Som "luftbubblor" i skruven?
Som "luftbubblor" i skruven?
Jag hade ett driftstopp igår och brännaren larmade för misslyckad start. Jag hittade inget fel och startade om brännaren och stannade kvar för att se vad som hände. Jag upptäckte då att matningen från skruven var ojämn, ibland gick skruven utan att det kom något. Jag noterade också att pellets tenderade att fastna i slangen mellan skruv och brännare, troligen beroende på att slangen skulle kunna kortas en aning, men det har ju fungerat de tre veckor jag har haft grejorna.
Häromdagen bankade jag på förrådet med handflatan för att få ner pelletsen. Kan det ha med saken att göra?
Häromdagen bankade jag på förrådet med handflatan för att få ner pelletsen. Kan det ha med saken att göra?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
Hej!
Olyckligtvis har jag haft samma problem från och till sedan i vintras. Brännaren stannade under gång för att det blev luftfickor i röret. Jag försökte att sänka och höja fallvinkel, skar bort längst ner på röret så att upptagningen skulle bli större men ingenting hjälpte.
Jag kör pelletseldning över sommaren och konstigt nog så har jag inte haft ett enda stopp på över en månad, ca 2 uppvärmningar om dagen för varmvatten. Jag förstår ingenting, jag har inte gjort någon förändring för övrigt.
Inget svar på ditt problem, mer en reflektion över det obegripliga.
/Per
Olyckligtvis har jag haft samma problem från och till sedan i vintras. Brännaren stannade under gång för att det blev luftfickor i röret. Jag försökte att sänka och höja fallvinkel, skar bort längst ner på röret så att upptagningen skulle bli större men ingenting hjälpte.
Jag kör pelletseldning över sommaren och konstigt nog så har jag inte haft ett enda stopp på över en månad, ca 2 uppvärmningar om dagen för varmvatten. Jag förstår ingenting, jag har inte gjort någon förändring för övrigt.
Inget svar på ditt problem, mer en reflektion över det obegripliga.
/Per
Biosol-panna, Pellx 20, mafa midi förråd, bor i villa på 83 kvm + 83 kvm biyta
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Att ni får fickor i skruven kan bero på att man får som en "grotta" över matarskruven i bingen pga att pelletsen, särskilt om den är lång, inte rasar så lätt. Detta borde kunna avhjälpas om man ökar hålet i skruven. Men det kan också bero på föroreningar i pelletsen, här på forumet har jag läst om nån som hittade en tjärpappsbit
i sin pellets. Sånt kan det ju vara som spökar.
Att pelletsen helt plötsligt får för sig att stanna mellan slang och brännare kan bero på att pelletsen du har har ändrat kvalitet. Även om du är ett märke troget kan ju kvaliteten skifta, framförallt var det ju många som klagade på kvaliteten nu i vintras. Men givetvis om det fastnar mellan brännare och skruv ska du ju ändra nått för annars kanske du blir utan varmvatten, eller värre till vintern då du kan bli utan både värme och vv... Korta slangen eller höj vinkeln på skruven så att avståndet mellan brännare och skruvmotor blir längre.

Att pelletsen helt plötsligt får för sig att stanna mellan slang och brännare kan bero på att pelletsen du har har ändrat kvalitet. Även om du är ett märke troget kan ju kvaliteten skifta, framförallt var det ju många som klagade på kvaliteten nu i vintras. Men givetvis om det fastnar mellan brännare och skruv ska du ju ändra nått för annars kanske du blir utan varmvatten, eller värre till vintern då du kan bli utan både värme och vv... Korta slangen eller höj vinkeln på skruven så att avståndet mellan brännare och skruvmotor blir längre.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Kan bara säga det att den "tjärpappbit" du pratar om var ingen tjärpapp.
Pratade med min leverantör av vidapellets och det var ett transportband som hade gått sönder för dom,alltså inget återkommande,bara sånt som händer,tyvärr.
Fast det är klart att det inte är så roligt att få med det för den som blir drabbad.
Pratade med min leverantör av vidapellets och det var ett transportband som hade gått sönder för dom,alltså inget återkommande,bara sånt som händer,tyvärr.
Fast det är klart att det inte är så roligt att få med det för den som blir drabbad.
Gustavsbergspanna från -69 med Janfire Pelletsbrännare från -04
Jag höjde skruven en aning och det räckte för att räta ut slangen så att ingenting blir liggande. Egentligen borde man väl ha kapat slangen men jag har för avsikt att flytta förrådet en liten bit. Det som jag finner märkligt är att det har gått bra i drygt tre veckor men nu tog det stopp. Enda förklaringen jag kan finna efter att ha funderat över dagen är att den pelletsen som jag använder nu kan ha legat överst i förrådet när jag tvättade av golvet i källaren med trädgårdsslangen. Det hör då till saken att givetvis just då och just där så släpper sprutmunstycket från slangen, och det var inte bara jag som blev blöt...
Jag tror dock inte att det kom något över förrådet, men det är vad jag tror, jag kan ju ha fel. Jag har inte fyllt på sen dess så det borde ha torkat till om det nu kom något. Kan det ha påverkat? Hur känsligt är det? Jag använder Agrol från lantmännen.

2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
Nu har det hänt ett par gånger till, senast i morse. Då såg det ut så här när jag kom ner till pannrummet:
Bild tagen framifrån.

Bild tagen lite uppifrån.

Pelletsen blir alltså "hängande" en bit ner i slangen och uppåt. Står man och tittar när brännaren är igång så ser man att pelletsen matas fram "stötvis", det är alltså inte ett jämt flöde. Ibland kan det trilla ner så lite som 6-7 pelletsar för att nästa gång skruven går komma en hel hög. Några tips på åtgärd?
För att göra något så har jag kortat slangen och nu ser det ut så här:

Bild tagen framifrån.

Pelletsen blir alltså "hängande" en bit ner i slangen och uppåt. Står man och tittar när brännaren är igång så ser man att pelletsen matas fram "stötvis", det är alltså inte ett jämt flöde. Ibland kan det trilla ner så lite som 6-7 pelletsar för att nästa gång skruven går komma en hel hög. Några tips på åtgärd?

2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Att du inte får ett jämt flöde är du inte ensam om, det är ett konstruktionsproblem. Det är pga detta som Janfire, Ecotec mfl har intern matning, då får man ett jämt flöde fram till själva förbränningen.
Kan det vara så att den gör flera tändförsök så det är startdosen som hopar sig ända upp i slangen och sedan täpper till den?
Nått måste iofs vara fel eftersom den ska ju inte forsätta mata fram pellets i såna mängder om den inte har tänt.
Hör med installatören vad han kan göra, han borde hjälpa dig gratis om det är installerat relativt nyligen.
Kan det vara så att den gör flera tändförsök så det är startdosen som hopar sig ända upp i slangen och sedan täpper till den?
Nått måste iofs vara fel eftersom den ska ju inte forsätta mata fram pellets i såna mängder om den inte har tänt.
Hör med installatören vad han kan göra, han borde hjälpa dig gratis om det är installerat relativt nyligen.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Den stötvisa matningen (vid i övrig bra funktion) beror oftast på att skruven pytsar ut lite olika beroende på dens ställning. Det bästa hade varit att ha en skruv som gav "en dos" på precis 1 varv men så är inte fallet, den skruv skulle bli för trång för pellets eller dosera för mycket för att få jämn förbränning.
Jag ser att ditt plaströr är mindre i diameter än på min brännare, den kan medföra att den är känsligare för långa pellets men jag märkte 1 sak i början: slangen ska gå rakt!
Det är en sorts gummi-plast (min iaf.) och får pelletsen en chans fastnar de. Jag fick därför fixa mitt veckoförråd lite snabbare än planerat (har det och skruven på hjul numera) så att jag kunne strama upp slangen.
Efter det var det lugnt men jag hade en lite större böj än på ditt bild och det fungerade inte bra, jag fick knacka ner pellet iblant från slangen.
Jag löste det temporärt vid att knyta upp slangen så att den blev rakare.
Jag ser att ditt plaströr är mindre i diameter än på min brännare, den kan medföra att den är känsligare för långa pellets men jag märkte 1 sak i början: slangen ska gå rakt!
Det är en sorts gummi-plast (min iaf.) och får pelletsen en chans fastnar de. Jag fick därför fixa mitt veckoförråd lite snabbare än planerat (har det och skruven på hjul numera) så att jag kunne strama upp slangen.
Efter det var det lugnt men jag hade en lite större böj än på ditt bild och det fungerade inte bra, jag fick knacka ner pellet iblant från slangen.
Jag löste det temporärt vid att knyta upp slangen så att den blev rakare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Enda gången jag har haft något liknande var när jag bytte skruv och matningen var för stor. Brännaren hann inte med att förbränna all pellets så pelletsen stockade sig i röret och slangen. Hos ett par pansionärer stockade det sig i rör/skruv också, ingen viking men övermatad, och det berodde också på för stor matning. deras installatör kom och gjorde om injusteringen, (justerade ner matningen). Som Juggernaut skrev så är konstruktionen sådan att du inte kan få en jämn matning av pellets, det kan bli allt ifrån 0 till massor.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
Ja. se till att slang ska nästa ska va rak men inte som S.
Så underviker stopp där.
Däremot har lite betydelse om sitt förrådet har lite pellets kvar mindre än 2 säckar då är som "luftbubbel" pga inga att trycka uppifrån.
Gärna alltid fyller då när återstå 3 säckar är kvar i 300 liter ex mafa.
Så underviker stopp där.

Däremot har lite betydelse om sitt förrådet har lite pellets kvar mindre än 2 säckar då är som "luftbubbel" pga inga att trycka uppifrån.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Stort tack för alla svar

Om jag inte är fel på det så gör den tre försök att tända, sen "läggs projektet ner" och brännaren larmar för misslyckad tändning.Kan det vara så att den gör flera tändförsök så det är startdosen som hopar sig ända upp i slangen och sedan täpper till den?
Jag har fram till första gången den stannade haft en ännu tvärare böj än vad de första bilderna visar och det gick bra, ett tag... Sen dess har jag höjt skruven en aning för att räta ut slangen och nu även kapat slangen.Efter det var det lugnt men jag hade en lite större böj än på ditt bild och det fungerade inte bra, jag fick knacka ner pellet iblant från slangen.
Min är inte efterjusterad än, det kommer att ske efter semestern. Men jag tycker inte att det matas fram för mycket pellets, jag har åtminstone inte sett något som tyder på det.Hos ett par pansionärer stockade det sig i rör/skruv också, ingen viking men övermatad, och det berodde också på för stor matning. deras installatör kom och gjorde om injusteringen, (justerade ner matningen).
Tror inte det, jag upplever inte att jag har mycket spån.Kanske det var extra mycket sågspån när det fastnade?
Jag är lite osäker på hur mycket pellets det var kvar när problemet uppstod första gången men det skulle kunna röra sig om cirka tre säckar. Nu är förrådet halvfullt och det hände ändå. Är det verkligen så känsligt? Jag skulle ju gärna vilja kunna köra förrådet tomt någon gång ibland för att se så att det inte ligger spån eller annat i botten som inte ska vara där.Däremot har lite betydelse om sitt förrådet har lite pellets kvar mindre än 2 säckar då är som "luftbubbel" pga inga att trycka uppifrån.
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
så här har jag haft slangen sedan installation 2003-10-16

Längden på slangen spelar mindre roll bara det är lutning på den.
Om det är problem med tändningen kolla att rostret sitter ordentligt, det får inte vara uppböjt utan skall sitta så nära tändelementet som möjligt
http://web.telia.com/~u47042369/Bilder/roster.pdf

Längden på slangen spelar mindre roll bara det är lutning på den.
Om det är problem med tändningen kolla att rostret sitter ordentligt, det får inte vara uppböjt utan skall sitta så nära tändelementet som möjligt
http://web.telia.com/~u47042369/Bilder/roster.pdf
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
Thomas_P skrev:Nu har det hänt ett par gånger till, senast i morse. Då såg det ut så här när jag kom ner till pannrummet:
Bild tagen framifrån.
Några tips!
1. Du har en för tvär böj på slangen. (Ser att du fixat detta).
2. Om du har skruven för högt upp så bildas luftfickor i röret.
Se till att inte ha skruven mer än 45grader.
3. Den slang som du använder är tyvärr inte godkänd vid pelletseldning.
Du ska ej ha en slang som forfarande håller ihop om du får bakbrand. Den du har, är ju stommen av en 1mm koppartråd. Stommen i slangen skall vara även den av tjockare PVC så att hela slangen brinner av och ej har någon förbindelse emellan brännare och skruv. En stor miss av försäljaren av brännarutrustningen. Dom borde veta bättre.
Hmmm... det har jag faktiskt inte tänkt på, trots att jag känner till det där med att slangen ska kunna brinna av. Nu är jag inte helt 100% säker, men det skulle förvåna mig mycket om inte den slangen låg samma förpackning som antingen brännaren eller skruven.3. Den slang som du använder är tyvärr inte godkänd vid pelletseldning.
Du ska ej ha en slang som forfarande håller ihop om du får bakbrand. Den du har, är ju stommen av en 1mm koppartråd. Stommen i slangen skall vara även den av tjockare PVC så att hela slangen brinner av och ej har någon förbindelse emellan brännare och skruv. En stor miss av försäljaren av brännarutrustningen. Dom borde veta bättre.
Mina grejor är inte justerade med intrument än, det kommer de att bli efter semestern och då ska jag ta upp det där med koppartråd i slangen.
Stort tack för alla tips

2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.