16000:- (ink moms).
Viking Bio verkar ha mer finesser medans Roslagsbrännaren verkar vara enklare att koppla in och justera. Dessutom inbillar jag mig att Roslagsbrännaren har en enklare konstruktion = inte lika mycket som kan strula.
Jag har länge varit inne på att det skulle bli en Viking Bio men iom att jag beslutat mig för att försöka göra installationen själv så börjar jag mer och mer luta mot Roslagsbrännaren.
En skillnad är, om jag inte förstått det fel, att Viking Bio använder befintlig panntermostat (den som är kopplad till oljebrännaren idag) medans man med Roslagsbrännaren byter ut den mot egen termostat som redan är färdiginkopplad till brännaren.
Några åsikter om vilken brännare som jag skall välja?
Någon som installerat någon av dessa själv och har lite tips och erfarenheter?
Förutsättningar:
1 st Parca Binett från 1963
1 st Brännare
1 st Pelletsskruv
1 st Oljefat som får agera veckoförråd
Budget ca 16000 + ev. kostnad för justering.
Valet står då mellan Viking Bio eller Roslagsbrännaren (RB-EasyHeat).
Priset är ungefär detsamma för dessa brännare inkl skruv. Dvs strax under 16000:- (ink moms).
Viking Bio verkar ha mer finesser medans Roslagsbrännaren verkar vara enklare att koppla in och justera. Dessutom inbillar jag mig att Roslagsbrännaren har en enklare konstruktion = inte lika mycket som kan strula.
Jag har länge varit inne på att det skulle bli en Viking Bio men iom att jag beslutat mig för att försöka göra installationen själv så börjar jag mer och mer luta mot Roslagsbrännaren.
En skillnad är, om jag inte förstått det fel, att Viking Bio använder befintlig panntermostat (den som är kopplad till oljebrännaren idag) medans man med Roslagsbrännaren byter ut den mot egen termostat som redan är färdiginkopplad till brännaren.
Några åsikter om vilken brännare som jag skall välja?
Någon som installerat någon av dessa själv och har lite tips och erfarenheter?
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Ja, det följer med en termostat till Roslagsbrännaren komplett med dykrör.
Roslagsbrännaren är precis som du säger av busenkel konstruktion och mycket gediget byggd, ungefär som en danmarksfärja, Viking är ju mera snikig och man får räkna med byta av en del delar lite då och då.
Den är mycket enkel att installera och enda arbetet är egentligen att anpassa plåten till pannan och få dit termostaten, sedan är det bara att hänga på brännaren, fylla skruven och köra igång, den är vettigt inställd från början så det är bara frågan om småjusteringar av lite parametrar.
Easyheat är ju samma som min brännare men den har utbytbar förbränningsdel, men passar den till din panna ? den är avsedd för större pannor med gott om utrymme, men det är det kanske i din panna, men kolla upp det i alla fall för säkerhets skull.
Min brännare som i och för sig bara är inne på 3:e månaden ännu funkar klockrent och det har inte varit några som helst problem med den, dessutom är företaget Roslagsbrännaren mycket trevliga att ha att göra med, bra service och dom går alltid att få tag på.
Sen får jag väl erkänna att jag aldrig sett en Viking i verkligheten så jag vet inte mycket om den.
Manualen är väl si så där, där finns den information som man behöver efter lite letande men man kunde ju kanske önska sig lite mera, tyvärr så är visst detta något som många brännare dras med....
Micke
Roslagsbrännaren är precis som du säger av busenkel konstruktion och mycket gediget byggd, ungefär som en danmarksfärja, Viking är ju mera snikig och man får räkna med byta av en del delar lite då och då.
Den är mycket enkel att installera och enda arbetet är egentligen att anpassa plåten till pannan och få dit termostaten, sedan är det bara att hänga på brännaren, fylla skruven och köra igång, den är vettigt inställd från början så det är bara frågan om småjusteringar av lite parametrar.
Easyheat är ju samma som min brännare men den har utbytbar förbränningsdel, men passar den till din panna ? den är avsedd för större pannor med gott om utrymme, men det är det kanske i din panna, men kolla upp det i alla fall för säkerhets skull.
Min brännare som i och för sig bara är inne på 3:e månaden ännu funkar klockrent och det har inte varit några som helst problem med den, dessutom är företaget Roslagsbrännaren mycket trevliga att ha att göra med, bra service och dom går alltid att få tag på.
Sen får jag väl erkänna att jag aldrig sett en Viking i verkligheten så jag vet inte mycket om den.
Manualen är väl si så där, där finns den information som man behöver efter lite letande men man kunde ju kanske önska sig lite mera, tyvärr så är visst detta något som många brännare dras med....
Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
För en som aldrig skruvat med ngt dylikt. Vad innebär det att byta ut den befintliga termostaten mot denna? Är det samma gängor på alla termostater? Måste man tömma pannan på vatten osv...micke_932 skrev:Ja, det följer med en termostat till Roslagsbrännaren komplett med dykrör.
Jag har inte mätt men Parca Binett är en dubbelpanna. En oljedel och en Ved del. Utrymmet i Oljedelen är lika högt som i veddelen så jag tror den är hög nog för en uppåtbrinnande brännaren.Roslagsbrännaren är precis som du säger av busenkel konstruktion och mycket gediget byggd, ungefär som en danmarksfärja, Viking är ju mera snikig och man får räkna med byta av en del delar lite då och då.
Jag har en 17 sidors PDF med manualen till Viking Bio och den verkar innehålla det mesta man behöver veta så det talar isåfall för Vikingen.Min brännare som i och för sig bara är inne på 3:e månaden ännu funkar klockrent och det har inte varit några som helst problem med den, dessutom är företaget Roslagsbrännaren mycket trevliga att ha att göra med, bra service och dom går alltid att få tag på.
Jag ringde hursomhelst till Roslagsbrännaren idag och de har precis börjat leverar EasyHeat:en som är en nyutvecklad variant av Roslagsbrännaren. Leveranstiden just nu är v46 om man beställer nu och jag vet inte om jag vill vänta så länge, jag hade tänkt att vara på banan om högst 3 veckor. (Viking Bio finns som lagervara här: http://www.dinvvsbutik.se/viking-pellet ... 90764.html)
Dock har de ju en större modell (troligen samma som du har), men då hamnar man ju helt plötsligt på 18000 + frakt.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Jo, dom verkar ha höjt priset nyligen, jag gav 14000 för brännaren och 2500 för skruven.
Hur knöligt det är med termostaten beror lite på hur det ser ut i pannan, ibland finns det flera hål för dykrör så att du kan använda ett sådant utan att kladda med den gamla termostaten, om du måste byta dykröret så är det ett elände för då måste du tömma pannan delvis på vatten.
Men om du inte ska ha den gamla termostaten så kan du sätta den nya där den gamla satt (då plockar man bort dykröret på termostaten som levereras med brännaren och sätter den i det gamla dykröret).
Det brukar inte vara några större problem att lösa det.
Fördelarna med Vikingen är ju då att du kan smälla dit den och använda din gamla termostat om den är funktionsdulig, medan du får ny frisk termostat till Roslagsbrännaren ifall din gamla börjar bli till åren, och sedan anser jag att Roslagsbrännaren är byggt enligt kassaskåpsprincipen.
Denna beslutsvånda.....
Hur knöligt det är med termostaten beror lite på hur det ser ut i pannan, ibland finns det flera hål för dykrör så att du kan använda ett sådant utan att kladda med den gamla termostaten, om du måste byta dykröret så är det ett elände för då måste du tömma pannan delvis på vatten.
Men om du inte ska ha den gamla termostaten så kan du sätta den nya där den gamla satt (då plockar man bort dykröret på termostaten som levereras med brännaren och sätter den i det gamla dykröret).
Fördelarna med Vikingen är ju då att du kan smälla dit den och använda din gamla termostat om den är funktionsdulig, medan du får ny frisk termostat till Roslagsbrännaren ifall din gamla börjar bli till åren, och sedan anser jag att Roslagsbrännaren är byggt enligt kassaskåpsprincipen.
Denna beslutsvånda.....

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
Tillgång och efterfrågan...micke_932 skrev:Jo, dom verkar ha höjt priset nyligen, jag gav 14000 för brännaren och 2500 för skruven.
Jag har ingen annanstans att sätta den så isåfall måste jag byta den befintliga. Eftersom pannan är 43 år gammal så vill man ju helst inte skruva på fler saker än man behöver men det kanske inte är något att oroa sig för.Hur knöligt det är med termostaten beror lite på hur det ser ut i pannan, ibland finns det flera hål för dykrör så att du kan använda ett sådant utan att kladda med den gamla termostaten, om du måste byta dykröret så är det ett elände för då måste du tömma pannan delvis på vatten.
Jo, fördelerna med Vikingen just nu är att det blir minimalt med skruvande på den gamla pannan medans Roslagsbrännaren känns som en rejälare konstruktion. Det verkar ju som om man får räkna med att byta brännarrör och roster lite då och då på Vikingen.Fördelarna med Vikingen är ju då att du kan smälla dit den och använda din gamla termostat om den är funktionsdulig, medan du får ny frisk termostat till Roslagsbrännaren ifall din gamla börjar bli till åren, och sedan anser jag att Roslagsbrännaren är byggt enligt kassaskåpsprincipen.
Jotack... Det känns som om jag helst skulle vilja ha en Roslagsbrännare pga att den verkar enklare att justera och att den verkar hålla bättre MEN Vikingen finns som lagervara medans Roslagsbrännaren har leveranstid. Risken är att det blir det som avgör.Denna beslutsvånda.....
Tack för svaren förresten, synd att inga Viking Bio ägare delat med sig av sina erfarenheter.
-
- Späd planta
Att använda den befintliga termostaten från oljebrännaren är allt annat än optimalt...Vill du så finns en givare att koppla på VikingBion, ett kontaktstycke och en givare att antingen stoppa ner i ledigt dykrör eller helt enkelt limma/tejpa på pannan, kan inte bli mycket enklare...Att två olika märken av brännare skulle vara olika svåra att justera in är inte en rimlig argumentation då du inte kan justera in *någon* brännare perfekt utan rökgasanalysinstrument...Jag gissar (utan att ha sett en Roslagsbrännare) att de enda rörliga delarna på dem båda är fläkten (och kanske vippluckan innuti VikingBion om man vill vara petig, den "rör" ju på sig
)
Av det jag läst och hört är valet ganska enkelt mellan de båda men smaken är som baken...
mvh
Abbe

Av det jag läst och hört är valet ganska enkelt mellan de båda men smaken är som baken...
mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Jo, jag har manualen så jag läste att det finns möjlighet att låta Vikingen sköta temperaturregleringen. Novis som jag är förstår jag inte riktigt vad man vinner på att vikingen själv håller reda på när det är dags att slå på brännaren jämfört med om den får signalen från panntermostaten.Abbe skrev:Att använda den befintliga termostaten från oljebrännaren är allt annat än optimalt...Vill du så finns en givare att koppla på VikingBion, ett kontaktstycke och en givare att antingen stoppa ner i ledigt dykrör eller helt enkelt limma/tejpa på pannan, kan inte bli mycket enklare...
Fördjupa dig gärna i detta. Ju mer information man har desto bättre.
EDIT! Kollade i manualen igen och om jag förstått det rätt så funkar det så här:
Om jag använder en givare så ställer jag t.ex. vikingen på 70grader så startar den vid 62 och eldar på tills 78. Jag antar att en vanlig panntermostat då har ett snävare spann mellan start och stopp.
Är det korrekt?
Har själv en vikingbio, inte den från Kristanstad. Här är utrymme för total förvirring med två brännare med nästan samma namn.
Monterade den själv på en efter middag, svaga punkten är inte brännaren utan skruven som kan kännas lite klen. Har kört i ett år och inga stopp sen slangen vinklats in rätt. Verkar tåla väldigt mkt spån i pelletsen och rostret är säkert 6 mm tjockt och ser ut att hålla än. Enkel att ställa in , behöver bara en våg och klocka. Använder orginaltermostaten som överhettningsskydd och monterade medföljande termostat i befintligt dykrör i pannan. Väldigt nöjd hittills
Monterade den själv på en efter middag, svaga punkten är inte brännaren utan skruven som kan kännas lite klen. Har kört i ett år och inga stopp sen slangen vinklats in rätt. Verkar tåla väldigt mkt spån i pelletsen och rostret är säkert 6 mm tjockt och ser ut att hålla än. Enkel att ställa in , behöver bara en våg och klocka. Använder orginaltermostaten som överhettningsskydd och monterade medföljande termostat i befintligt dykrör i pannan. Väldigt nöjd hittills
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
-
- Späd planta
hm...pratar vi nu alltså om två olika VikingBio!? Jag refererar till Värmebaronens VikingBio...
Panntermostaten bryter strömmen a la strömavbrott, du får ingen avsvalningsfas på brännaren, den blåser inte rent rostret och stänger av fläkten trots att du har en brand inne i brännaren, inte direkt optimalt
Sen ger givaren brännaren längre brinntider samt längre stilleståndstider, ja, och det är viktigt. Korta start och stopp sliter mer på brännaren och drar betydligt mer pellets...miljövännerna blir inte vidare glada heller...
mvh
Abbe
Panntermostaten bryter strömmen a la strömavbrott, du får ingen avsvalningsfas på brännaren, den blåser inte rent rostret och stänger av fläkten trots att du har en brand inne i brännaren, inte direkt optimalt

Sen ger givaren brännaren längre brinntider samt längre stilleståndstider, ja, och det är viktigt. Korta start och stopp sliter mer på brännaren och drar betydligt mer pellets...miljövännerna blir inte vidare glada heller...
mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Jag pratar också om den. Finns väl en brännare som heter Viking B16 också men den ska vi inte blanda in.Abbe skrev:hm...pratar vi nu alltså om två olika VikingBio!? Jag refererar till Värmebaronens VikingBio...
På en oljebrännare ja, men om man tittar på elkopplingschemat för Viking Bio så skall den ha jord, nolla, fas(230v) och 230v från panntermostaten. Den har alltså alltid ström men får en extra 230v som signal från panntermostaten. Vad jag förstår så är det man vinner på att låta brännaren sköta temperatur styrningen att den har stor kopplingsdifferans (+/- 8 grader) så jag antar att en standard oljetermostat har en snävare tolerans.Panntermostaten bryter strömmen a la strömavbrott, du får ingen avsvalningsfas på brännaren, den blåser inte rent rostret och stänger av fläkten trots att du har en brand inne i brännaren, inte direkt optimalt![]()
Precis, det bör vara det man vinner på det. Är dock inte så sugen på att riva isär pannan för att limma en tempgivare på den. Ev. kanske man kan riva bort panntermostaten och pilla ner givaren där den suttit. Hursomhelst är det ju något man kan optimera anläggningen med senare.Sen ger givaren brännaren längre brinntider samt längre stilleståndstider, ja, och det är viktigt. Korta start och stopp sliter mer på brännaren och drar betydligt mer pellets...miljövännerna blir inte vidare glada heller...
Är det en värmebaronen och rätt kopplad stämmer inte detta!Abbe skrev:hm...pratar vi nu alltså om två olika VikingBio!? Jag refererar till Värmebaronens VikingBio...
Panntermostaten bryter strömmen a la strömavbrott, du får ingen avsvalningsfas på brännaren, den blåser inte rent rostret och stänger av fläkten trots att du har en brand inne i brännaren, inte direkt optimalt![]()
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta