Läckande system?

Skriv svar
homann
Prima virke

Läckande system?

Inlägg av homann »

Fyllde på mitt system med vatten så att det blev ca 0,7 bar i våras, tyckte då att det hade sjunkit något. Nu, så är det tillbaka på 0,5 och lägre när det är kallt i pannan (ca 0, bar vid 70 grader när jag sotar)

Har två våningar med källare och pannrum. Överst på vinden sitter det en auatomatisk avluftare (som är stängd med ventil nu). I pannrumet sitter det ett tryckkärl som enligt lappen skall vara förtryckt till 0,5 bar.

Pannan är från -74, och själva radiatorsystemet är nu ca 70 år gammalt med nya (60-talet) radiatortermostater. Har ingen avstängningsventil till tryckkärlet, så jag har inte kommit mig för att kolla trycket där. Är det en bra början, eller är det något annat?
schrunken
Prima virke

Inlägg av schrunken »

Trycket svänger lite upp och ner beroende på temperaturen i systemet men även om du har ett litet exp. kärl.
Mistänker du att det läcker kolla främst luftnipplar och radiatorventilerna, det brukar bli rostigt där det har läckt.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
christer72
Ungskog

Inlägg av christer72 »

Tjena. Mitt tryck svänger ganska rejält när jag inte har så mycket värme på i systemet, tex. nu på hösten. Brukar stabilisera sig efter ett tag.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Har du luftat ur ordentligt? För mig brukar det krävas flera luftningar med några dagars mellanrum innan systemet är helt tomt på luft.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag hade stora svängningar i mitt system, sedan läste jag lite här om att gummiblåsan i tryckkärlet ofta tappar luften så jag kopplade på cykelpumpen och körte lite. Efter ett tag kunne jag pysa lite luft ur, den var alltså så sammanklappat att den blokerade vid ventilen!

Efter det har jag pumpat ordentligt och nu fungerar det mycket bättre, svängningarna är små och jag är nöjd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Om ni har expansionskärl med blåsa så ska förtrycket ligga på ca 0,5 bar ( vanlig fabriksinställning), vilket förtryck man ska har med husets höjd att göra, när man fyller på luft i blåsan så ska systemet vara trycklöst på andra sidan.
Om kärlet är trycklöst så har vattnet ingenstans att ta vägen vid den termiska expansionen som blir när man eldar, oftast går övertrycket då ut vid säkerhetsventilen och när pannan svalnar av så blir systemet trycklöst direkt.
Detta ämne har tagits upp flera gånger på detta forum, det är bara att söka i historiken.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Nästan tvärsäkert att felet sitter i expansionskärlet som föregående talare skrev...

om du har otur så kan tillå med blåsan ha spruckigt , men det märker du om du ska fylla den med luft,

det kan tänka sig att du har så himla lite luft i blåsan att expansionskärlet inte klarar att ta hand om speciellt stora volymändringar..

kolla oxå så att inte lyftnippeln på exp kärlet läcker ut luft...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar