Hur låga röktemperaturer i den nya flexslangen?

johansjostrand
Lärjunge!

Hur låga röktemperaturer i den nya flexslangen?

Inlägg av johansjostrand »

Det raskar på mot kyligare tider och det börjar så småningom bli dags att kika på den ctc ecoflex jag installerade i våras, men sedan inte han ägna särskilt mycket tid åt innan det var dax att köra elpatron istället. Mer om det här: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3718

I samband med installationen lät jag även montera en sk. flexslang i skorstenen 8,6 meter. Minns ej fabrikatet men den lär vara tillverkad i sävsjö och vara av god kvalité enligt installatören.
Då jag räknar mig till de snålare vill jag naturligtvis kunna köra min nya panna så effektivt som möjligt och undrar därför om om en flexslang klarar hur låga temperaturer som helst? Ni andra med ecoflex eller biomatic, vad får ni för temperaturer ut från era pannor?

Det finns ingen kondensavskiljare monterad
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Temperaturen ut från pannan är tämligen ointressant. Mät temperaturen i skorstenstoppen (en halvmeter ner) och justera pannan så att du ligger över 70 grader. Ligger du lägre får du garanterat kondens och förkortad livslängd på slangen. Ligger du betydligt högre tappar du verkningsgrad.
johansjostrand
Lärjunge!

ABSO skrev:Mät temperaturen i skorstenstoppen (en halvmeter ner) och justera pannan så att du ligger över 70 grader. Ligger du lägre får du garanterat kondens och förkortad livslängd på slangen.
Som med en gammal gammal vanlig skorsten då helt enkelt? Man kan inte plåga den hårdare än så? Ska man mäta tempen då pannan går i hög eller lågeffektläge?
Kan tillägga att jag har en draglucka som ska monteras innan jag börjar mäta tempen påverkar detta att jag kan köra med lägre temp?

Som jag tidigare skrev har jag knappt hunnit kolla vad pannan lämnar för rökgastemp. Ska snoka runt på sidan och se vad ni andra har för temp ut på era ecoflex och biomatics
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Har du ett instatsrör gjort för våt drift (SS2562/904L) och en kondensfälla kan du förstås gå hur lågt som helst. SS2562 kostar en hel del mer än det vanliga SS2348/316L och är inget installatörerna sätter in om du inte särskillt ber om det.

Störst kondensrisk har du vid lågeffektläge och låg utomhustemperatur.

Dragluckan gör att kondenspunkten förskjuts några grader neråt, minns inte exakt hur många.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:
Dragluckan gör att kondenspunkten förskjuts några grader neråt, minns inte exakt hur många.
Ca 10° har du nämnt nån gång.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

ABSO skrev:
Har du ett instatsrör gjort för våt drift (SS2562/904L) och en kondensfälla kan du förstås gå hur lågt som helst. SS2562 kostar en hel del mer än det vanliga SS2348/316L och är inget installatörerna sätter in om du inte särskillt ber om det.
Om du inte har klorider, eller mer korekt halogener i luften. Då duger bara ror med hög kromhalt.

Jag rev ur mitt "billliga" och förkorta rör i somras. Det såg ut som om ngn skjutit hagel på det. Enligt NSP som fick se en provbit så var det klorider, men de trodde jag skulle klara mig med ett vanligt av den högre stålkvaliteten.
Tja vi får väl se.
Mätte tempen här om dagen; 130 grader resp. 57 grader en armlängd ner från toppen, mätt med en vanlig stektermometer (som fastnade en armlängd ner. :D )
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Dagpunkten är väl 65 grader.
Är man ovanför den så är det väl safe.

Det är vad min sotare säger i alla fall :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Grejen med insatsrör är ju att rökgaserna får högre hastighet och hinner därmed inte kylas av lika mycket.
Har du inte dragbegränsare så tycker jag absolut att du ska skaffa en, inte bara för kondensens skull utan också för att du kommer att minska draget genom pannan och sparar därmed några kronor.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Kondens, daggpunkt, jag antar att ni diskuterar syradaggpunkten. Söker man på google så finner man att syradaggpunkten är beroende av svavelhalten i bränslet och luftöverskottet vid förbränningen och ligger då i allmänhet mellan 80-140gr.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Här finns vattendaggpunkten sid9/19:
http://ex-epsilon.slu.se/archive/000005 ... %B6kgas%22
Och lite teori:
http://www.ltu.se/polopoly_fs/1.6255!e6 ... 6kgaser%22

För pelletseldning är det väl snarast vattendaggpkten vi diskuterar. Svavel innehållet är väl nästan obefintligt. Och några andra syror bildas väl inte.
Diskuterar vi däremot spannmål, ja då blir det diverse syror som ättiks- och myrsyra.

Jag tycker det är dåligt med information om vilka ämnen som bildas/släps ut vid pelletseldning. Och om de har ngn inverkan på daggpunkten.

Sedan är det väl så att man som villaägare riskerar "nedslag" av rökgaser om de är för kalla.
jode
Prima virke

klorider

Inlägg av jode »

Hej, jag tänkte sprida lite ljus här. Jag är metallurg och jobbar själv på ett fjärrvärmeverk. Som påpekadesovan är det inge större fara med svavel, eftersom halten är låg och korrosion som stammar från svavel oftast sker över hela ytan jämt och fint.

Det vi pelletseldare skall vara nervösa för är kloridkorrosion som dels har sin daggpunkt väsentligt lägre och det är i huvudsak därför 80 grader rekommenderas 1 meter ner. Klorider ger dessutom den ovan beskrivan gropfrätningen som är en betydligt elakare form av korrosion.

För att göra det ännu roligare samverkar svavel och klorider genom att kloriderna gör gropar som tvättas rena av svavel som gör att kloriderna kommer åt bättre.

Att använda ädlare material är en vanlig väg att gå. Mycket krom och framförallt 1,5-3% molybden är receptet för att få bra hållbarhet.

I fjärrvärmeverken använder vi plast i de fall vi har rökgaskondensering ( då rökgaserna kyls till ca 30-60 C) eller SS 2377 (slentrianmässigt Avesta 2205) för varmare rökgaser.
CTC Total 83 med PX21
johansjostrand
Lärjunge!

Och vad kunde vi tyda av detta?
Ecoflexen visar ca 95 grader rökgastemperatur i högeffektsläget. Skorstenen med flexslangen är 8,6 meter och jag har inte hunnit mäta uppe i pipan ännu? Ligger jag farligt lågt i temp tror ni?

Vet att det finns en lucka i pannan som man justerar för att öka temperaturen, men den står inställd på leveransinställningarna enligt instruktionsboken:
Rökgasspjället är fabriksinställt på 6 mm öppning, mätt mellan överkant på rökgasspjället
och rökgasskåpets tak. Med denna inställning blir rökgastemperaturen tillräckligt hög
för att under normala driftbetingelser undvika risken för kondensbildning.
McClint
Fröträd

Inlägg av McClint »

Min sotare sa att man inte behövde mäta sig fram till vilken rökgastemp man har, han tyckte det dög med att man gick upp och kikade i skorstenen med jämna mellanrum för att se att det inte fanns någon kondens. Sotaren sa att det var så olika från skorsten till skorsten det där med känslighet för kondens. Själv har jag kört på det och har legat runt 160grader i rökgastemp innan min dragbegränsare. Jag har aldrig mätt 1m ner i skorstenen. De första månaderna med pelletsdrift sprang jag upp och ner till skorstenen 1ggr/vecka och kikade, nu är jag nästan aldrig upp. Har aldrig sett någon kondens och skorstenen ser bra har sotaren sagt.
Min skorsten är av tegel 140x140mm och 9,5m hög (invändigt).
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

johansjostrand skrev:Ecoflexen visar ca 95 grader rökgastemperatur i högeffektsläget.
Med tanke på att det kan finnas sot på den fasta tempkännaren kan det vara lämpligt att jämföra med annan tempmätare. Denna stoppar du in i hålet för analys i rökröret. Täta så att ingen tjuvluft stör värdet.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

André skrev:
ABSO skrev:
Ca 10° har du nämnt nån gång.. :wink:
Det måste väl vara mer än så? Jag fock kondens när vi bytte oljepanna för 10 år sedan. Det fanns visserligen dragbegränsare men det var inget hål i packningen bakom så den öppnade inte. Först trimmades pannan om och man tog bort turbulatorerna men tempen gick ändå bara upp till mellan 50 och 65 grader (1m från toppen). Sedan öppnades packningen och dragbegränsaren började fungera. Efter det blev det bara 30-40 grader men kondensen försvann.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar