Vilken svets

thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Vilken svets

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Jag tänkte köpa mig en svets, och har insett att det finns tre alternativ för min del

Svetstrafo
Invertersvets
Mig utan gas

Hade inte tänkt lägga så mycket. Det dyraste av de alternativ jag tittat på är invertersvetsen som kostar 2700:-, billigast trafon för 700:-

Mig är ju smidigast, men frågan är om den räcker till och om det funkar bra att köra gaslöst. Någon som har erfarenhet? Hur tjockt kan man svetsa med en gaslös mig på 90A? Blir det bra?

Är en invertersvets värd de extra pengarna jämfört med en vanligt trafo om man ska ha pinnvarianten?

Jag hittade denna invertersvets (se länken), som i jämförelse med alla andra (invertersvetsar) har väldigt bra pris/prestanda. Nästa lite för bra för att man ska kunna tro på det, och då brukar man sen känna sig lurad. Så jag är skeptisk.

http://drift-underhall.se/#showProduct.php?pid=2909

Någon med erfarenheter, tips och åsikter i ämnet?

Mitt första svetsjobb blir att svetsa ihop ett nätgaller till en bur till släpkärran.

Hejhej

Thomas
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Hej,

Har du funderat på begagnat ?
Det finns många svetsar som stått hos privatpersoner och inte gått särskilt många timmar.

Jag har två mig svetsar, en Kemppi migger och en biltema "No gas" med flusstråd. Ibland släpar jag ut biltemasvetsen på gården för att punkta ihop ett läckande avgassystem eller något annat som inte har större hållfasthetskrav.
Jag skulle alla gånger satsa på en beg kvalitetssvets och aldrig nånsin köpa en billig svets om jag stod inför valet idag.

Biltemasvetsen köpte jag för 500 spänn när jag var arton och skulle rostlaga en Amazon. Den duger till sånt men svetsarna blir så otroligt fula.

En av mina bästa polare är svetsare och han får smärre psykiska sammanbrott när han kör billiga migsvetsar. Min Kemppi Migger tycker han om trots att den är förhållandevis billg. (4000kr)

Jag skulle aldrig nånsin köpa en pinnsvets, det är bortkastade pengar för det är så jäkla svårt att svetsa bra och allsidigt med pinne.

En beg mig - Esab, Kemppi eller Telwin skulle jag satsat på.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Så du rekommenderar just det jag valt bort. Jo visst, jag skulle gärna ha en stor proffsig mig, men, det finns flera anledningar till att jag inte vill ha det också. T.ex. pris, storlek och gasflaskan. Jag har tittat på begagnat också, och kan bara konstatera att det inte är nämvärt billigare än nytt, i alla fall inte i den storleksklass som jag är ute efter. Jag svetsar på tok för lite för att kunna motivera en sådan svets.

Nja, pinnsvetsar har ju faktiskt sina fördelar också. Jag har svetsat en del med pinne, och tycker inte det är så särdeles svårt, även om det så klart är smidigare med en mig (vilket jag ju också skrev). Men visst kan man få fina svetsar utan problem. Pinnsvets används ju ganska friskt i industri till allt möjligt krävande, så så himla dåligt kan det ju inte vara. (Utom möjligen till tunnplåt då:) Fast å andra sidan, inte 'allsidig', det finns väl inte någonting som en duktig svetsare inte kan svetsa med just pinne.
Jag svetsade förresten tunn rostfri plåt en gång för länge länge sen med pinne. Slutresultatet blev jättegott... ... ;)

Billigaste Esab mig på blocket 8000:-, Kemppi 12000:-, Telwin - inga artiklar funna. Inte helt enkelt att köpa begagnat alltså. Finns säkert, men... Ifall du känner till några bra begagnatställen för svetsar i Göteborg med omnejd så får du gärna tipsa mig.

Har du svetsat nåt grövre än bilplåt/avgassystem med din gaslösa? Hur funkar det?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Gaslös "mig" funkar dåligt när det blir grovt material. Riktigt kasst.

Har en arbetskamrat som gjorde ett ex jobb om just flussfylld tråd när han läste till svetsingenjör.

Men ska man laga lite cyklar o sånt så duger det nog
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Ok, då räknar jag bort gaslöst igen. Hade redan gjort det när en kollega hävdade att en släkting till honom var jättenöjd med sin som han svetsat lite av varje med. Men nu står det 3 mot en hörsägen... :)

Jag ska ta och överväga en lite större mig en gång till, om jag hittar nåt till rimligt total-pris. Har dock fortfarande inte hittat nåt prisvärt beg. i Gbg med omnejd. Men en Kemppi MMA som verkar vettig hittade jag :)

Hejhej

Thomas
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Visst kan man svetsa allsidigt med pinne men det är svårt och kräver mycket av både svetsaren och svetsen.
Pinnsvetsar i lägre prisklasser är ofta svårtända och man får "hacka" med elektroden för att den ska tändas. Detta resulterar ofta i att man hackar till på fel ställe och svetsen börjar inte exakt där man tänkt sig.
De svetsar som du nämner man använder i industrin är ju inte riktigt i "lättviktsklasen" precis. Dock har de fördelen att man väljer rätt elektrod till materialet och får en optimal svets på det viset.

Skall man som du säger svetsa ett galler till en kärra så är det mycket tålamodsprövande med pinne.

Jag har svetsat plattjärn ca: 2mm med gaslös 90 amp och det ser ok ut.
Den är i mitt tycke bra till bilplåt, avgassytem och till att punkta ihop saker som man tar med sig till en "riktig" svets.

Jag köpte min 1 år gamla Kemppi Migger på blocket för 4500 kr med gastub och reduceringsventiler.
Väntar du så dyker det upp något snart. Jag sålde min fars Kemppi kempomat för två-tre veckor sedan på blocket . Den var från 90 talet och hade gått typ 2 kg tråd sedan den var ny.

Är du i akut behov så kan du få köpa min gaslösa för nån hundring. skicka ett PM i så fall.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

elvis skrev: Skall man som du säger svetsa ett galler till en kärra så är det mycket tålamodsprövande med pinne.
Gallret är redan ett galler, jag ska fixa så det blir en bur att sätta på kärran. Dvs, svetsa på lite fästjärn, gångjärn och lås.
Jag har svetsat plattjärn ca: 2mm med gaslös 90 amp och det ser ok ut.
Den är i mitt tycke bra till bilplåt, avgassytem och till att punkta ihop saker som man tar med sig till en "riktig" svets.
Ok, men det är ju inte så illa då.

Är du i akut behov så kan du få köpa min gaslösa för nån hundring. skicka ett PM i så fall.
Ja, det kan det ju vara värt.
Såg att Jula har kampanj imorgon, och bara imorgon, på Esab OrigoMag C140 för 3600:- (10%) Den klarar både med och utan gas, upp till 130A. Kanske ska satsa på den, då kan jag ju komplettera med gas sen om jag inte är nöjd. Även om det blir lite dyrare än tänkt. (Nu har det gått upp från svetstrafons 700:- via 2600:- till 3600:- :?

Hmm, Jula säger 130A vid 20%, Esab själva säger 100A vid 20% :/

Hejsvejs

Thomas[/quote]
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag köpte min Migatronic Rally 166 för 19 år sedan. Det enda jag har gjort med den är att byta linern (trådledaren) till teflon. Det är en 1-fas svets och jag har använd den mycket.

Senast hittade jag en 6kg CO2-brandsläckare på soptippen, tog den med till gasstället (C. G. Kull) och fick den trycktestat utan problem, bytte kran och fick den fylld. Gick på 600:- och nu har jag gas till de nästa 2-4 åren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Icecap skrev: Senast hittade jag en 6kg CO2-brandsläckare på soptippen, tog den med till gasstället (C. G. Kull) och fick den trycktestat utan problem, bytte kran och fick den fylld. Gick på 600:- och nu har jag gas till de nästa 2-4 åren.
Det går alltså att köra med vanlig brandsläckarkolsyra som svetsgas? För vanligt och legerat stål då, inte rostfritt och övrigt antar jag?

Jag var förbi en proffsbutik (svets alltså) i morse, de lär inte fylla på någon sådan flaska, de körde endast med inbytesflaskor.

Å här på soptippen får man inte ta med sig nåt nuförtiden :/
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Sa jag att jag fick ta med den??? Då måste jag har ramlat över orden... :wink:

Här är det C. G. Kull som utför tryckprovning, fyllning och försäljning. De säljer också brandsläckare. De testar gärna min tub och fyllar den, de säljer även inbytesflaskor men då kostar det 1800:- (senast jag kollade) att komma in i systemet.

C. G. Kull finns många ställen och om din "proffsbutik" inte fyller är det för att de inte kan! De bytar bara tuber och skickar de tomma iväg, kanske till just C. G. Kull....

Så kolla om det är någon som säljer OCH UTFÖR SERVICE på brandsläckare, då lär du träffa rätt...

Jag svetsar rostfritt med den gas också men jag har ingen speciella hållfastighetskrav, har dock speciell tråd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Kolla med räddningstjänsten dom brukar ha o sälja ibland
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Det är väl inget fel på pinnsvets, men det ska vara en riktig med ställbar ström.
Och jag tycker nog att man ska kunna svetsa med likströmspinnar, allta en kraftig likriktare med i leveransen. Nu talar vi nog tyvärr plenty pengar.

Gaslös mig kan jag inte rekomendera.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Pratar vi svetslikriktare typ Svetsinverter Colt 1300 från JULA så vet jag att de funkar ypperligt, både till svart och rostfritt. Dessa används bl.a. inom pappersindustrin av mekarna just eftersom de är så bra, små, smidiga, lätta, en fas, lätt att ta med sig. Det går även att svetsa tjockt material med dom, man har ju spalt och kan lägga flera strängar på varandra om det är väldigt tjockt material. Man skall försöka använda pinnar av bra kvalitet, det underlättar väldigt. Dessa kan man svetsa väldigt tunn plåt med om man har tunna pinnar, och man behöver inte sitta och "hacka" med pinnen för dom har så bra "startström". Vanlig svetstrafo är bara att glömma tycker jag. För en nybörjare är det ju lättare med en Mig/Mag, sikta och tryck så får dom nog ihop det. Körde ihop mina acktankar ( 8mm. gods) med en svets typ ovan. "No gas" med flusstråd har jag aldrig provat.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Hmm, Jula säger 130A vid 20%, Esab själva säger 100A vid 20% :/
Det är lugnt, den lär inte överhetta vid hemmabruk. Intermittensen är endast av betydelse vid produktionssvetsning.
Dvs den kan inte leverera 130 A kontinuerligt utan måste "vila" en viss stund och det gör den ju vid hemmabruk.
Ju dyrare och större migsvets desto högre intermittens.

Ren koldioxiod funkar alldeles utmärkt som skyddsgas vid användning av vanlig Fe-tråd. (standard järntråd)
Står bla i Kemppis instruktionsböcker att man kan ha det eller blandgas.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jag köpte min Co2 via uddevalla brandservice, när jag ringde så förstod han precis vad jag ville ha. Tuben för att få ut gas istället för skummet är omgjord på så sätt att stigarledningen till ventilen är borta.
Som sagt ring runt till såna som återfyller brandsläckare och hör.
1000:- fick jag ge för en nymålad genomgången nyfylld 6kg tub, kom ihåg att få med en mutter som passar kolsyreventilen.

Patrik
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Skriv svar