Solpanel

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
orca
Gallringsobjekt

Solpanel

Inlägg av orca »

Min pelletskamin drar ca ca 300 w vid uppstart och kanske 100 w vid drift. Det ska gå att köra kaminen ca 21 timmar med ett 65 A/h batteri. Vad skulle det kosta att skaffa solcell som laddar upp batteriet. Jag menar en kamin som är beroende av Vattenfall är ju knappast idealet :shock: :D

Har ett elverk för ev ström avbrott men det skulle vara sympatiskt att vara oberoende lååångatider med uppvärmningen. Tips mottages tacksamt. :idea:
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Clas Ohlson med flera säljer ju solcellsladdare för bilbatteri till relativt humana priser, sen är ju frågan om det räcker till för att hålla det laddad.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
BG
Lärjunge!

Re: Solpanel

Inlägg av BG »

orca skrev:Min pelletskamin drar ca ca 300 w vid uppstart och kanske 100 w vid drift. Det ska gå att köra kaminen ca 21 timmar med ett 65 A/h batteri. Vad skulle det kosta att skaffa solcell som laddar upp batteriet. Jag menar en kamin som är beroende av Vattenfall är ju knappast idealet :shock: :D

Har ett elverk för ev ström avbrott men det skulle vara sympatiskt att vara oberoende lååångatider med uppvärmningen. Tips mottages tacksamt. :idea:
Tjaaaaa
En 220W ska tydligen gå att få tag i som second hand för 4500....
var själv väldigt nära att få tag i några stycken lite billigare ändå.

kaminen behövs väl bäst på vintern när inte solen lyser så mycket förstår jag, så då är det nog bäst att ta i lite i överkant. Finns inget värre än när det inte räcker till.
Å så beror det på hur långt upp i landet man bor förståss..
och om man nu skulle ha mycket överskott från cellerna så kan man ju alltid roa sig med att koppla in någonting mer som belastar batteriet.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
apersson850
Pannrumstomte!

Räknegroda?

Inlägg av apersson850 »

Hm, 65 Ah * 12 V = 780 VAh.
Tar vi då 780 VAh / 110 W = 7,1 h.
Var fick du 21 timmar ifrån, om den effektuppgiften var rätt? Är kaminen dessutom på 230 VAC ska det till en omformare emellan, en mojäng som näppeligen har 100% verkningsgrad.

Tittar man first hand har Clas Ohlson en på 80W. Den kostar humana 6000:-. Ska man ladda batteriet fullt med klen vintersol under kanske fem timmar, behövs det nog fyra stycken, skulle jag tänka mig.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
orca
Gallringsobjekt

Vaken

Inlägg av orca »

Hehe visste att det skulle komma någon som du :D Enligt Navrells som levererat kaminen så ska jag kunna köra i 21 timmar på ett 65 a/h batteri med en omvandlare. Häng inte upp dig på detaljer :lol: Tack för tipset
Jag ber om översende med ev data fel :D
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

En sak att vara medveten om ifall du använder en 12V->230V omvandlare, dessa är väldigt ineffektiva så räkna med en 20% förlust i dom.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

orca kanske du skulle haft ett vinkraftverk istället..
http://www.hannevind.com/
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
orca
Gallringsobjekt

Ingen dum ide

Inlägg av orca »

Ingen dum ide alls :D Problemet är att dom där prylarna finns där pengar växer på träd , här växer knappt några träd alls :mrgreen:

Hade i min enfald hoppats på att komma undan med en tusing eller en & halv :?
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

micke_932 skrev:En sak att vara medveten om ifall du använder en 12V->230V omvandlare, dessa är väldigt ineffektiva så räkna med en 20% förlust i dom.
Om inte ännu mer i förlust
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
apersson850
Pannrumstomte!

Re: Vaken

Inlägg av apersson850 »

orca skrev:Enligt Navrells som levererat kaminen så ska jag kunna köra i 21 timmar på ett 65 a/h batteri med en omvandlare. Häng inte upp dig på detaljer. Jag ber om översende med ev data fel :D
En sån där omvandlare brukar bli het som en lite spisplatta, så det skulle inte förvåna mig om den kan elda upp bortemot hälften av effekten i förluster. Din kamin lär inte kunna konsumera mer än 25 W, om den drifttiden ska stämma.

Leverantören är väl Narvells, antar jag? Det finns kaminer på deras sida som har eleffektbehov ner mot 25 W, men det finns också någon som anges till 110 W (300 vid tändning). Om du verkligen har en sån kan du hälsa Narvellarna att antingen fantiserar de bara, eller så kan de inte räkna ordentligt.
Jag vet inget om deras kaminer, men räkna kan jag.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Re: Ingen dum ide

Inlägg av kusteldaren »

orca skrev:Ingen dum ide alls :D Problemet är att dom där prylarna finns där pengar växer på träd , här växer knappt några träd alls :mrgreen:

Hade i min enfald hoppats på att komma undan med en tusing eller en & halv :?
De här är lite mer humana i pris på gränsen att det går på leksakskontot.

http://www.nordjysk-bioenergi.dk/index. ... 38&CatID=2
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
Skriv svar