Någon som byggt en egen Pelliflexliknande lösning?

Skriv svar
UlfBr
Ungskog

Någon som byggt en egen Pelliflexliknande lösning?

Inlägg av UlfBr »

Hej, jag har nu kört pellets sedan i februari och jag är mer än nöjd. Jag har ett bulkförråd på ca 7kbm som jag byggde av plywood där oljetanken stått. När jag byggde så funderade jag mycket på hur jag skulle bygga botten, plan eller med en lutning. Jag tittade också på Pelliflex och det ser ju ut att vara en intressant lösning. Hursomhelst så blev det en helt plan botten.
Sedan några månader så får jag öppna manluckan och köra lite med en kratta. Iochförsig inget större problem men jag skulle gärna se en elegantare lösning.

Är det någon som har byggt en Pelliflex likanande lösning med ett golv som går att ändra lutningsvinkeln på? Pellets är ju tungt. så det måste ju fungera i praktiken också.

mvh Ulf
blackadder
Gallringsobjekt

Inlägg av blackadder »

en ide´skulle ju vara att du klär botten och motsående vägg(från luckan) med någon form av duk. den fäster du sedan i en rulle som sitter vid taket,

när sedan pelletsen börjar ta slut kan du rulla på duken och på så vis spänna upp den och få lutning på duken så att pelletsen rinner fram...

borde gå att göra med fast botten också, med en vinsch fast i golvet och sedan bara hissa, vet inte hur man ska lösa väggen bara, den måste ju vara fast i golvet så det inte rinner ner pellets bakom när man börja hissa

ett alternativ skulle ju vara att golvet är en skiva och väggen är av duk som sitter fast på en rulle (typ rullgardin) och sedan veva in duken,

lite krångligt att tillverka bara.......
Nibe city+Viking bio pelletsbrännare.......En glad amatör..... fast mest amatör :)
UlfBr
Ungskog

Inlägg av UlfBr »

Jag har haft liknande funderingar med att använda någon form av duk men inte riktigt kommit på hur man gör praktiskt samt vilka problem som skulle dyka upp, förmodligen rätt många...

Skulle vara mycket intressant om någon har provat.

mvh Ulf
CTC 1100 + KMP PX21
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har funderat på det.

Att göra ett förråd med platt botten osv är inget större problem. Jag hade dock tänkt att göra den platta botten på så vis att den är "gångjärnat" och kan vikas upp. Detta medför såklart att man måste ha en "släpsida" också i ytterdelen av denna botten.

Jag ville sedan fixa det så att någon form av pneumatik skulle kunna hålla ett visst inställbart tryck vid aktivering, detta tryck skulle lyfta upp bottnen. Till detta hade jag tänkt mig några lyftkuddar i någon form, inget specifikt i nuläget. Som pump har jag funderat på en kompressortuta-pump, trycket ska inte vara så högt då kudderna ska vara stora.

Funktionen ska vara att man tömmer luftkudderna och därmed maximerar förrådet. Det fylls med pellets på lämpligt sätt och man kör på med eldningen som vanligt.

När en lämpligt placerat sensor sedan påstår att det är lågt nivå i pelletsförrådet startas pumpen när pellets skruvs ut från förrådet, efter ett tag kommer lyftkraften att motsvara vikten av pelletsen som ligger på golvet och när den lyftar en aning mer kommer förrådet så att säga att "skotta själv" vid att gå från platt botten till sluttande botten (lagom rasvinkel).

På detta sätt kan man ha maximalt med plats och minimalt med manuell övervakning. Såklart ska det finnas lite sensorer som anger på ett höftskott hur mycket pellets som finns kvar osv men det är ett annat projekt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
UlfBr
Ungskog

Inlägg av UlfBr »

Intressant. Att använda stora luftkuddar känns genomförbart, man fördelar ju kraften över en stor yta. Frågan är ju om det finns något "hyllfärdigt" som man skulle kunna använda. - Någon som vet?

Jag tror dock att en automatik är lite överkurs. Jag ser inget problem med att manuellt styra pumpen då det behövs.

mvh Ulf
CTC 1100 + KMP PX21
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jovars, manuellt går det med...... men som du kanske förstår (min signatur) håller jag på med datorer och styrningar på heltid och jag planerar ett system som är helautomatisk.....

Det är lika bra att skjuta högt, träffer man inte ända uppe kan man komma hyggligt nära ändå.....

Vad jag vill åstakomma i slutskedet är ett system som håller koll på graddagar (liknande) och meddelar när det finns x dagar tillbaka på pelletslagret och varnar när det finns y dagar kvar.

Det ska i sin tur ingå i ett större system som styr värme, låsning, larm och sannolikt ljus osv i hela huset men det ligger en bit fram i tiden, jag jobbar för tillfället med det trådlösa nätverket som ska knyta ihop allt.
Är inte PK!
blackadder
Gallringsobjekt

Inlägg av blackadder »

borde man inte kunna ställa hela förrådet på någon form av våg, eller gummibälgar som i sin tur är kopplade till tryckgivare för att kontrollera hur mycket som är kvar.....

Gillar din ide´om automatisering....

vet dock inte om tryckluft känns som en säker anordning, blir ju trots allt ganska stora volymer det rör sig om med risk för en sju-helvetes blåsut ifall skiten träffar fläkten :?

hade nog försökt mig på någon form av fast skiva som flyttas med hjälp av servomotorer el. dyl.

man skulle ju kunna utveckla ide´n som tömmer en själv-lastarvagn eller gammaldags gödselspridare, med matning längs golvet....
Nibe city+Viking bio pelletsbrännare.......En glad amatör..... fast mest amatör :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vågen är bra om man ska veta hur mycket som det är i förrådet. Tyvärr måste man ha ett antal (4 st troligen) och de är inte så himla billiga.

Tryckluft är definitivt farligt...... men med stora bålgar/luftkuddar är trycket så lågt att det inte kan hända så mycket, jag tänkar på upp emot ½ atmosfär och det är inte så farligt.

Jag är själv CMAS** dykare och jag vet om de krafter som råder med tryckluft, alltså ska trycket vara lågt. Detta gör att lyft"bälgar" ska vara stora och en sak är ju viktig: det är bara resterna som ska lyftas, inte hela förrådet ju....

Av den anledning funderar jag på att ha en pump från en kompressortuta, liten, ganska enkel att styra, lätt att skaffa. Att lyfta mekanisk med motor/kugghjul osv är såklart också en möjlighet men jag tror att den är mer krånglig men vem påstår att jag vet allt?
Är inte PK!
puttee
Entusiast!

Inlägg av puttee »

Hej apropå att lyfta med luft, så fanns det för ett antal år sen en sorts luftkudde till bilar som man skulle koppla till avgasarröret och sedan skulle avgasernas tryck lyfta bilen :shock:
Vet ej om detta någon gång fungerat men om så är fallet så kunde det kanske vara något 8)
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det finns en anledning till att jag funderar på den lösning......

Idéen är baserat just på dessa lyftkuddar som jag har sett i praktiken under mina år som yrkesmilitär.

Men det finns andra sätt såklart, allt beror ju på vad man "bemästra" och känner sig van vid. Min anledning till att vilja ha luftkuddar är att trycket sprids över en storra yta vilket ger mindre belastning på de enstaka delar.
Är inte PK!
Skriv svar