Håller på att installera en nibecity panna som jag skall köra med pellets. Jag beställde hem en pelletslucka som skall vara lite mer anpassad för brännare.
Men det ingångsrör som sitter i min pannan nu passade inte alls. Den är alldeles för liten för att passa i bultarna. Då slog det mig att det kanske finns olika ingångsrör för olika pannor? Kan det vara så att jag måste beställa ett nytt ingångsrör som passar min nya pelletslucka? Eller är det tänkt att jag skall borra upp plåten själv så det passar?
Någon som vet? Behövs kan jag ta lite bilder för att visa.
Fråga om pelletsluckan till nibecity.
Fråga om pelletsluckan till nibecity.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
-
- Gallringsobjekt
Jag köpte en adapter mellan brännaren (viking bio) och pannan(nibe city)
kostade inte mer än 600 kr och då passar ju allt som det ska.
Har hjälpt 2st att modifiera deras pannluckor så att dom passar mot brännaren men då har det rört sig om äldre pannor som det inte finns färdiga luckor till.
Om du kan få tag på en adapter så rekomenderar jag det, dels för att det blir bättre och snyggare och dels för att brännaren ska sitta en bit utanför på nibecity (min adapter är ca 100mm lång).
kostade inte mer än 600 kr och då passar ju allt som det ska.
Har hjälpt 2st att modifiera deras pannluckor så att dom passar mot brännaren men då har det rört sig om äldre pannor som det inte finns färdiga luckor till.
Om du kan få tag på en adapter så rekomenderar jag det, dels för att det blir bättre och snyggare och dels för att brännaren ska sitta en bit utanför på nibecity (min adapter är ca 100mm lång).
Nibe city+Viking bio pelletsbrännare.......En glad amatör..... fast mest amatör 

Jag beställde min pelletsbrännar lucka direkt från Nibe och den passade utan problem på pannan. Det enda jag fick göra var att borra upp hål i plåten som följde med brännaren.
Skall konvertera om huset till vattenburen ved med acktank m.m
Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
380 liters soptunneförråd
Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
Ja att luckan passar på pannan är inte problemet.Matsb skrev:Jag beställde min pelletsbrännar lucka direkt från Nibe och den passade utan problem på pannan. Det enda jag fick göra var att borra upp hål i plåten som följde med brännaren.
Problemet är att det inte fanns hål i plåten för att införa röret. Så det är meningen att man skall lösa det själv gissar jag.

Pellexbrännare modell ny.
Då missförstod jag dig.
Med min B16GL brännare följde det med en plåt som jag bara borrade hål för fästskruvarna i. Men det kanske inte kommer med någon sådan plåt med pellexbrännaren.
Med min B16GL brännare följde det med en plåt som jag bara borrade hål för fästskruvarna i. Men det kanske inte kommer med någon sådan plåt med pellexbrännaren.
Skall konvertera om huset till vattenburen ved med acktank m.m
Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt