BRANDSKYDDSKONTROLL
BRANDSKYDDSKONTROLL
Hej
Hade idag, 060927, en tekniker från sotningsväsendet hemma. Han kontrollerade, bla, om man hade takstolar för nära skorstensstocken (brandfara vid en ev skorstensbrand) han kontrollerade mitt pannrum om brännbart fanns i närheten, 2 lager gips på väggar/tak mineritskiva på dörrar hur pelletsförrådet är lokaliserat mm.
Åtgärder för mej:
Kommer att få bygga in pannrummet med gipsvägg, antingen ta bort dagens pelletsförråd (rymmer 1 ton idag) och byt till ett mindre minst 2 meter från pannan i pannrummet eller bygg in det med 2 lager gips.
Puh... men välbehövligt sett till brandrisken.
Kommentarer? någon som har haft samma kontroll?
/Roger
Hade idag, 060927, en tekniker från sotningsväsendet hemma. Han kontrollerade, bla, om man hade takstolar för nära skorstensstocken (brandfara vid en ev skorstensbrand) han kontrollerade mitt pannrum om brännbart fanns i närheten, 2 lager gips på väggar/tak mineritskiva på dörrar hur pelletsförrådet är lokaliserat mm.
Åtgärder för mej:
Kommer att få bygga in pannrummet med gipsvägg, antingen ta bort dagens pelletsförråd (rymmer 1 ton idag) och byt till ett mindre minst 2 meter från pannan i pannrummet eller bygg in det med 2 lager gips.
Puh... men välbehövligt sett till brandrisken.
Kommentarer? någon som har haft samma kontroll?
/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Jag väntar ännu på den första kontrollen......
Hoppas att man slipper göra några större förändringar.
Var det krav på dubbelgips i taket?? Har själv enkelgips på isolering och därefter betongplatta, vilket jag hoppas skall räcka.
Var det krav på dubbelgips i taket?? Har själv enkelgips på isolering och därefter betongplatta, vilket jag hoppas skall räcka.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tja vad ska man säga..
Sotarna har ju olika krav sett över landet då alla regler verkar vara en tolkningsfråga.. Här påpekades bara att det va 2 kabelgenomföringar som skulle tätas med silicon o att dörrtröskeln skulle läggas dit.. Sa inget om trädörrarna som sitter till pannrummet.. Väggar o valv är i lättbetong men bulkförrådet som står 80 cm framför pannan (50 cm från brännaren) o är av golvspånskiva va helt ok..
Jo jag skulle fixa ett steg från nocken ner till skorsten då det ansågs att 70 cm va för långt..
Sotarna har ju olika krav sett över landet då alla regler verkar vara en tolkningsfråga.. Här påpekades bara att det va 2 kabelgenomföringar som skulle tätas med silicon o att dörrtröskeln skulle läggas dit.. Sa inget om trädörrarna som sitter till pannrummet.. Väggar o valv är i lättbetong men bulkförrådet som står 80 cm framför pannan (50 cm från brännaren) o är av golvspånskiva va helt ok..

Jo jag skulle fixa ett steg från nocken ner till skorsten då det ansågs att 70 cm va för långt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Gipslager
HejRoli skrev:Jag väntar ännu på den första kontrollen......
Det stämmer, det räckte med 1 lager (13 mm) gips i taket
/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Vad menar ni med kontroll? Är det ett vanligt besök av sotaren eller är det något annat ni menar?
Jag hade sotaren hemma för någon tid sedan och han verkade inte ett dugg intresserad av hur bulkförrådet, dörrar in till pannrummet etc såg ut. Jag har ca 1m mellan pannan och bulkförrådet som är byggt av trä, med en skiva minerit utanpå.
mvh Ulf
Jag hade sotaren hemma för någon tid sedan och han verkade inte ett dugg intresserad av hur bulkförrådet, dörrar in till pannrummet etc såg ut. Jag har ca 1m mellan pannan och bulkförrådet som är byggt av trä, med en skiva minerit utanpå.
mvh Ulf
CTC 1100 + KMP PX21
Rent formelt så är det reglerna som gällde vid första installationen som gäller för din anläggning, eftersom vi inte har retroaktiv lagstiftning i det här landet (i teorin).
Problemet är att det verkar sotarna inte veta om.
De vet inte heller vilka regler som gällde när.
Så installerades det en panna hos dig första gången 1700 kallt, och det därefter oavbrutet har funnits en panna i drift, så gäller reglerna från 1700!
Däremot kan det finnas lokala byggregler pga utryckningstider ody.
Vad sedan försäkringsbolagen säger, och din egen maggrop, är en annan fråga.
Vill du inte sätta upp gips, kolla vilka regler som gäller för dig, och be sotaren förklara sig.
Sedan så är det lite klurit med att pellets är fastbränsle, så bytar man från olja, så måste man kolla om det betyder något.
Problemet är att det verkar sotarna inte veta om.
De vet inte heller vilka regler som gällde när.
Så installerades det en panna hos dig första gången 1700 kallt, och det därefter oavbrutet har funnits en panna i drift, så gäller reglerna från 1700!
Däremot kan det finnas lokala byggregler pga utryckningstider ody.
Vad sedan försäkringsbolagen säger, och din egen maggrop, är en annan fråga.
Vill du inte sätta upp gips, kolla vilka regler som gäller för dig, och be sotaren förklara sig.
Sedan så är det lite klurit med att pellets är fastbränsle, så bytar man från olja, så måste man kolla om det betyder något.
-
- Pannrumshärskare!
Men byter du panna gäller dom nya regelerna. Så fick jag det förklarat av sotarmäster typ.
Jag har gjort en kontroll fick ingen anmärkning. Har vanlig trä dörr till pannrummet
Här finns lite info om brandskyddskontroll
http://www.srv.se/RSDoc/SRVFS_2005-9-3.pdf
Jag har gjort en kontroll fick ingen anmärkning. Har vanlig trä dörr till pannrummet

Här finns lite info om brandskyddskontroll
http://www.srv.se/RSDoc/SRVFS_2005-9-3.pdf
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Sotare kan man aldrig lita på! Hos mig dömde sotaren ut skorstenen till min kakelugn (hade aldrig sett en så dålig...) Sotaren i angränsande kommun godkände skorsten och sa att detta var väldigt bra skorsten...
Så alla bedömingar är olika i olika kommuner. Har man tur så bor man i en kommun där det bor en resonabel sotare med sunt förnuft.
/Wille
Så alla bedömingar är olika i olika kommuner. Har man tur så bor man i en kommun där det bor en resonabel sotare med sunt förnuft.
/Wille
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn
Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
Fick av sotaren veta att massiva trädörrar är helt OK, så mina gamla skeva plankdörrar i källaren är finemang även om de inte håller tättJuggernaut skrev:Sotaren sa inget om brandskydd hemma heller, jag har en vanlig trädörr till pannrummet, som vid sotarens besök dessutom var avhängd från gångjärnen.
Mina föräldrar har sin vedpanna i köket...

En plåtskiva som täckning över dörren skulle visst räcka.
Det är väl bara att täcka dörren......
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Andreas Hansson skrev:
Intressant nog så kräver ju BBR inget pannrum alls, i de flesta villor.
Vad gäller fallskydd på tak så är inte de retroaktiva och borde med den sotarens tolkning även den följa med byte av panna.
Det verkar vara omöjligt att hitta vad som exakt gäller.
Troligen försöker myndigheterna mygla igenom höjda krav bakvägen, för skulle de höja kraven rent formelt skulle vi tala om skadeståndsprocesser i stor skala.
I anvisningarna om brandskydds kontrollen står det att brandskyddet i pannrummet bör ingå. Med andra ord har sotaren inte med det att göra och det saknas tvingande regler mot fastighetsägaren.
Ett uppenbart problem med den tolkningen är ju att reglerna snarare gäller kraven på pannrummets utformning än pannans konstruktion. Är rummet en gång klassat som pannrum så är det ett pannrum. Sedan fanns det undantag även förr om när det krävdes ett pannrum för pannan.Men byter du panna gäller dom nya regelerna. Så fick jag det förklarat av sotarmäster typ.
Intressant nog så kräver ju BBR inget pannrum alls, i de flesta villor.
Vad gäller fallskydd på tak så är inte de retroaktiva och borde med den sotarens tolkning även den följa med byte av panna.
Det verkar vara omöjligt att hitta vad som exakt gäller.
Troligen försöker myndigheterna mygla igenom höjda krav bakvägen, för skulle de höja kraven rent formelt skulle vi tala om skadeståndsprocesser i stor skala.
I anvisningarna om brandskydds kontrollen står det att brandskyddet i pannrummet bör ingå. Med andra ord har sotaren inte med det att göra och det saknas tvingande regler mot fastighetsägaren.
Jag hittade följande på boverkets hemsida:
Svar på en faq:
Så här står det i BBR (om jag citerar rätt nr):
Snacka om att slira på sanningen när man svarar på faq.
Svaret är "nej det behöver du inte" och vill boverket ha ett annat svar så behöver de bara ändra på BBR, men det skulle kosta byggmaffian pengar.
Däremot skulle man kunna tolka 5:66 som en regel som måste uppfyllas om man bygger med särskilt pannrum.
Sedan så är lagen om förhindrande av olyckor en joker, men den är åandrasidan inte särskilt detaljerad. Så det mesta är på fastighetsägarens ansvar, men uppfyller man BBR så....
Svar på en faq:
Kod: Markera allt
När krävs det pannrum för min panna?
Pannor på en effekt över 60 kW skall alltid placeras i ett pannrum som är en egen brandcell, se Boverkets Byggregler, BBR 5:421 och 5:66. Vanliga villapannor för fastbränsle (ved/olja mm) placeras normalt i pannrum även om de är på under 60 kW. Det finns dock pannor, tex kökspannor som är gjorda för att stå i boendemiljön.
Bygg- och förvaltningsenheten 2006-09-05
Värmepannor vars effekt överstiger 60 kW skall placeras i pannrum.
(BFS 1998:38)
Allmänt råd
Se avsnitt 3:32, 5:66 och 6:2. (BFS 2005:17)
5:66 Pannrum (BFS 1998:38)
Pannrum och bränsleförråd i direkt anslutning till pannrummet skall utformas som
egen brandcell. (BFS 2002:19)
Allmänt råd
Tak och väggar bör förses med material i lägst klass B-s1,d0 (klass I) på
beklädnad i klass K210/B-s1,d0 (tändskyddande beklädnad). Golvet bör utföras
av material i klass A1fl (obrännbart material). (BFS 2005:17)
Snacka om att slira på sanningen när man svarar på faq.
Svaret är "nej det behöver du inte" och vill boverket ha ett annat svar så behöver de bara ändra på BBR, men det skulle kosta byggmaffian pengar.
Däremot skulle man kunna tolka 5:66 som en regel som måste uppfyllas om man bygger med särskilt pannrum.
Sedan så är lagen om förhindrande av olyckor en joker, men den är åandrasidan inte särskilt detaljerad. Så det mesta är på fastighetsägarens ansvar, men uppfyller man BBR så....
-
- Stor entusiast!
Hej!!UlfBr skrev:Vad menar ni med kontroll? Är det ett vanligt besök av sotaren eller är det något annat ni menar?
mvh Ulf
Det kommer en sotare med högre kompitens än skorstensfejarna på besök.
Samt utför en Brandskyddskontroll enl. Nya Lagen i skydd mot olyckor
Logaritmen.
-
- Pannrumshärskare!
Jag mailade boverket o frågade om jag behövde ett pannrum till min 50kw panna på skoj.
Hej Andreas!
Du hade en fråga gällande installation av vedpanna (50 kW) och huruvida det fordras pannrum för den.
Avsnitt 5:421 i Boverkets byggregler, BBR, BFS 1993:57 med ändring till och med 2006:12, säger att värmepannor vars effekt överstiger 60 kW skall placeras i pannrum.
Effektnivån på din värmepanna underskrider ju detta, vilket innebär att det inte krävs pannrum i ditt fall.
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2332
Kan ju vara bra o veta
Hej Andreas!
Du hade en fråga gällande installation av vedpanna (50 kW) och huruvida det fordras pannrum för den.
Avsnitt 5:421 i Boverkets byggregler, BBR, BFS 1993:57 med ändring till och med 2006:12, säger att värmepannor vars effekt överstiger 60 kW skall placeras i pannrum.
Effektnivån på din värmepanna underskrider ju detta, vilket innebär att det inte krävs pannrum i ditt fall.
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2332
Kan ju vara bra o veta
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Det är ju mycket vanligt i lite äldre (äldre än cirka 1970) kåkar att pannan står i ett hörn i källaren, även källare där det är fritt uppåt med en trappa, utan någon dörr.
Även i industrikåkar av mindre modell står ofta pannorna helt öppet.
Även i industrikåkar av mindre modell står ofta pannorna helt öppet.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.