Dags att binda eller rörlig el-priset?

manin
Pannrumstomte!

Dags att binda eller rörlig el-priset?

Inlägg av manin »

Min bindning går ut om en månad, haft 2 årsbindat på 29.66 öre hos E:on och ny antecknat bindning ligger på 54-56 öre :shock: fyfasan!!!

Jag hittade några annan elbolag som ligger låg på 48-49 öre.
Undrar ska jag ta rörlig och vänta tills bästa pris nästa till vår blir nog lite lägre än 45 öre :?: eller kommer det tvär raket efter valet och efter 2006?

Än vad finns andra elbolag erbjud ex: borås elhandeln tar 49.90 öre i 5 års bindning, om man vill ha prisbyterätt kostar 35 kr/månad i 5 år (=2100 kr) och byta högst en gång per kalander sade en man i telefon jag pratade idag.

Vattenfall har hyfsa låg pris som 48.10 öre i 5 årsbindning men hrmm..

Någon som kan se framtid ... ?
Gärna kommentrar och förslag ...
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Magnus Olofsson
Fröträd

Re: Dags att binda eller rörlig el-priset?

Inlägg av Magnus Olofsson »

Hej Manin.

Jag sitter i samma situation som du. Fast jag har Norsk Hydro just nu. Här kommer min analys.
manin skrev:eller kommer det tvär raket efter valet och efter 2006?
Jag skulle inte tro att det kommer någon tvär raket efter valet, oavsett vem som vinner. De fasta priserna sätts ju efter hur företagen tror att det rörliga priset kommer att röra sig under avtalsperioden. Då har säkert elhandelsföretagen tagit med det i beräkningen redan nu. Det är ju trots allt bara en månad kvar til valet.

Jag tror inte heller att det blir någon störtdykning. Bolagen vill nog ta ut så mycket de kan. Stängda (tillfälligt eller permanent) kärnkraftverk öppnas ju inte omedelbart igen om Alliansen vinner. Byggtiden för ett vattenkraftverk är nog även det avsevärt längre än en mandatperiod.

Det som jag tror påverkar priset det närmaste året mest är nog oljepriset.
Om jag har förstått det rätt så kommer den mesta av elen som produceras av olja och kol inte från Sverige. Alltså påverkas priset på den inte direkt av svenska skatten på olja.

Inte heller regn/snömängden, den instabila situationen i Mellanöstern eller asiens ökade oljebehov stys av vilken färg det är på den svenska regeringen.

Frågan kvarstår. Binda nu eller senare? Ingen aning, men jag väntar nog till nästa sommar med att binda mitt pris. Då har den värsta chocken över den tillfälliga(?) stängningen av Forsmark lagt sig. Dessutom har elpriset historiskt sett oftast varit lägst under Juli. Därför skulle jag vilja att mitt avtal går ut i Juni istället för i slutet av Oktober nästa gång.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det hänger nog lite på hur vintern blir, dom säger ju att det är kris med vattenkraften om det inte regnar som bara den i höst, och blir det kall vinter och grabbarna på kärnkraftverken kör med biltemas reservdelar så kan nog elpriset dundra iväg som bara den, om inte sä kanske det blir ett vettigt elpris.

Så det är nog inget lätt val, vad som än händer så blir nog inte elen billigare i alla fall.

För min egen del så kvittar det efter som jag använder så lite el så det är dom fasta avgifterna som svider i plånboken.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Anders G
Stor entusiast!

Svaret är...

Inlägg av Anders G »

Binda priset eller rörligt elpris i vinter?
Svaret är ett otvetydigt och kraftfullt ABSOLUT JA!

Tips: Längst bak i Hemmets Journal och Allers veckotidning finns annonser med telefonnummer till spågummor.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Joachim A
Energiprofet!

Re: Svaret är...

Inlägg av Joachim A »

Anders G skrev: Binda priset eller rörligt elpris i vinter?

Svaret är ett otvetydigt och kraftfullt ABSOLUT JA!
:?: :?:
Thermia Biomatic 20+
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Kolla in www.o2.se
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Magnus Olofsson
Fröträd

Inlägg av Magnus Olofsson »

Andreas Hansson skrev:Kolla in www.o2.se
Intressant.
Om man kollar på kalkylen för den ekonomiska föreningen så har man tagit upp en intäkt för 2007 som motsvarar ett års elproduktion. Dock börjar det första kraftverket byggas först på våren 2007. :o Detta borde äta av det insatta kapitalet.

Dessutom har man tagit upp certificat och miljöbonus som intäkter. Antar att den intäkten också saknas om man inte levererar någon el.

Om man inte producerar någon el alls under 2007 betyder det att man går upp till 600 kSEK back, under förutsättning att posten "Drift, underhåll och administration" uppgår till 0 SEK samt att medelspotpriset ligger på 0.39 SEK/kWh. Annars blir det värre.

Detta kanske är lönsamt i längden, men inte som kortsiktig affär (< 5år).
Rätta mig gärna om jag har fel.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Det var ju lite lurigt...

Finns ju flera vindkraftkooperativ
http://www.svef.nu/ Är väl det största. Dock ordentlig kö
Jøtul I 520 FL
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Mitt avtal går ut den 31:e januari

:shock: :shock: :shock: :shock:

Skräck...
Binder nog knappast där :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Jag TROR att priset kommer ligga kvar på den här nivån fram till i vår eller möjligen sommaren (varför skulle kraftverken sänka priset inför vintern?????) .. Och där sjunka en aning innan det sticker i väge uppåt igen..

Så ska du binda.. betala sånna fall en sån där "försäkring" så du kan bindra om avtalet senare till ett lägre el-pris..

mittavtal går ut i slutet av Oktober..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Läst detta.. :shock:
http://www.folkbladet.nu/index.asp?vf=1&x=41868

Just nu har vi 25 öre högre pris än Tyskland.. :?
Värre verkar det kunna bli om man ska tro artikeln då det kan bli 80 öre/kWh i vinter o marknaden tror på ett snitt pris på 40 öre/kWh de närmaste 5 åren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jockepocke
Gallringsobjekt

Inlägg av Jockepocke »

Jag band tre år hos Fortum nyss. 060831
44.90 öre/kW.
Tiden får utvisa om det var ett bra tilltag :? ..
Jockepocke
Gallringsobjekt

Inlägg av Jockepocke »

Hittils har det varit bra.
Dagen efter steg priset till 53 öre drygt.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

http://www.elpriser.konsumentverket.se/

Bra ställe att kolla.
Där får man det totala el priset ink avgifter mm
Jøtul I 520 FL
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Inte alla avgifter!
I jämförpriserna ingår samtliga rörliga och fasta kostnader utslaget på tre olika schablonförbrukningar
(lägenhet - 2 000 kWh/år, villa 5 000 kWh/år och eluppvärmd villa - 20 000 kWh/år).
Däremot ingår inte nätavgiften. Jämförelsen är helt inriktad på den avreglerade delen av elmarknaden,
det vill säga det du får betala till elhandelsföretaget för den el du använder.
De har inte med nätavgiften (2 532kr/år + moms) och det står inget om överföringsavgiften (14,40 öre/Kwh + moms).
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Skriv svar