Jag har för stor rökgång så jag vet inte vad jag skall gör. Sätta in rör kan kanske vara ett alternativ, men det bli förmodligen dyrt, säkert 10-12 m rör. elda och se vad som händer?

För stor ?bert skrev:Hej.
Jag har för stor rökgång så jag vet inte vad jag skall gör. Sätta in rör kan kanske vara ett alternativ, men det bli förmodligen dyrt, säkert 10-12 m rör. elda och se vad som händer?
Förra sommaren fick jag pris på 9500:- på lika prylar hos BeijerbyggErik skrev:Jag köpte 10 meter 2HR 110 mm med den bättre stål kvaliteten, kona och topp, 3 säckar Vermiculit, motdragslucka , och isolerad sotlucka från Nordiska skorstensprodukter i Vänersborg för drygt 12 papp, som privatperson!
Bra service och inget tjafs om att vara firma.
Lägsta anbud var 1400 per meter. Gångra med tio och välj ett enklare rör när du jamför med vad jag betalade.
(Jag ska försöka lägga ut bilder på delar av jobbet om ngn talar om hur man gör)
Jag har köpt 8m Decflex TW dubbelmantlat rör med diametern 125mm. 1st Topp , 1st Inmurningsstos samt 3st 100liters säckar Vermeculite isolering,hos Skorstensspararen för 7400kr inkl. moms/fraktbert skrev:Finns det något billigtrör eller slang som man kan montera själv och finns att skaffa runt gbg eller ulricehamn. vet någon kostnad att lämna bort.
För utom kondensrisken så kyls pannan mer och man får sämre verkningsgrad. På lång sikt är ett insatsrör förmodligen lönsamt.snillet skrev:Måtte va väldigt stor ?, inget vanligt problem vågar jag påstå.