Hej Manin.
Jag sitter i samma situation som du. Fast jag har Norsk Hydro just nu. Här kommer min analys.
manin skrev:eller kommer det tvär raket efter valet och efter 2006?
Jag skulle inte tro att det kommer någon tvär raket efter valet, oavsett vem som vinner. De fasta priserna sätts ju efter hur företagen tror att det rörliga priset kommer att röra sig under avtalsperioden. Då har säkert elhandelsföretagen tagit med det i beräkningen redan nu. Det är ju trots allt bara en månad kvar til valet.
Jag tror inte heller att det blir någon störtdykning. Bolagen vill nog ta ut så mycket de kan. Stängda (tillfälligt eller permanent) kärnkraftverk öppnas ju inte omedelbart igen om Alliansen vinner. Byggtiden för ett vattenkraftverk är nog även det avsevärt längre än en mandatperiod.
Det som jag tror påverkar priset det närmaste året mest är nog oljepriset.
Om jag har förstått det rätt så kommer den mesta av elen som produceras av olja och kol inte från Sverige. Alltså påverkas priset på den inte direkt av svenska skatten på olja.
Inte heller regn/snömängden, den instabila situationen i Mellanöstern eller asiens ökade oljebehov stys av vilken färg det är på den svenska regeringen.
Frågan kvarstår. Binda nu eller senare? Ingen aning, men jag väntar nog till nästa sommar med att binda mitt pris. Då har den värsta chocken över den tillfälliga(?) stängningen av Forsmark lagt sig. Dessutom har elpriset historiskt sett oftast varit lägst under Juli. Därför skulle jag vilja att mitt avtal går ut i Juni istället för i slutet av Oktober nästa gång.